Rijtest: BMW 125d M Sport

BMW 125d test

450 Nm. Dat is een getal dat in een dikke 5 reeks niet zou misstaan, laat staan in een achterwielaangedreven hatchback. Het is ook maar liefst 50 Nm meer dan de 4.0 V8 uit de M3. Helemaal zot wordt het als je weet dat dit koppel al bij 1500 tpm volledig ter beschikking is.

Geen vierliter v8 in de 125d. Zelfs geen zescilinder. Gewoon BMW's tweeliter diesel, zij het, met één turbo meer dan de 120d. Daardoor groeit het koppel met 70 Nm en gaan de paarden van 184 naar 218. Het sprintje naar 100 km/u is dan ook razend snel voor mekaar in amper 6,5 seconden. Dat is niet toevallig bijna net zo snel als de 125i. Die biturbo benzinebroer beschikt eveneens over 218 pk. Hij moet het wel met 140 Nm minder doen, maar zijn 310 Nm komt al bij 1350 tpm vrij. Ophouden doet de 125d pas bij 240 km/u Ook daar moet de diesel net wat toegeven(5 km/u) op de benzine. Bij de tussensprints krijgen we zonder twijfel een ander verhaal en aan de pomp ga je helemaal blij worden van je zelfontbrander. Ondanks zijn vermogen heeft de 25d in theorie amper 4,7 l/100km nodig. In de praktijk haalden we 5,5 l/100 km, wat nog steeds een nette waarde is. Aan een laag verbruik hangt ook een lage CO2 uitstoot. De 25d stoot dan ook maar 128 g/km uit, niet slecht voor 218 pk. Leuk detail is dat de 25d met zijn achttraps automaat 4 gram/km minder uitstoot. Volgens ons gaan we zo'n verschil nog veel meer zien in de toekomst.

BMW 125d test

Volwassener

Ondanks zijn sprintbomcapaciteiten voelt de 1 niet extreem snel. Dat heeft met twee zaken te maken. Ten eerste is de nieuwe 1 reeks een pak volwassener geworden dan zijn voorganger. De balans tussen comfort en rijeigenschappen zijn van een hoog niveau. Hij rijdt dan ook als een klasse hoger. Dat is positief wanneer je heel wat kilometers moet maken, maar het hot hatch gevoel is ver te zoeken. De beleving is dan ook een stuk minder. De tweede reden is de tweeliter, de lineaire loop van de dubbele turbo is zo efficiënt dat je bijna het turbogat gaat missen. Om toch wat meer schwung in de bimmer te krijgen kan je bij BMW natuurlijk rekenen op hun driving experience control. Vier standen zijn er: Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+. Voor extra peper moet hij helemaal naar Sport+. Zaligmakend is het niet, maar de achterkant voelt een stuk losser en de 218 paarden lijken meer tot leven te komen.

BMW 125d test

gelikt exterieur

Je voelt dat we veel verwachten van zo'n M sport 1-reeks. Hij ziet er dan uit enorm gelikt uit in het Estoril blauw. Verder geeft de M sport optie je 17 inch(+500 euro voor 18 inch) velgen, een lagere agressievere bumper, nieuwe sideskirts, een zwarte grille, blauwe remklauwen en een zwarte diffuser met verchroomde uitlaat en dubbele pijpen. Heel die boterham doet hem niet slecht. Het uiterlijk van de 1 werd bij zijn lancering niet hartelijk onthaald, maar in deze trim kan niemand nog ontkennen dat hij er lekker sportief uitziet. Binnenin krijg je omhullende sportzetels bekleed met alcantara. Ook een dik M-stuurwiel en een M-pook zijn aanwezig. Verder is het business as usual, op het 1 interieur is weinig aan te merken, het zit gewoon goed in elkaar. Fijn detail is de blauwe bies die door het midden van het dashboard loopt.

BMW 125d test

dure diesel

Zo'n topdiesel is natuurlijk niet goedkoop, hij begint pas bij 34.600 euro. Dat is maar liefst 4500 euro meer dan de 120d. De 125d zit standaard wel beter in zijn spullen. Dat merk je bijvoorbeeld wanneer je het M pakket aantikt, die is met 2450 euro, 1040 euro goedkoper dan op de 120d. Een prijs zoals die van de 125i had misschien wat meer gepast voor de 25d. Die is namelijk 2500 euro goedkoper.

BMW 125d test

conclusie

Eigenlijk valt er weinig op de merken op deze 125d M-sport. Desondanks, als je echt sportief wil rijden, dan ben je met deze diesel niet helemaal aan het juiste adres. Zijn grootste probleem is dat er een 120d verkrijgbaar is. Die 20d is snel zat en je houdt een mooi bedrag in je zak. Het M-sport pakket brengt wel het uiterlijk van de 1 reeks naar een hoger plan. Ook is hij net wat strakker, zonder oncomfortabel te worden. Op deze 125d valt de prijs van het M-sport pakket goed mee en is het overwegen waard. Maar een sportwagen wordt hij dus niet, daarvoor zal je naar een M135i moeten uitkijken.

BMW 125d test

Specificaties

Vermogen

218pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 365 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 34 600.00

0 tot 100 km/u

6.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

260 L

Max. kofferinhoud

1 200 L

CO2-uitstoot

128 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Geoffrey van den Bemden 14:58
afbeelding van Geoffrey van den Bemden

Kleine conotatie, die wielen hieronder zijn de 17" velgen die standaard bij het M-Sport pakket zitten. De 18" zijn een (natuurlijk bijbetalende) optie.

Hoe beviel de manuele bak? En ik krijg de mijne amper nog onder de 7 liter.. :-S

Wim 15:07
afbeelding van Wim

idd, thanks, 18 inch is een optie van 500 euro, de bak is typisch BMW, redelijk zwaar dus, dat is niet zo handig in de file, wel goede slagen.

harry 12:17
afbeelding van harry

ik lees niks over het bijna verplicht te nemen sportonderstel. Deze 125d zou nogal aardig overhellen in bochten. Samen met de 120d snakt hij naar een degelijke sperdiff. Nog veel te leren van de Fransen?

Wim 12:48
afbeelding van Wim

Het is maar wat je wilt, als je echt sportieg wil rijden kan je best bij de M135i terecht.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws