Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

De topper van het c-segment krijgt de facelift die het nodig had. We reden een week met de nieuwe Ford Focus en zijn 1.0 liter driecilinder.

Een facelift pur sang, want het is al even zoeken naar de verschillen als je deze Focus op straat wil onderscheiden van zijn voorganger. Maar de verschillen zijn er wel degelijk. Zo heb je een nieuwe grille die wat Brits oogt, net als de nieuwe koplampen en motorkap. Snel samengevat ziet hij er gewoon weer net iets strakker uit en kan hij zonder moeite weer enkele jaren mee.

Met de Swiffer

De grote verschillen merken we binnenin op, daar is Ford eens met de Swiffer doorgegaan om de knoppenwarboel op te poetsen. Waar de vorige Focus nog een onoverzichtelijke middenconsole meekreeg, is het hier allemaal erg proper geordend. Een poetsbeurt die het waard was, want de ergonomie gaat er enorm op vooruit.

Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

In de middenconsole vinden we ook het nieuwe SYNC 2 van Ford terug, hun nieuw in-car connectiviteitssysteem. Het was niet toevallig dat Ford deze facelift voorstelde op het Mobile congres in Barcelona, in februari vorig jaar. Het nieuwe systeem krijgt een nieuw aanraakscherm in hoge resolutie met een goed werkende spraakbediening. Ook de navigatie, bluetooth en dergelijke werken intuïtief. Een belangrijke update voor een auto die in de leasingmarkt toch zijn graantje moet meepikken.

Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

Drie cilinders, drie prijzen

Onder de kap van onze Blauwe Ovaal schuilt de meermaals bekroonde 1-liter driecilinder Ecoboost. Al drie jaar op rij pakt Ford met dat blok de prijs naar huis van "Engine of the Year". Een prijs die gewoon terecht is, zonder twijfel. Het klinkt klein, maar hij gedraagt zich groots. In de stadskern is het prima rijden dankzij een goede zestraps versnellingsbak. Op de autostrade verraste het blok ons met zijn vermogen en koppel waardoor hij zonder problemen vlot mee kon in het verkeer.

Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

Niet de properste van het gamma

Een manuele zestraps versnellingsbak, dat wil zeggen dat we met de 125 pk sterke variant aan de slag gingen. De 1.0 liter EcoBoost is er ook met 100 pk, al wordt die aan vijftraps versnellingsbak gekoppeld. Het koppel is voor beide varianten wel steeds 170 Nm. De 1.280 kilogram zware hatch stoot 108 g/km CO2 uit, mede dankzij de start/stop technologie waarover ze allemaal beschikken. Wie de minst uitstotende Focus wenst, moet de 1.5 TDCI kiezen met 105 pk, die stoot amper 88 g/km uit.

Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

Op papier verbruikt onze Ecoboost 4,7 liter per honderd kilometer. In praktijk, met best wat autostrade kilometers daarbij, bengel je rond de zeven liter. Wie de zuinigste Focus aan de haak wil slaan, moet opnieuw voor de 1.5 TDCI kiezen. Eerder reden we ook al het straffer gerief, al heb je in de Focus eigenlijk genoeg met die 125 pk.

De nieuwe Focus start vanaf 16.500 euro. Onze driecilinder kost je, met 125 pk, minstens 20.400 euro. Zonder dat te moeten opzoeken kan je ervan uit gaan dat hij daarmee perfect in lijn ligt met de Volkswagen Golf, want in het C-segment zijn het deze twee die met de plak zwaaien. Toch geïnteresseerd in de cijfertjes? De Golf 1.4 TSI met 125 pk kost je 21.690 euro.

Rijtest: Ford Focus 1.0 EcoBoost (2015)

Conclusie

Een prima strakgetrokken Focus die er enorm op vooruit gaat. Binnenin is hij er een pak ergonomischer op geworden en geeft hij blijk van alle technologie die er in zit dankzij het SYNC 2 connectiviteitssysteem. Die technologie vertaalt zich ook in een veiligere wagen dankzij driver alert, park drive assist, enzovoort...

De driecilinder bewijst zijn palmares, het is een schitterend blok. Laat je echter niet vergissen. Het minst aantal cilinders wil niet zeggen dat hij ook meteen de zuinigste van het aanbod is.

Specificaties

Motor

1.0 liter driecilinder

Vermogen

125pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 280 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs basismodel

€ 20 400.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

363 L

Max. kofferinhoud

1 148 L

CO2-uitstoot

108 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Glenn 14:48
afbeelding van Glenn

Hoe zit het met de rolgeluiden? In de pre facelift versie zijn die alom aanwezig, dat het pijnlijk en irritant wordt op langere afstanden en bij hogere snelheden.

Tip voor eventuele kopers: vermijd wielen groter dan 16" op deze wagen. De ophanging is er niet mee gediend en een comfortabele rit kun je wel vergeten.

audi22 12:28
afbeelding van audi22

De 1.4tsi van VAG is wel een stuk vlotter dan deze 3 cilinder (meer koppel) en daardoor ook in praktijk zuiniger dan de 7 liter die de focus blijkt te verbruiken.
Ook is het uiterlijk van deze focus totaal niet mijn smaak, vanbinnen in die inderdaad er fors op vooruit gegaan.

tomtom 18:00
afbeelding van tomtom

De reactie van Audi22 moet even genuanceerd worden:

Koppelcijfers:
1) de 1,0l ecoboost van Ford met 125PS heeft 200Nm koppel (met overboost van 15s, zonder overboost is het 170Nm)
2) de 1,4l TSI van VAG met 122PS heeft 200Nm koppel
3) de 1,4l TSI van VAG met 140PS of 150PS heeft 250Nm koppel, maar is meteen ook veel sterker en moet eigenlijk vergeleken worden met de 1,5l of 1,6l ecoboost van Ford met 150PS
4) 1,5l/1,6l ecoboost van Ford heeft 240Nm

Gemiddelde verbruikcijfers, volgens spritmonitor.de, [liter per 100km]:
1) 1,0 ecoboost 125PS haalt 6,84
2) 1,4 TSI 122PS haalt 6,91
3) 1,4 TSI 140/150PS haalt 6,89
4) 1,6 ecoboost 150PS haalt 7,55
5) 1,5 ecoboost 150PS haalt 7,65

Conclusie: de 1l ecoboost is nog altijd de zuinigste, maar zoals elke motor die niet zo ruim bemeten is (in dit geval bedoel ik: op gebied van vermogen) is het beter om niet te zot te doen, want als je teveel verwacht zal het verbruik belachelijk stijgen. Dat is echter geen nieuws.

jakke 11:44
afbeelding van jakke

topperke! In januari een gloednieuwe gekocht. 1.0 125 A6. de pro's: stille motor (licht aangenaam grolletje op z"n ralenti, en bij plankgas sportieve sound :p ) , bijna geen trillingen, rolgeluid met goede banden (ikzelf vredestein) valt goed mee, voldoende acceleratie in het allround verkeer (ook op de autostrade), goeie wegligging (ben zelf bij de brandweer, dus de bochten worden af en toe uitgetest!) mooi design, bedieningen binnen zijn overzichtelijk.
de don'ts: voor het lage verbruik moet je het niet doen: bij een gem snelheid van 58kph een verbruik van 7.3l. en de airco heeft ook soms een eigenwilletje, maar dat is eerder muggen zifterij.
algemeen: zeer tevreden tot hiertoe op de eerste 5000 kms :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws