Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Een tweede ontmoeting met de tweede generatie Hyundai i20. Een leuk weerzien, want eind vorig jaar waren we enorm onder de indruk van de op één na kleinste Hyundai. Benieuwd of hij onze uitermate positieve herinneringen kon waarmaken tijdens een weekje testrijden.

De laatste jaren is het interessant schrijven over de modellen van Hyundai. Het merk heeft voet aan wal bij de gemiddelde Belg en weet zich steeds slimmer te nestelen bij de gevestigde waarden in de markt. Een deel van dat succes mag op het conto komen van Hyundai's Fluidic Sculpture 2.0 designtaal. Dat design liet op de Hyundai i10 en i30 al een sterke indruk na, hij doet dat op deze tweede generatie i20 evenwel.

Aqua Sparkling

Het wat oubollige van de eerste generatie i20, die destijds de Getz verving, is verleden tijd en maakt plaats voor een volwassen design dat wat premium oogt. Niet toevallig, want ook deze Hyundai werd tot de laatste bout ontwikkeld in Duitsland. Vooraan valt de hexagonale grille op met strak uitgelijnde koplampen. De flank profiteert dan weer van de zwarte C-stijl (achteraan) waardoor het dak iets lager lijkt te hangen dan het eigenlijk hangt. Een gekend trucje, maar het gaat deze Aqua Sparkling-gekleurde i20 prima af.

Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Koreaanse worst

Binnenin trekken de Zuid-Koreanen de premium-indruk door. Het interieur werd stevig onder handen genomen en ziet er strak en zakelijk uit. De Koreaans ogende middenconsole uit de i30 of i40 maakt hier plaats voor iets wat Duits aanvoelt. Naar ons aanvoelen een verbetering, maar daarmee valt het interieur van de i20 wat in het normale van de markt - wat bijna allemaal Duitse wagens zijn. Laat ons hopen dat Hyundai zich steeds weet te onderscheiden als Koreaans merk en niet mee gaat in de eenheidsworst van Duitse wagens. Daarover is het minder interessant schrijven.

Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Ons testmodel valt op in haar uitvoering. Lane Departure Warning System, automatisch dimmende binnenspiegel, automatische airconditioning, verwarmd stuurwiel en verwarmde voorzetels zijn best opvallend in dit segment. Uniek is het panoramisch dak dat je kan openschuiven. Het is een optielijst die tot voor kort enkel in het C-segment te vinden was, maar nu ook haar intrede doet in de lagere segmenten.

Zelfzekerheid zonder arrogantie

De nieuwe i20 is niet de standaard stadsauto. Daarvoor is hij te groot en rijdt hij te goed op de autosnelweg. Zo is hij vier centimeter langer dan zijn voorganger, 2,4 centimeter breder, maar 1,6 centimeter lager. De wielbasis groeide met 4,5 centimeter. Dat hij daardoor stoerder en zelfzekerder op zijn poten staat, mag geen verrassing zijn.

suzuki-swift-banner

En die zelfzekerheid heeft de i20 ook op de weg. We kozen voor de 1.1 CRDi dieselmotor onder de kap, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Op papier een flauwe doos met amper 75 pk, maar desalniettemin aangenaam met 180 Nm koppel. Koppel dat al vrijkomt tussen 1.750-2.500 o/m. De sprint naar honderd is dus niet om naar huis over te schrijven, op 16 seconden kan je wel wat anders doen. Maar al rijdend valt de trage sprint niet op, het is de vlotte manier waarop de i20 zich door het verkeer weet te bewegen dat opvalt. Dat je ondertussen 5,9 liter verbruikt, is mooi meegenomen.

Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Kwaliteit van hogere segmenten

De nieuw ontwikkelde ophanging doet er ongelooflijk goed haar werk, net als het nieuwe platform en de elektronische besturing. Een bochtenridder wordt het niet, maar hij filtert wel elke oneffenheid weg. Op de autostrade valt de goede isolatie op. Geen rol- of windgeluiden te horen. Hier toont de i20 kwaliteiten die je enkel in een segment hoger verwacht.

Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Bewustere prijzen

Prijs/kwaliteitsgewijs heeft Hyundai altijd scherp gestaan. Maar de Koreanen weten ook dat klanten steeds bewuster voor Hyundai kiezen. De betere afwerking en Europees ontwikkelde wagens laten het merk toe al eens een euro extra te vragen. De nieuwe i20 start bij 13.749 euro. Ga je, zoals ons testmodel, voor een quasi full option variant, dan leg je al 20.149 euro op tafel. Het uittredende model had 12.849 euro als laatste instapprijs voor de 1.2i Comfort 5-deurs. Je moet dus 900 euro dieper in de buidel tasten, maar je betaalt daarmee een betere en veiligere auto.

Rijtest: Hyundai i20 1.1 CRDi

Conclusie

Hyundai speelt het weer klaar om bokkensprongen vooruit te zetten. De i20 is volwassener, zakelijker en zelfzekerder dan ooit. Hij ziet er strak en leuk uit, is goed afgewerkt en legt zonder verpinken de nodige kilometers af, ook op de autostrade. Dat maakt hem in zijn segment een auto die iedereen altijd moet overwegen.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Specificaties

Motor

1.1 CRDi

Vermogen

75pk

Koppel

180 Nm

Overbrenging

6-traps manueel

Aandrijving

voorwiel

Prijs testwagen

€ 20 149.00

Prijs basismodel

€ 13 749.00

0 tot 100 km/u

16.00 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

CO2-uitstoot

103 g/km

BIV

€ 59.00

Rijtaks

€ 140.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Evy Dent 22:29
afbeelding van Evy Dent

mooi karretje zeg.

Loekie 10:09
afbeelding van Loekie

Testverbruik van 5.9 L/100km? Is dit correct?

JRE 11:08
afbeelding van JRE

Met 75 pk heb je al snel de neiging om het blok serieus op de staart te trappen om toch een beetje vlot vooruit te gaan. Een BMW 320 of VW Passat haalt met een tweeliter diesel met gemak dezelfde cijfers als je je wat inhoudt.

Loekie 11:21
afbeelding van Loekie

Volledig met je eens! Mijn Mazda 6-II FL uit 2011 met 163 ponies en dubbel zoveel cilinderinhoud (2.2) haalt tussen de 6.0 en 6.5 L/100km en het is niet dat de motor altijd gespaard wordt.

PoePoe 08:18
afbeelding van PoePoe

0 tot 100 in 16sec. met 75pk en een dikke 180nm koppel?
Moet volgens mij wel wat sneller zijn met deze cijfers?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws