Rijtest: Opel Corsa 1.0 Turbo (2015)

 opel-corsa-e-rijtest

De Corsa is Opels enige model dat al 32 jaar dezelfde naam draagt. De reden daarvoor is simpel, de B-segmenter is een succesverhaal voor de Duitsers. De vijfde generatie heeft alvast grote schoenen op te vullen. Zeker omdat de concurrentie straffer dan ooit is.

Naast de Astra is de Corsa één van de topmodellen bij Opel. Niet moeilijk als je weet dat er maar liefst 12 miljoen exemplaren van rondrijden in Europa. De laatste generatie was met z'n 2,8 miljoen stuks dan ook een herkenbaar zicht in het straatbeeld. Na net geen tien jaar tijd is het echter tijd voor aflossing. Die komt er in de vorm van deze vijfde generatie. Met nog steeds de naam Corsa op de koffer, want waarom zou je een beproefde formule veranderen?

De Corsa-formule

Bij Opel hanteren ze een speciale formule bij het creëren van het visuele imago van de nieuwe Corsa. Zo was het verschil tussen nummertje één en twee als dag en nacht, maar leek de derde generatie eerder een evolutie op de tweede. De vierde generatie was dan weer totaal verschillende met de vorige. Nummertje vijf? Die breekt de logica niet en is eerder een stevig herwerkte versie van de vorige generatie.

opel-corsa-e-rijtest

Dat hoeft niet slecht te zijn, want in Rüsselsheim wisten ze exact waar het frisser kon. Zo krijg je voortaan knap uitgesneden vleugelvormige koplampen en een laaggeplaatste grille waarin het Opel-logo vertoeft. Een designtrucje dat ze ook al toepasten op de Adam. De flank, die krijgt dan weer de sikkellijn onderaan en de raampartij krijgt helemaal in de punt achteraan nog een kleine verlenging met een stukje zwart plastiek. Kijken we naar het achtersteven, dan zien we voortaan lichten die doorlopen tot in de kofferklep.

Het zijn alvast allemaal ingrepen die de Corsa weer lekker fris doen ogen. Zeker in combinatie met het OPC Line-pakket op ons rood exemplaar dat nog eens zorgde voor bredere zijschorten, een sportief spoilertje en een uitlaatsierstuk. Maar van een totale revolutie durven we hier toch niet spreken.

opel-corsa-e-rijtest

Waar is het navigatiesysteem?

Tot je instapt, want daar merk je duidelijk dat er sprake is van een nieuwe generatie. De oranje schermpjes van begin de jaren 2000 werden overboord gezwierd en Opel trekt volop de kaart van de - in hun termen - horizontale instrumentenpanelen om het interne ruimtegevoel te versterken. Marketingpraat die steek houdt. Want samen met de langwerpige ventilatieroosters geaccentueerd door een zwierig lijntje doet het de nogal bolle opstelling van de vorige generatie vergeten en lijkt er echt wel meer plaats te zijn in de Corsa.

opel-corsa-e-rijtest

Centraal prijkt het (optionele) 7-duims aanraakscherm van het IntelliLink-systeem. Daarop vind je instellingen voor de wagen terug, de radio en een galerij waarop je foto's kan zien. Gelukkig maken ze bij Opel niet dezelfde fout als bij Peugeot om ook de airco te herbergen in het systeem. Daarvoor krijg je nog altijd tactiele knoppen helemaal onderaan de middenconsole. Waar ze bij Opel wel de mist ingaan is het ontbreken van een navigatiesysteem.

Nu ja, je kan een navigatie-app downloaden op je smartphone om die dan te spiegelen op het scherm. Dat die app een aantal gigs op je gsm inneemt en steevast mobiele internetverbinding nodig heeft zeggen ze er bij Opel niet bij. Het maakt voor ons dat schermpje van 500 euro alvast overbodig. Want dat zijn centen die je beter kan investeren in een deftige gps. Een smet op een voor de rest heerlijk interieurblazoen van de Corsa.

Komaf gemaakt met de achilleshiel

Als er één vlak is waar B-segment wagens de laatste jaren enorm zijn gegroeid, dan is het wel op rijvlak. Opel vond het dan ook nodig om een stevig gereviseerd chassis onder de Corsa te zwieren. Die heeft een stijver subframe, een lager zwaartepunt (5mm) en een verbeterde geometrie van de ophanging. In mensentaal? De Corsa rijdt dynamischer, maar toch niet meer als een kleine wagen.

opel-corsa-e-rijtest

Zo word je op de autostrade niet meer van hot naar her geduwd door voorbijgaand verkeer en helt hij opvallend minder in de bochten. Oneffenheden filtert hij daarbij een stuk beter weg. De achilleshiel van de vorige generatie - de versnellingsbak - is gelukkig verdwenen. De stugge vijfbak werd namelijk buiten gesmeten en vervangen door een stuk zachter schakelende zesbak. Qua stuurgevoel moet je geen mirakels verwachten genre Ford Fiesta. Desalniettemin beschikt de Corsa over een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging met een City-modus voor nog minder stuurgevoel. Tja, klant is koning?

suzuki-swift-banner

Welke driecilinder wil jij?

Onder de kap van onze driedeurs een 1.0-liter driecilinder met turbo. Die maakte zijn debuut in de Adam maar maakt nu dus ook de oversteek naar diens grotere broertje. Een blok waarvoor we Opel moeten feliciteren en die de andere benzinemotoren in de Corsa eigenlijk overbodig maakt. Stil, trillingsvrij en opgewekt. Het torretje laat zich gretig richting toerenbegrenzer sturen en voelt aan of het beschikt over elke pk die Opel opgeeft. Dat is ooit wel anders geweest...

opel-corsa-e-rijtest

Hoeveel pk dat juist is? In ons geval 115, al kan je ook voor een gereduceerde versie gaan met 90 pk. Die heeft eveneens 170 Nm, want dat cijfer is voor beide versies hetzelfde. Het verschil tussen die twee zit hem dan ook in de aanschafprijs en de CO2-uitstoot. Dat bedraagt 102 g/km voor de versie met 90 pk en 114 g/km voor de variant met 115 pk. Start-stop krijg je gratis en voor niets op beide versies. Wij reden alvast een verbruik van 7,2 l/100 km bij elkaar, waarbij we ons erop betrapten iets te vlot om te gaan met het gaspedaal.

Felbevochten segment

Onze driedeurs Corsa tikte af op 20.315 euro. Specifiek gaat het over een Black Edition-model met 1.0 Turbo (115 pk) en nog eens dik 3.000 euro aan opties. Dat is veel geld voor een kleintje, maar tegenwoordig het gangbaar tarief in het segment. Instappen doe je vanaf 13.300 euro maar dan kan je spijtig genoeg niet opteren voor de driecilinder, eigenlijk een must in de Corsa.

opel-corsa-e-rijtest

Concurrentieel gezien zijn er, afhankelijk hoe je het bekijkt, veel of weinig concurrenten. Denk maar aan de Hyundai i20, de Skoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta, Mazda2, Seat Ibiza, Toyota Yaris en Volkswagen Polo. Een groot deel daarvan kan je echter tegenwoordig enkel als vijfdeurs verkrijgen. De Corsa komt er zowel met 3 als 5 deuren.

Conclusie

De nieuwe generatie Corsa is zowat dé veiligste keuze in zijn klasse. Hij schiet op geen enkel vlak echt uit, maar scoort op alle vlakken wel hoge punten. Het gebrek aan een deftige navigatie mag de pret wat drukken, de gloednieuwe driecilinder benzine maakt dat gebrek ruimschoots goed.

Specificaties

Motor

1.0 driecilinder benzine

Vermogen

115pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 063 kg

Topsnelheid

195 km/u

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

CO2-uitstoot

115 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
JanMijnBotte 08:44
afbeelding van JanMijnBotte

Ik heb momenteel zo'n Corsa als vervangwagen. Die had 17km toen ze hem thuis afleverde.
Zelf ben ik er eigenlijk ook van te spreken. Normaal rij ik met een Octavia (wat toch x maal groter is) maar desondanks gedraagt dit kleintje zich perfect op de autosnelweg.
Je hebt er een veilig gevoel in, afwerking is ok en de baanligging is echt verrassend goed!
Nooit verwacht van zo'n koekendoos.
Het enige echte nadeel: De motor.
Het is een 1.2 (denk ik), 0-100 in kalender dagen.
We hebben een 17 jaar oude Micra 1.0 met 55pk, zelfs die is 0,5s sneller tot 100 (15,5s fabrieksopgave)
Neen, van leuke benzinemotoren maken moeten ze nog veel van Japanners leren die (meestal) een super gasrespons hebben en in toeren toch vooruit gaan.
Het verbruik is wel beter dan hier opgegeven: 6l normaal rijgedrag, 6,5l bij wat doorduwen terwijl deze nog maar 250km heeft.
En misschien die 1.2 gemaakt daarvoor ontworpen, om u zo zuinig mogelijk voor te verplaatsen...

JanMijnBotte 08:46
afbeelding van JanMijnBotte

Btw: 1.0 turbo 115pk in zo'n rugzak en meer dan 10s 0-100? :-/
Dan kunnen ze iets van Ford leren denk ik?

daniel lessinnes 23:48
afbeelding van daniel lessinnes

een prachtig auto, niet te vergelijken net gelijk welke corsa

daniel lessinnes 23:49
afbeelding van daniel lessinnes

een prachtig auto, niet te vergelijken niet gelijk welke corsa

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws