Rij-impressie: Toyota Auris HSD facelift (2015)

Rijtest-Toyota-Auris-Hybrid-2015_01

Toyota maakte de hybride auto bekend bij het grote publiek dankzij de Prius. Naast dat imagomodel biedt het Japanse merk al jaren een hybridevariant van de Auris aan. Waarmee hij tot voor kort uniek was in het C-segment. De facelift zou de groene rakker terug wat strakker in zijn schoenen moeten zetten om klanten te blijven overtuigen. Missie geslaagd?

Meer dan 50 procent van alle verkochte Aurissen (Auri?) in West-Europa hebben de hybridemotor onder de kap liggen. Ongezien in het C-segment. Zeggen dat de groene rakker 'maar' een nicheproduct is in de line-up zou een belediging zijn. Meer nog, de Auris is de best verkopende hybride in België. En ergens is dat... raar, want de Auris heeft de uitstraling van een uitgedroogde vod in een rusthuis. Met de komst van deze facelift hoopt Toyota dus niet enkel klanten te overtuigen met de technologie onder de kap, maar ook met de looks.

Geen Japans plastiek meer

Daarin lijken de Japanners alvast geslaagd. Een natuurlijke schoonheid zal het nooit worden, maar het nieuwe bumperwerk voor en achter geeft de rakker alvast een volwassener uiterlijk. De designers wilden de wagen vooral breder doen lijken. Dat doen ze door alles uit te smeren over de lengte. Kijk maar naar het doorlopende radiatorrooster vooraan en de LED-lichten die verbonden worden met het Toyota-logo. Een hint naar de Mirai lijkt niet te ontbreken.

Rijtest-Toyota-Auris-Hybrid-2015_01

De flanken blijven zo goed als ongewijzigd. Zoek je toch details, dan moet je die ontdekken bij de nieuwe 16- en 17-duims velgen en de haaienvinantenne op het dak. Achteraan wordt de visueel gesmolten achterbumper op de schroothop gegooid en vervangen door strakker tekenwerk. Het oogt allemaal nog steeds wat generisch, maar het voelt in zijn geheel een stuk minder plastiekerig aan.

Breng dat grijs strookje terug

De cockpit laat ons dan weer met een gemengd gevoel achter. De bovenkant van het dashboard heeft nog steeds trekjes van dat uit de GT86, de ronde ventilatiemonden aan weerszijden laten zich tegenwoordig toeschuiven zoals een sluisdeur van een ruimteschip en de bediening van de airco is er twintig jaar op vooruit gegaan. Klinkt allemaal best aardig. Toch is de grootste doorn in het oog het centerpiece van het dashboard.

Rijtest-Toyota-Auris-Hybrid-2015_01

Het gloednieuwe 7-duims infotainmentscherm wordt namelijk omhuld door een stevige lap zwarte plastiek. Plastiek die bij de facelift niet meer wordt omhuld door een dikke grijze rand maar door een fijn chromen streepje. Iets te fijn waardoor het opgaat in de totaliteit. Het resultaat oogt daardoor nogal, tja, goedkoop aan. Dat is zonde, want het systeem neemt visueel een meer dan knappe stap voorwaarts, ook qua technologie die achter het scherm schuilt.

Kijk je voorbij al de zwarte elementen die het interieur een stuk volwassener (lees: saaier) maken, dan zie je waar dat interieur goed voor is; massa's ruimte bieden. Zowel voor inzittenden als voor bagage. De facelift hanteert trouwens dezelfde dimensies als voordien. Daardoor kan je in de hatchback nog steeds tot 1.199 liter kwijt in de koffer en in de Touring Sports maar liefst 1.658 liter.

Eindelijk tot 70 km/u zoemen

Met de facelift komen er twee nieuwe torretjes beschikbaar, maar de hybridevariant blijft ongewijzigd. Dat is dus nog steeds een 1.8-liter viercilinder benzine gekoppeld aan een elektromotor. Goed voor een gecombineerd vermogen van 136 pk, 142 Nm koppel en een normverbruik van 3,5 liter. Een verbeterde stroomlijn van de carrosserie zorgt er evenwel voor dat de CO2-uitstoot daalt van 84 g/km naar 79 g/km (in het geval van de vijfdeurs). Nog belangrijker is dat je tegenwoordig ook tot 70 km/u in elektrische modus kan rondtoeren (voordien was dat tot 50 km/u).

Rijtest-Toyota-Auris-Hybrid-2015_01

We kunnen alvast niet ontkennen dat het rijden met de hybride-facelift heel vertrouwd aanvoelt. Dankzij herziene ophangingscomponenten zoals schroefveren, schokdempers en een stabilisatorstangbus zou het geheel alvast iets comfortabeler moeten rijden. Echt opgemerkt hebben we dat niet, maar het pre-faceliftmodel reed dan ook al lekker zacht. Wel viel op dat het allemaal wat stiller werd binnenin. Met reden, want Toyota stak veel tijd in bijkomende geluidsdempende materialen te verstoppen in de Auris. Onder belasting komt evenwel de dreun van de e-CVT-automaat nog steeds binnen.

En die 1.2 benzine?

Naast de hybridevariant reden we ook even kort met de gloednieuwe 1.2-liter turbobenzine. Geen driecilinder zoals bij de concurrentie, wel een viercilinder. Een blok dat goed is voor 116 pk, 185 Nm en een normverbruik van 4,7 liter. In de realiteit eigenlijk meer dan genoeg om in de Belgische file te staan. Al zit je natuurlijk met de hogere CO2-uitstoot van 109 g/km. Echt vaart zit er nooit in, maar het blok doet wat moet, zonder meer.

Rijtest-Toyota-Auris-Hybrid-2015_01

Conclusie

Oude wijn in nieuwe zakken; dat is de Toyota Auris HSD facelift. Een echte connaisseur weet echter dat oude wijn best lekker kan smaken. Met een verlaagde CO2-uitstoot en normverbruik kan de meest gangbare hybride van Europa er weer een paar jaar tegen. En dat opgewaardeerde uiterlijk maakt de afdronk nog net iets beter.

Specificaties

Motor

1.8 benzine- en elektromotor

Vermogen

136pk

Koppel

142 Nm

Overbrenging

e-CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 310 kg

Topsnelheid

180 km/u

0 tot 100 km/u

10.90 sec

CO2-uitstoot

79 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Grunt 00:59
afbeelding van Grunt

Kunne jullie echt niet ophouden met naar motoren te verwijzen als "torretjes"? Dat was misschien vaagweg cool de eerste drie keren, maar na de 62e verwijzing is dat echt wel uitgemolken.
En nu ik toch bezig ben: "Desondanks" kan je echt alleen gebruiken in een zin die de vorige tegenspreekt.
"Het regent. Desondanks gaat Jantje naar het strand" is OK.
"Ondanks de regen gaat Jantje naar het strand" is ook OK.
"Desondanks de regen gaat Jantje naar het strand" is een nul.

Getekend,
Uw schoolmeester :-)

Wim 09:15
afbeelding van Wim

Dank u meester Grunt :)

OT: ik vind de voorkant er eigenlijk op achteruit gegaan, de vorige vond ik wat stoerder. Voor een leasewagen is de Auris Break HSD nog altijd wel een goede keuze in ons Belgenland, lage co2, veel ruimte, veel comfort en een automaat.

Yvesw 09:23
afbeelding van Yvesw

En een best vlot 'torretje' ;-)

BertR. 12:44
afbeelding van BertR.

Mij spreekt de voorzijde van de facelift me ook minder aan.

Maurice P.P. 10:30
afbeelding van Maurice P.P.

Een koppel van 142 Nm, dat is toch belachelijk voor een hybride met een 1.8 benzine???
Tegenwoordig halen 1200-tjes gemakkelijk 190 Nm... zonder elektro-motor...

kevo 09:45
afbeelding van kevo

Ik weet niet wat jullie bij de vorige test verkeerd gedaan hebben, maar mijn pre facelift Auris HSD zoeft ook perfect elektrisch tot 70 km/u

+1 betreffende de meningen omtrent de voorzijde van het vorig model

Maurice P.P. 15:24
afbeelding van Maurice P.P.

Toyota slaagt er maar niet in een mooie auto te bouwen... hoe goed of degelijk ook, het zijn steeds gedrochten. Niet verwonderlijk dat ze hun mottige brol niet aan de straatstenen kwijt raken.

jaak 20:05
afbeelding van jaak

Dienen brol van Toyota blijft wel werken ten opzichte van vele Duitsers, die zien er goed uit maar ze zijn het niet

Adriaan 20:54
afbeelding van Adriaan

Niet aan de straatstenen verkocht krijgen :), Maurice, kom eens buiten, de zon zal u deugt doen (en dan zal je ook direct zien dat je nonsens verkoopt)

Uw reactie

Autosalon-2017

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws