Rijtest: Skoda Karoq 1.0 TSI (2017)

skoda-karoq-2018-rijtest-autofans

Skoda heeft de smaak van de SUV's en crossovers te pakken. Na de Kodiaq is er nu ook de Karoq. Is een budgetmerk met een alsofroader altijd een winnende combinatie?

Een aantal jaren geleden was er van SUV's of crossovers geen enkel spoor in het Skoda-gamma, of je moet de Yeti in die categorie plaatsen. Nu hebben ze er twee en de jongste staat vandaag in de testgarage. De Karoq is het Skoda-resultaat van de VAG-storm op het crossoversegment.

familiegezicht

En die Karoq neemt heel wat over van de karaktertrekken van de grotere Kodiaq. De neus en het profiel, zelfs aan de achterkant herken je de gelijkenis tussen beide broers. Gelijkenis tussen neven is er echter ook. Want op het eerste zicht lijken de Karoq en de Seat Ateca regelrechte kopieën van elkaar. Een truukje dat beide merken ook al toepasten met de Rapid en de Toledo. Nochtans verschillen de Skoda Karoq en Seat Ateca niet alleen in de grille van elkaar. De Skoda is met 4,38 meter vier centimeter langer en één centimeter lager dan zijn neefje. Die extra lengte geeft hem met 521 liter ook net iets meer laadruimte.

skoda-karoq-2018-rijtest-autofans

voor het gezin

Iets beter in proportie dan de Kodiaq, biedt hij plaats aan vijf personen. Maar hij doet waar Skoda goed in is; ruimte bieden aan een betaalbare prijs. Hoewel we over dat laatste ook wat te zeggen hebben, maar daarover later meer. Binnenin wordt het ruimte-idee alvast bewaard. Niet zozeer door een panoramisch dak, wel door slimme oplossingen. Want mensen met kinderen hebben nu eenmaal spullen mee te zeulen.

skoda-karoq-2018-rijtest-autofans

Die mensen zullen dan ook blij zijn met de ruime bergvakken in de deuren, uitgerust met uitneembare afvalbakjes. Maar het is niet alleen de praktische insteek die de Karoq interessant maakt, want dankzij zijn banden met de Volkswagen-groep maakt de Skoda snel gebruik van interessante gadgets. Een 9,2 inch scherm is terug te vinden op de optielijst en je kan zelfs gebarenbediening verkrijgen op deze crossover. Qua veiligheid blijft hij ook niet achter, want verkeersbordherkenning, vermoeidheidswaarschuwing en rijstrookassistent zijn maar een paar zaken uit het veiligheidsaanbod van de Karoq.

skoda-karoq-2018-rijtest-autofans-interieur

Onder de kap van onze testwagen zit een 1.0 TSI met 115 pk. Van bij het ontvangen van de sleutels sprak er een stemmetje in ons achterhoofd dat dat misschien wat weinig pk's zijn om de 1.240 kg zware Karoq te verplaatsen. Een theoretisch accelereatiecijfer van 10,6 seconden sprak dat gevoel eerder tegen, maar toch kunnen we ons niet van het idee ontdoen dat de TSI wat pit mist. Het beste presteert hij bij lage toeren en bij het hernemen op de snelweg duurt het allemaal wat langer dan je zou verwachten. Een inhaalmanoeuvre schrikt ons echter niet af, al reken je dus best wat extra marge in.

skoda-karoq-2018-rijtest-autofans

Ook de wagen zelf voelt nooit echt dynamisch aan. Het blijft allemaal burgerlijk braaf, terwijl de ophanging wat te zweverig aanvoelt. Dat zorgt ervoor dat je de rolbewegingen allemaal wat beter voelt doorstromen. Ook het stuur is niet zo scherp als we dat van de modellen uit de Volkswagen-kast gewoon zijn.

met twee

Twee uitrustingsniveau's heb je op de Karoq. ofwel kies je voor Ambition, ofwel heb je Style. Het prijsverschil tussen beiden bedraagt minimaal 2.600 euro, waarvoor je een stuk extra standaard uitrusting in de plaats krijgt. Dat staat buiten kijf. In ons geval gaat het om een 1.0 TSI met 115 pk Style, voorzien van een DSG7-versnellingsbak. Die kost je minimaal 29.950 euro. Ter vergelijking, de Ateca Style met manuele bak - DSG is niet verkrijgbaar in die versie bij Seat - kost 25.490 euro. Daarmee valt de Karoq mooi tussen de Ateca en de Volkswagen Tiguan in, de Tiguan is er dan weer niet met de éénliter TSI. In de wereld van de C-segment SUV's is het aanbod erg uitgebreid, tegenwoordig heeft wel elk merk zijn versie van de stadsveroveraar op hoge poten.

skoda-karoq-2018-rijtest-autofans

Conclusie

Kiezen voor de Skoda Karoq doe je uit praktische overwegingen. Niet omdat de looks je erg aanspreken, wel omdat je comfort op prijs stelt zonder dat je de praktische indeling van het interieur uit het oog wil verliezen. Skoda ging dan ook op zoek naar de voordelen van MPV's om deze in haar mid-size SUV te verwerken. Toch liever wat dynamischer of goedkoper? Dan moet je tegenwoordig naar SEAT.

Specificaties

Motor

1.0 TSI, turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

115pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

DSG-7, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 261 kg

Topsnelheid

186 km/u

0 tot 100 km/u

10.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

521 L

Max. kofferinhoud

1 630 L

CO2-uitstoot

116 g/km

BIV

€ 195.00

Rijtaks

€ 121.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws