Rij-impressie: Mini Cooper D (2014)

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Kleintjes worden groot, zo ook bij Mini. Letterlijk en figuurlijk. Want samen met de gegroeide buitenafmetingen voelt de derde generatie Mini (vanaf het BMW-tijdperk) een stuk serieuzer aan. 'Mini' en 'serieus', twee woorden die samenwerken?

Bij Mini waren ze zo vriendelijk om ons op korte tijd met een Cooper, Cooper D en Cooper S over Waalse wegen te sturen. Daardoor hadden we in één slag heel de nieuwe line-up gereden van BMW's kleine merk. De Cooper D lijkt ons - momenteel - de relevantste waardoor we de meeste tijd in die rekel doorbrachten. Op het einde kan je echter nog een kort stukje over de Cooper (benzine), Cooper S en de prijzen lezen. Maar nu volop aan de diesel dus.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Vertrouwd exterieur...

De nieuwste generatie Mini kreeg een serieuze schop onder zijn kont. Het resultaat is een model dat bijna 10 centimeter langer, 5 centimeter breder en een centimeter hoger is. Al valt dat in real life best wel mee. Iedereen weet dat een Mini al lang geen kleintje meer is, klanten zoeken dat gewoonweg ook niet. Qua uiterlijk is het eerder een nieuw sausje dan een compleet nieuw model. Opvallendste kenmerken zijn de LED-lichten die je optioneel helemaal rondom kan krijgen - tot de knipperlichten aan toe. Verder valt op dat de achterlichten een stuk boller zijn geworden. Daarnaast moet je al een getraind oog - of meetlat - hebben om het verschil te zien met de vorige generatie.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

...Verrassend interieur

Binnenin neemt het merk uit Engeland - onder Duitse hand - een enorme stap voorwaarts. De nostalgische cirkel te midden van het dashboard blijft dan misschien wel behouden, de rest voelt een stuk volwassener aan. In de goede zin van het woord, want samen met het multimediasysteem krijg je eindelijk een deftige controller mee in de vorm van BMW's iDrive-systeem. Andere opmerkelijke verschillen? De knopjes voor de elektrische ramen zitten - zoals het hoort - aan de deuren, de snelheidsmeter staat nu pal voor je neus en de knopjes van de airco staan niet meer in de vorm van het Mini-logo. Allemaal minder speels, maar wel eens stuk logischer.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Op vlak van gebruikte materialen en bouwkwaliteit ging het ook naar een hoger plan. Kraakjes zijn bijna niet aanwezig - zelfs over de ergste kasseiwegen - en zolang je niet op de strafbank (lees: de achterbank) wordt gezet, is plastic amper op te merken. Waar we wel niet over zijn te speken is de lichtshow die er constant over de middencirkel loopt. Aan de buitenrand verliest-ie de snelheidsmeter waardoor Mini wat plaats te veel had. Het resultaat? Een soort van lichtstrook die continu het beste van zichzelf geeft. Een salvo van rode, groene en blauwe kleuren vuren zich naar de rand van je ogen afhankelijk van je rijstijl. Niet enkel overbodig, ook gewoonweg irriterend.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Nieuwe motorbaaivulling

De grootste nieuwigheden zijn misschien wel onder de kap te vinden. Driecilinders zwaaien vanaf nu de plak en de Cooper S krijgt een 2-liter viercilinder. In de Cooper D zien we dus een 1.5 driecilinder met turbo en een aangename 116 pk en stevige 270 Nm. Een motortje die dankzij het lage gewicht (1.110 kg) van de Mini best goed uit de voeten kan. Hoewel het onder de 2.000 omwentelingen allemaal wat doods aanvoelt en boven de 4.000 rpm gewoon ophoudt, voelt de driecilinder opmerkelijk geraffineerd aan. Geen stoten of geen bokken bij het lagere toerenwerk in hogere versnellingen en een aanvaardbaar geluid vormt zich in de cabine. Zolang je niet voluit op het pedaal gaat staan, want dan krijg je een wel heel aanwezig camionette-sound.

Het normverbruik moet daarbij rond de 3,5 liter per honderd kilometer liggen. Wij flirtten continu eerder met de 5 liter. Al moet gezegd worden dat kleine baantjes, een Waals berglandschap en een kriebelende rechtervoet nefast zijn voor verbruikscijfers. Of er ooit een getal onder de 4 liter gaat verschijnen, daar hebben we onze twijfels over, maar richting de 4,5 liter zakken is zeker doenbaar. Als je natuurlijk braaf in tred kan blijven en niet al te gretig gebruik maakt van de heerlijke schakelende zesbak...

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Kartgevoel

Ja we weten het, in elke Mini-rijtest wordt er wel gerefereerd naar het kartgevoel en zelfs de marketingboys gebruiken de term maar al te graag. Toch kunnen we het enkel maar beamen. Hij mag dan wel groter zijn, de nieuwste generatie gaat nog altijd gretig de hoek om. Zeker in sportstand - te selecteren via een optionele 'draaiknop' met Sport, Mid en Green als keuzes - zorgt het scherpe stuur voor dat typische 'ik voel elk steentje en elke mier op de baan'-gevoel. Pretleveranciers van dienst zijn het nieuwe chassis (dat ook gedeeld zal worden met de BMW 2 Reeks Active Tourer) en de multilink-ophanging achteraan. Anderzijds is de Cooper D nog steeds meer dan hard, misschien zelfs iets te hard om over comfortabel te spreken.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Conclusie

De nieuwe generatie is een pak serieuzer geworden... maar dan vooral op het vlak van technologie en gebruiksgemak. Want zoals steeds kan je de wagen naar hartenlust aankleden en personaliseren. Echter is de wauw-factor van de 1ste generatie - onder de vlag van BMW - wat weg. Dat ligt niet aan de wagen, wel aan de constante verfijning die er generatie na generatie opdoemt. Meer beenruimte achteraan, straffe motoren, moderne technologie en een heerlijke weggedrag. Wat kan je daar slecht over zeggen? Zijn hoge prijs en resem aan (dure) opties misschien. Prijs buiten beschouwing gelaten, deze volwassen Mini bevalt ons wel.

Specificaties

Motor

1.5 driecilinder

Vermogen

116pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 110 kg

Topsnelheid

205 km/u

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Omdat we ook nog de Cooper en Cooper S aan het tandwiel hebben gevoeld - kort weliswaar -, kan je hier twee samenvattingen lezen. Helemaal onderaan vind je de prijzen voor alle modellen. En dan laten we jullie met rust, beloofd:

Cooper

Momenteel vind je als instapbenzine de Cooper-variant bij de Mini-dealer. Met 135 pk en 220 Nm uit - wederom - een 1.5 driecilinder is het een opvallend kwiek karretje. Tijdens onze testrit hadden we beschikking over de versie met automaat. Een zesbak die de motor gretig in de toeren werpt en vooral staat afgesteld op rijplezier. Een slimme keuze, want daardoor wordt gezapigheid tot een minimum herleidt. Het verbruik vloog echter vlotjes boven de 7 liter tijdens onze rit, waarbij we een groot stuk op de autostrade reden. Afwachten of de Cooper tijdens langer gebruik en wisselende omstandigheden dichter naar het normverbruik van 4,7 liter kan kruipen.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Cooper S

Ze zaten met hun handen in het haar bij Mini België. Van de nieuwe generatie Mini hebben ze momenteel maar van elke motorversie één model in het perspark. Drie wagens dus, waarvan de sportiefste na nog geen honderd kilometer tijdens de testen te kampen kreeg met een lekke band. Daardoor moest er op zoek worden gegaan naar vervanging. Vervanging die er kwam in een Cooper S met automaat. Niet meteen een combinatie waar we van dromen, maar goed, we konden de nieuwe viercilinder toch nog aan de tand voelen.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Hoewel de logica dicteert dat de viercilinder vanuit het warenhuis van BMW komt (pakweg die uit de 320i) krijgen we hier met een compleet nieuwe motor te maken. En wat een dijk van een powerhouse is het. Buiten de 192 pk en 280 Nm is vooral op vlak van sound een enorme vooruitgang geboekt. De 2-liter klinkt voller, luider en woester dan zijn 1.6 voorganger met PSA-geschiedenis. Het vermogen en koppel komt ook stukken vroeger ter beschikking waardoor hernemingen (lees: voluit de bocht uitscheuren) nog vlotter gaan.

Zelfs de automaat kon de pret niet bederven. De schakellepels achter het stuur nemen bevelen graag aan en zorgen voor - meer dan ooit - een salvo van Spitfire-geplof bij het terugschakelen. En met amper 10 kilogram meergewicht tegenover de vorige generatie zit het op vlak van rijdynamiek meer dan snor. Opvallend; de Cooper S rijdt een stuk zachter dan de vorige zonder daarvoor te moeten inboeten aan bochtprestaties. Het verbruik hing aan de noordkant van de negen liter. Niet eens zo slecht voor ons hooliganistisch rijgedrag waarbij alles onder de 3.000 opm verboden was. Wij dromen ondertussen al van de versie met handbak waarvan je een uitgebreide test binnenkort kan lezen.

Rijtest-Mini-Cooper-2014

Prijzen

Vanaf 17.300 euro rijd je de dealer buiten met een Mini One. Die beschikt over een driecilinder-benzine met 102 pk. Iets hoger op de trap staat de door ons geteste Cooper met een vanafprijs van 20.050 euro. Diesel je liever, dan kan je kiezen uit de One D (95 pk/ 18.950) en de Cooper D. Die vraagt 21.850 euro uit je portefeuille. het voorlopige topmodel in de vorm van de Cooper S kost je standaard 25.250 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Boris 12:08
afbeelding van Boris

Wat soort automaat ligt er eigenlijk in de Cooper S? Is deze verschillend van de gewone Cooper? Want als je gaat kijken op de site van Mini zie ik bij de gewone Cooper een hoger verbruik bij automaat als handbak. Maar bij de Cooper S is dit andersom, dus een lager verbruik met automaat tov handbak.

Yvesw 18:41
afbeelding van Yvesw

We hebben het nagevraagd bij Mini ;-)

Boris 14:12
afbeelding van Boris

Het blijkt een gewone koppelomvormer te zijn met 6 versnellingen. Ook al is de hardware en software flink aangepakt misschien een beetje een gemiste kans?

Techno Patat 14:59
afbeelding van Techno Patat

Het interieur is inderdaad top! Op het autosalon had ik direct een klik ermee, echt tof gedaan! De lichtcirkel was qua eerste indruk dan weer cool, maar ik kan me inbeelden dat het wat ambetant is in't verkeer...

En fuck downsizing, ik heb altijd gevonden dat er een 2l hoorde in een mini S :P! Netjes van verbruik ook nog! Chapeau...

Carlos 18:51
afbeelding van Carlos

amen ^^^.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws