Rijtest: BMW X2 xDrive20d (2018)

bmw-x2-rijtest-2018

Bij BMW hebben ze iets met twee. Zo is de M2 één van de leukste M's in jaren en weet de 2 Active Tourer verrassend te overtuigen. Scoort het merk uit Beieren met de X2 een hattrick, of blijft het bij die tweevuldigheid?

De sweet spot van het gehele BMW-gamma? Daarvoor moet je bij de 2 Reeks en zijn derivaten zijn. Met een coupé en cabrio die qua dimensies terug naar de sportievere BMW's van weleer doen denken, een M2 die terug de M-vlam heeft aangewakkerd en de Active Tourer die potverdekke het monovolumesegment op z'n kop heeft gezet. Kortom, beticht je BMW van een matroesjka-aanpak, dan is de 2 Reeks er om te tonen dat ze het ook anders kunnen doen. En die reeks gaat het nu hogerop zoeken. Niet figuurlijk, wel letterlijk met de komst van een X2.

Geen platgeslagen X1

Het lijkt er dan ook op dat de designers vooraf goed ingepeperd werd waar ze juist aan begonnen. Het mocht eens iets compleet anders zijn. Dus geen platgeslagen X1 - zoals de X6 een samengedrukte X5 is -, wel een sportieve crossover. Het moet dan ook gezegd, de designers zijn er wonderwel in geslaagd. Want naar BMW-normen is dit een complete verademing.

bmw-x2-rijtest-2018

Een soort van 1 Reeks met lubberen laarzen en een brok attitude. Dat die attitude deels gecreëerd wordt door overdreven addendum, dat nemen we er maar bij. Kijk maar naar dat BMW-logo op de C-stijl, een knipoog naar de mytische 3.0 CSL. Diezelfde coupé draait zich evenwel om in zijn graf als hij de huidige SUV-gekte bekijkt... Nu goed, ere wie ere toe komt; we zijn fan, BMW. Meer van dit!

Wel technisch een X1

Want laat ons eerlijk zijn, het ontbrak BMW een karretje waar de jonge yuppen voor konden vallen (vaak in leasing). Tot nog toe vulde het merk die leegte op met producten van dochterbedrijf Mini maar nu mag de X2 die jonge garde richting de BMW-dealer trekken. Weg van pakweg de Mercedes CLA Shooting Brake, of waarmee die jonge gasten in leasing tegenwoordig rond toeren.

bmw-x2-rijtest-2018

Eenmaal voorbij dat uiterlijk is het evenwel allemaal business as usual. Er werd geen nieuw chassis ontwikkeld, of een rits aan nieuwe motoren en technologieën bedacht. Want op het einde van de dag is dit uiteraard een BMW X1 in een andere verpakking, met identiek interieur. Of beter nog; een Mini Countryman met sexy lijnen. Zeg dat echter niet tegen Daan die net een contract heeft getekend bij Lester & Lester accountancy en zo'n X2 wel ziet zitten. Je zou zijn droom zo doorprikken.

Eerder hatchback dan SUV

Wij gingen alvast op pad met de xDrive20d-uitvoering, de net niet krachtigste diesel-uitvoering met vierwielaandrijving. Niet meteen voor het budget van Daan, daar zijn we ons ter degen van bewust. Die zal het hoogstwaarschijnlijk met de voorwielaangedreven variant moeten doen. Nu goed, hoe rijdt de X2? Als een X1 zeker? Wel, niet helemaal en daar hebben enkele belangrijke factoren mee te maken.

bmw-x2-rijtest-2018

Te beginnen met het koetswerk, dat niet enkel korter is (8 centimeter) maar dankzij minder raamwerk (en dus meer plaatwerk) 10 procent stijver voor de dag komt. Reken daar ook nog eens de lagere rij- en zithoogte bij en dit voelt niet aan als een SUV uit Beieren, wel als een 1 Reeks op verhoogde voet. En nu horen we je denken; 'De 1 heeft toch achterwielaandrijving?' Klopt, maar de toekomstige 1 Reeks gaat eveneens aan het voorwielaangedreven platform. Waardoor dit dus een soort van voorproefje is.

Vlotte knaap

Met welke nasmaak we zitten? Eentje die sportiviteit hoog in het vaandel draagt maar daar ook de gevolgen van mee zeult. Zo is het rijgedrag fluks en precies en de 2-liter met 190 pk happig. De xDrive-vierwielaandrijving (standaard op de 20d) is feilloos en heeft geen enkele moeite om de kracht op de weg neer te krijgen. Bijgestaan door de 8-trapsautomaat die motor en aandrijving overtuigend aan elkaar weet te linken zit je met een match made in heaven.

bmw-x2-rijtest-2018

Wat die 'meezeulende gevolgen' dan juist zijn? Gewicht. In onze uitvoering 1,6 ton aan gewicht. Waardoor het geheel - mede dankzij de M Sportophanging - redelijk hard afgeveerd staat om die kilo's weg te moffelen (lees: koetsrol te beperken). Tel daar nog de 20-duims velgen bij op en deze X2 is eigenlijk... oncomfortabel. Niet on-oncomfortabel maar wel redelijk hard afgesteld voor een 'SUV'. Denk eerder hot hatch dan Citroën Cactus. Ergens tussenin zou de Duitser goed doen. Al kan dit natuurlijk deels te verklaren zijn door de M-uitvoering en forse velgenmaat.

Spuigaten uit

Toch wel een kleine smet op het blazoen van de X2 die ze hopelijk weg weten te vagen bij de komst van de nieuwe generatie 1 Reeks. Al zijn er nog enkele vraagtekens die je kan stellen bij deze rakker. Zeker als je gaat vergelijken met broertje X1. Zo moet X2 fors wat bagageruimte inleveren via de wat onhandige klep (35 liter ofte 6 bakken bier) en is de X1 straf genoeg een tikkeltje sneller richting de honderd. De CO2-waarden vallen dan weer wel in het voordeel van de X2. Tot je de prijs in achting gaat nemen.

bmw-x2-rijtest-2018

Want BMW, we zien je graag maar voor dit product vragen jullie potverdorie toch wel grof geld. 32.000 euro, dat is de vanafprijs voor zo'n X2, met een 140 pk sterke driecilinder. Ons testexemplaar klokt af op - hou je bankrekening vast - 61.580 euro. Niet enkel een slof duurder dan wat je bij premiumconcurrenten neer moet leggen (we kijken naar de Audi Q2 en Mercedes GLA) maar ook geld waarmee je een deftige en tevens ruimere 3 Reeks Touring kan kopen of een Mazda CX-5 met alles er op en er aan... plus een MX-5!

Conclusie

Een compleet nieuwe BMW, zowel vormelijk, als qua insteek. Eentje die evenwel bouwt op gekende bouwstenen. Met een fijn (doch straf) rijgedrag, fraaie styling en onberispelijke samenwerking van motor, automaat en aandrijflijn. Alleen... hebben we het gevoel dat BMW twee extra logo's plaats om de hoge vraagprijs te verantwoorden. Een kleinere X1 voor de prijs van een X3? Daarmee scoort X2 geen hattrick in ons boek. Al doet CLA dat ook niet en dat spul verkoopt als gek. Waarvoor dank, Daan.

bmw-x2-rijtest-2018

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 575 kg

Topsnelheid

221 km/u

Prijs testwagen

€ 61 580.00

Prijs basismodel

€ 32 000.00

0 tot 100 km/u

7.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

CO2-uitstoot

121 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Techno Patat 04:01
afbeelding van Techno Patat

Ik moet zeggen dat ik op het autosalon geen 2 blikken aan deze x2 gegeven heb. Maar onlangs reed er eentje achter mij op de weg en die vernieuwde Angel eyes zijn wel heel knap, de ganse neus kwam inderdaad fris en eens ‘anders’ over. Goeje punten dus voor BMW!

Maar euhm 61k? Mijn C43 AMG komt goed uitgerust op een catalogusprijs van 69.000. Dan geef ik met plezier die 8.000€ uit om een ruimere, veeeeel snellere auto te hebben.
Ik vermoed dat je bij BMW ook wel een 340i kan hebben voor datzelfste geld als BMW meer je ding is. Maar mijn punt is vooral hoe overpriced deze wel niet is :o!

Oh en ik deel de mening ook niet dat de 2-serie AT iets gerevolutioneerd heeft :D! Ik ze amper tot nooit, vind ze ronduit lelijk en heb nog liever een Golf+ (of hoe noemt dat ding de dag van vandaag?) dan die 2 AT :D. Maar goed, smaken verschillen gelukkig ;)...

Wim 17:42
afbeelding van Wim

Ik zie ze wel die 2's, maar vooral de 2 GT :) OT: meest geslaagde model van de even X-reeks

Techno Patat 23:51
afbeelding van Techno Patat

Kben blij dat de west vlamingen meer smaak hebben dan :D. En inderdaad, als dit hun nieuwe designtaal wordt kunnen er nog knappe kinderen uit komen :)!

Carlos 09:05
afbeelding van Carlos

Ik zie ze toch ook vaak rijden, leasing wel maar toch. En zowel de AT als de GT.
De nieuwe Golf+ is nu Golf Sportsvan ^^.

OT: Die 'zonk' in de koffer... In schuin aanzicht (zoals een foto hierboven) cava nog. Maar er recht op kijken... ah bwa.

Uw reactie

acce-2018

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws