Rijtest: Kia Stonic 1.4 MPI (2017)

kia-stonic-rijtest-2017

Tegen 2018 wil Kia 500.000 auto's per jaar gaan verkopen in Europa. Een doelstelling waarvoor het merk een nieuwe showroomtrekker nodig heeft die naast de Sportage kan staan. Een kleinere crossover zeg maar. Of in Kia-taal; de Stonic. Een eerste test.

Het voelt alsof we in herhaling vallen maar nog maar eens voor de volledigheid; het crossover-segment zit serieus in de lift. Niet enkel in België maar ook in heel Europa. En het B-SUV-segment (denk Renault Captur, Peugeot 2008), daar zit nog de grootste groei. Waardoor elk automerk wel met een kleine crossover op de proppen komt. Kia, die braken in Europa pas écht door met de Sportage destijds, een C-segment SUV. Waardoor het een stomme zet van het merk zou zijn om niet met een 'kleine Sportage' op de proppen te komen. Of ze daarmee nog indruk kunnen maken op de al overboekte vlucht van het B-SUV-segment?

Speedy Tonic

Het resultaat is alvast de Stonic, waarbij de naam een samenraapsel is van 'Speedy' en 'Tonic'. Nee, geen mop. Waardoor we ons stilaan afvragen waarom we nog geen marketingagentschap hebben opgericht. Want moeilijk kan het blijkbaar niet zijn. Nu goed, de badge mag zich achterop een kleine crossover plaatsen. Die een eigen designlijn krijgt binnen het hoogpotig gamma van Kia. Niet nieuw natuurlijk, want Niro, Sportage, Sorento en - bij uitbreiding - Soul beschikken elk over een eigen voorkomen. Geen gevalletje heter wassen of even uitrekken zoals andere constructeurs wel eens durven.

kia-stonic-rijtest-2017

Het resultaat is een spannende wagen... op een extreem veilige manier. Want we moeten eerlijk zijn, de Seat Arona, Skoda Karoq en deze Kia Stonic; ze gelijken allemaal wat op elkaar. En daar kan geen in een contrastkleur getooid dak verandering in brengen. Waardoor je dus richting Nissan Juke, Citroën C4 Cactus en Hyundai Kona moet kijken als je een kick zoekt in het segment. Op zich niets mis mee natuurlijk, want de bestverkopende B-Crossover op Belgisch grondgebied is momenteel de Peugeot 2008. Visueel evenzeer verre van een spannende wagen.

Terug naar Rio

Die lijn wordt doorgetrokken in het interieur. Dat zich grotendeels laat baseren op wat we ook al in de Rio zagen. Daarbij best fraaie lijnen die het geheel breder laten ogen en een knap ogende opstelling van instrumenten over het dashboard. Waarbij zeker de bediening van de airco met een eervolle vermelding mag gaan lopen. Net zoals het aardig vorm gegeven stuur. Daartegenover is het wel spijtig dat de Zuid-Koreaanse achilleshiel niet verborgen blijft. Want de materiaalkeuzes zijn niet altijd op punt.

kia-stonic-rijtest-2017

Harde plastiek loopt op bepaalde plaatsen ongegeneerd op ooghoogte en ook het centrale deel van het stuur - de claxon zeg maar- moest enkele stappen terug nemen op kwaliteit. Of klanten daar echt van gaan wakker liggen? Dat is andere koek natuurlijk. We voelden ons alvast in één ruk terug in de Rio maar dan met de stoel enkele centimeters hoger. Of dat toevallig is?

Geen broertjes, wel neven

Niet echt, want de Stonic laat zich bouwen op de fundamenten van die Rio. Al gaat Kia er prat op dat het onderstel - een evolutie op dat van de Hyundai i20 - van de meet af werd ontwikkeld met de Stonic in het achterhoofd. Waardoor de overgang van hatchback naar crossover geen verregaande consequenties mag hebben voor het rijgedrag. Maak trouwens niet de fout dat deze Stonic het broertje is van de Hyunda Kona, die andere nieuwe B-segment SUV. Want de Kona staat op z'n eigen chassis en wordt binnen het segment hoger gepositioneerd.

kia-stonic-rijtest-2017

Simpel gezegd: de Kona neemt over waar de Stonic stopt. Want waar je de Kia maximaal kan uitrusten met de 120 pk sterke 1.0 T-GDI driecilinder is dat bij de Kona de instapmotor. Vrij uniek voor het duo Kia/Hyundai, die vaak gewoon een andere carrosserie draperen over gedeelde fundamenten. Denk maar aan de Hyundai Tucson en Kia Sportage.

Rijkelijk

Waarmee niet gezegd mag worden dat de Stonic een soort van budgetcrossover is waar bespaard wordt op uitrusting. Zo is een achteruitkijkcamera standaard, net zoals het 7-duims infotainmentscherm, bochtenverlichting en automatische koplampen. Klinkt allemaal knullig maar het zijn zaken waar je bij de concurrenten vaak dik geld voor neer moet leggen.

kia-stonic-rijtest-2017

Ga je full monty met je Stonic, dan tekenen zaken present zoals een automatische noodrem, rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing en een waakzaamheidsassistent. Apple Carplay en Android Auto, het zit er standaard op. Of om het in Kia-termen te zeggen; de Stonic is klaar voor de jongeren die dagelijks de Urban Jungle bedwingen.

Zoutloos

In zo'n Urban Jungle heb je uiteraard geen vierwielaandrijving nodig. Waardoor deze Stonic zonder uitzondering steeds voorwielaangedreven is. Waarmee de Zuid-Koreaan het gros van het segment volgt. Wij gingen alvast op pad met de 1.4 MPI, een atmosferische benzine met 100 pk. Meteen ook de uitvoering - in Fusion-trim - waarvan Kia verwacht de meeste exemplaren te slijten. Daarnaast nog een instap 1.2 atmosferische benzine (84 pk), de 120 pk sterke 1-liter driecilinder benzine en een 1.6-liter diesel met 110 pk.

kia-stonic-rijtest-2017

De 1.4 toonde zich gedienstig zonder meer. Met een lineaire krachtopbouw gekoppeld aan een manuele zesbak en een soepele werking. Het blok kan alvast aardig sparren met de onderhuidse set-up. Die is vrij droog en probeert niet echt een kaart te trekken, ook al spreekt Kia van een 'sportieve' opstelling. Dat deeltje, waar ze in het geval van de Sportage gelijk in hebben, ontbreekt hier toch wat. Temeer omdat de verhoogde ophanging gevolgen heeft voor de demping. Of in simpelere woorden; de Stonic staat vrij stug op z'n pootjes. Zonder die stugheid terug te transfereren in 'sportieve feedback'. Wat dat ook mag betekenen in crossoverland...

Duiken

Wat zo'n rappe Tonic moet kosten? Wel, vanaf 17.690 euro mag je bestellen aan de bar (Easy-uitvoering). De Fusion-uitvoering met 1.4-benzine rolt buiten voor 20.390 euro. Liefst die 1-liter driecilinder aan boord met 120 paarden? Dan moet je met 22.890 euro over de boeg komen (Sense-uitvoering). Naar Kia-iaanse gewoonten krijg je bij de duurste variant meteen alle toeters en bellen aan boord. Bij Fusion kan je enkel nog duiten neerleggen voor de extra veiligheidsnufjes. Waardoor je snel rond bent bij het maken van je keuze. Of je moest graag een weekendje uit trekken om één van de twintig kleurencombo's (carrosserie/dak) uit te kiezen.

kia-stonic-rijtest-2017

Kijken we naar de leiders in het segment, de Renault Captur en Peugeot 2008, dan zien we dat die zacht onder de prijs van de Stonic duiken. In standaardtrim weliswaar. Want ga je kijken naar uitrustingen en meest gekochte versies, dan duikt de Stonic gemakkelijk 700 tot 1.700 euro onder de prijs. De grootste concurrent komt echter uit eigen stal, want op het einde van de dag is dit een Kia Rio in een duurdere verpakking. Waardoor je de vraag kan stellen waarom je niet gewoon voor een Rio gaat?

Conclusie

Een Rio in crossover-plunje, zonder zich echt de differentiëren van die hatchback. Hij staat hoger, dat wel, maar de ophanging is daardoor ook wat stugger. En hoewel hij binnenin iets ruimer voor de dag komt doet de concurrentie het vaak beter. Waardoor je dus vooral een surplus betaalt voor een meer sexy vormgegeven Rio. Een beweegreden waarmee het B-SUV-segment groot is geworden natuurlijk.

kia-stonic-rijtest-2017

Specificaties

Motor

1.4 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

100pk

Koppel

133 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 160 kg

Topsnelheid

172 km/u

0 tot 100 km/u

12.60 sec

Min. kofferinhoud

332 L

Max. kofferinhoud

1 135 L

CO2-uitstoot

125 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws