De Skoda Fabia is ondertussen al aan zijn derde generatie toe, wij zochten daarom uit of het 'groter en goedkoper dan een Polo' recept nog steeds smaakt.
Het vorige model heeft na zeven levensjaren de fakkel met opgegeven hoofd aan zijn opvolger doorgegeven. De nieuwe Fabia - voorgesteld op het autosalon van Parijs vorig jaar - grijpt volgens de ontwerpers terug naar die van de eerste generatie.
De wagen werd ten opzichte van zijn voorganger een 90 mm breder, maar wel 30 mm lager en 8 mm korter. Desondanks heb je wel meer interieurruimte dankzij de verlengde wielbasis (260 naar 2470 mm) én daalde het gewicht met 65 kg.
Ruime supermini
De nieuwe Fabia is volledig van de grond opnieuw opgebouwd, staand op een mix van het vorige PQ26-platform en het inmiddels bekende MQB. Het uiterlijk heeft een Octavia-neus en dezelfde lijnen in de carrosserie die hem proper en strak maar allesbehalve spannend doen lijken.
De leukste toevoeging aan onze testwagen was misschien nog wel de witte velgen, want toegegeven, hoe vaak zie je dat tegenwoordig nog? Ze zijn een hel om te kuisen maar in combinatie met het dak van dezelfde kleur zijn ze het eigenlijk allemaal best wel waard.
Aan de binnenkant valt voornamelijk de ruimtewinst op, want dankzij de langere wielbasis en een iets grotere spoorbreedte is dit waarschijnlijk een van de ruimste supermini's vandaag op de markt.
Mochten onze rood-wit-zwarte zetels en zilveren inlegplaat er niet zijn was er eigenlijk niet veel interessants te vertellen over het interieur. Harde plastics die - in tegenstelling tot bij de Volkswagen Polo - geen enkele inspanning doen om ook maar hoogwaardig aan te voelen.
Bescheiden motorenpalet
Onder de motorkap kan je kiezen uit een bescheiden palet van motoren, gaande van een 1.0 driecilinder met 60 pk tot een 1.4 TDI met 105. De 1.2 TDI ontbreekt voorlopig nog maar zou binnenkort wel terugkomen in het Greenline-model.
Wij reden de 90 pk sterke 1.2 TSI, niet speciaal snel en zeker niet speels maar wel aangenaam, stil en comfortabel. Snelle hernemingen zijn zeker niet diens sterkste punt, en hoog in toeren is er ook niet veel meer te vinden. Wel rij je met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op papier - wij kwamen uit op 5,6 - en een CO2 uitstoot van slechts 107 gram. Zo betaal je aan BIV slechts 72,45 euro en maar 181,76 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting.
Geen uitschieter
De Fabia voelt in de bochten licht aan en komt nog niet eens de buurt van het rijplezier dat een Ford Fiesta je kan bieden. De vering is zacht afgesteld en laat de wagen graag wat overhellen in de bochten, toch is ze al bij al comfortabel en aangenaam afgesteld. Of toch dat dachten we eerst, tot als we vijftig meter na de verkeersdrempel nog steeds aan het meedeinen waren.
Een fan van de styling van de nieuwe Fabia, maar toch op zoek naar iets harder? Pech. Skoda voorziet voor deze generatie geen vRS-model.
Ambition-glorie
Alhoewel kleine hatchbacks zoals deze geen vaandeldragers van het ultieme rijplezier zijn en dat ook nooit zullen worden vinden we toch dat er een te groot aantal gemiste kansen zijn. Een knalprijs moet je er spijtig genoeg ook niet meer van verwachten, want voor de goedkoopste driecilinder in de meest basis uitvoering ben je nog steeds 12.645 euro kwijt. Voor de onze - in al zijn witte velgen Ambition glorie - ben je zelfs 19.325 kwijt.
Conclusie
De Fabia kan van alles wat, maar nooit een ding erg goed. Hij is zeker niet het lelijkste op de baan, maar ook niet iets waar je je hoofd voor zou omdraaien. Een auto die je puur uit rationele overwegingen zou kopen, niet omdat je hem echt zou willen.
Specificaties
1.2 TSI, vier-in-lijn
90pk
160 Nm
5-bak manueel
voorwiel
1 009 kg
182 km/u
€ 19 325.00
€ 12 645.00
10.90 sec
4.70 L/100km
330 L
1 150 L
107 g/km
€ 72.00
€ 181.00
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden