Rij-impressie: Nissan Qashqai facelift (2017)

rij-impressie-nissan-qashai-facelift-2017

Wanneer de meest succesrijke Nissan op het Europese vasteland in het nieuw wordt gestoken, dan mag je de afspraak niet missen. Benieuwd of deze facelift van de Qashqai een grote stap vooruit is dan wel slaap voor de vaak.

Nissan beheerst als geen ander de techniek om ons wakker te houden door met de regelmaat van de klok een update of een compleet nieuwe jaargang van een bestaand model te lanceren. Zo stelde het begin dit jaar de nieuwe Micra voor en staat voor de beide SUV’s van het merk een facelift op de planning: de Qashqai is nu meteen aan de beurt, de X-Trail rijden we later op het jaar.

Zoete broodjes

De Qashqai bestaat onder tussen 10 jaar (jawel!) en ging wereldwijd dik 2,3 miljoen keer over de toonbank. Meer nog, met 33.000 verkochte exemplaren was maart 2017 de meest succesrijke Qashqai-maand in Europa ooit. In ons land is de Qashqai op zijn eentje goed voor 40% van de totale Nissan-verkoop.

rij-impressie-nissan-qashai-facelift-2017

De facelift kwam er dus niet omdat de verkoop van de Nissans grootste ‘cashcow’ aan het tanen was. Deze update moet er vooral voor zorgen dat hun 'urban crossover' het nog een tijdje kan uitzingen tegen meer recente rivalen à la Renault Kadjar, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan en buitenbeentje Toyota C-HR.

In de details

Naar eigen zeggen heeft Nissan de verbeteringen aan zijn Qashqai gebaseerd op klantenfeedback. Lees: je moet het in de details gaan zoeken. Want Nissan had weinig zin om het succesrecept te verknoeien. Concreet werd hij op vier fronten verbeterd of gewijzigd: exterieur, interieur, rij-eigenschappen en technologie. De complete auto zeg maar. De meest opvallende nieuwigheid is natuurlijk het nieuwe radiatorrooster met bijhorende lichtblokken, bumper en motorkap. De nieuwe, V-vormige neus vertoont nu een nadrukkelijke gelijkenis met de jongste Micra, zal ook op de X-Trail zijn opwachting maken en wordt het nieuwe gezicht van Nissan.

rij-impressie-nissan-qashai-facelift-2017

Een geslaagde visuele facelift vanuit dit standpunt want het geeft de Qashqai meer smoelwerk. Achteraan vertoont de nieuwe lichtsignatuur en het verdere koetswerkdesign de spanningsboog van een vlakke Tour-etappe: geen. Hier heeft de Qashqai zijn herkenbaarheid ingeruild voor uitwisselbaarheid, met als gevolg dat de volledige kofferpartij zo op eender welke moderne SUV geplakt zou kunnen worden. Wij zijn minder fan.

D-stuur

Aan de binnenzijde kreeg het geheel een kwaliteitsboost: tipbediening voor de elektrische ruiten, chiquer leder voor wie dat bestelt, D-vormig en dikker multifunctioneel stuur, beter zitmeubilair voorin (iets langere zit, betere steun ter hoogte van de schouders) en nog een rist afwerkingsdetails. In het interieur vind je ook heel wat van de nieuwe technologie terug die met deze facelift wordt geïntroduceerd. Te beginnen met de nieuwe interface voor het NissanConnect-infotainmentsysteem met DAB én haaienvin op het dak.

rij-impressie-nissan-qashai-facelift-2017

Daarnaar is ook het prima Bose-soundsysteem met 8 luidsprekers het vermelden waard. Eentje om aan te vinken op de optielijst, ook voor niet-melomanen. Op de prijslijst prijkt voortaan ook een nieuw uitrustingsniveau, Tekna+, dat met standaard leder en elektrische stoelen het gamma aftopt.

Welke technologie?

Verder gaat Nissan prat op zijn nieuwe Nissan Intelligent Mobility-technologie, inclusief ProPILOT. ProPILOT is bij Nissan de eerste fase op weg naar autonoom rijden, want een combinatie van rijstrookassistent, intelligente cruisecontrol en filehulp ontlast de bestuurder van diens saaiste autorijtaken. Zij het pas vanaf 2018 en dus we moeten iedere praktijktoets hiervan schuldig blijven, een wat flauwe zet van Nissan, evenwel.

Wel nieuw en beschikbaar tijdens onze testrit: een niet onhandige Stand Still Assist die de auto in alle omstandigheden tot 3 minuten op de rem houdt, en een intelligente noodremhulp die voortaan ook voetgangers herkent.

Almdudler

Voor we de wegen rond Wenen onveilig gaan maken nog even doorbijten tijdens de uitleg over de onderhuidse aanpassingen voor minder lawaai, minder luchtweerstand, meer stuurplezier en een betere wegligging. We besparen u de details. Snel een Almdudler naar binnen en weg zijn wij. We starten aan het stuur van de 1.6 DIG-T turbobenzine van 163 pk. Die bewijst vanaf de eerste meters dat de gefacelifte Qashqai inderdaad strak werd getrokken. Niets onaangenaams voor wie graag een pot stuurt, maar voldoende om u voortaan de 19-duimers af te raden.

rij-impressie-nissan-qashai-facelift-2017

Unaniem goed onthaal is er voor de grotere werkingsstilte aan boord en voor de bijgestelde elektrische stuurinrichting. Niet dat de stuurvelg voortaan wemelt van de feedback, maar de terugkeerneiging is wat beter en de dikkere stuurkolom en dito antirolstangen vertalen stuurinputs nu duidelijk directer. De motor echter is een maat voor niets: te weinig koppel onderin om het gewicht van deze SUV vlot te trotseren en met een te lang gespreide versnellingsbak is het voortdurend kiezen tussen rijden alsof je zonder turbo onderweg bent of in geen tijd beste maatjes worden met de lokale pomphouder.

Overstappen

De overstap naar de dieselversie (1.6 dCi van 130 pk) maakt meteen duidelijk welke motor de Qashqai op het lijf geschreven is. Voldoende koppelrijk bij ‘menselijke’ toerentallen, zuinig en toch pittig genoeg om met het vlottere verkeer mee te komen. Je kan hem zelfs schakellui rijden. Letterlijk door hem te combineren met de optionele CVT, maar ook de manuele versie vereist minder geroer met de pook dan de benzine van hierboven. Gek toch dat Nissan ondanks het prijsverschil meer dan de helft van zijn Qashqai’s (56%) met een benzinemotor verkoopt.

rij-impressie-nissan-qashai-facelift-2017

Conclusie

Te oordelen naar het aantal keer dat het woord ‘premium’ viel tijdens de verschillende presentaties rond deze facelift, heeft Nissan voor deze update zijn oor niet alleen te luister gelegd bij de klanten, maar ook bij de concurrentie. Niets fout mee als je weet hoe groot de commerciële impact van het model is voor Nissan in Europa en wereldwijd. In de praktijk blijft de geüpdatet Qashqai vooral trouw aan zichzelf door op geen enkel vlak absoluut uit te blinken maar even zeer door geen enkele steek te laten vallen. Geen passionele hartenbreker maar een uitgekiend compromis dat zich prima staande zal houden ten opzichte van zijn concurrenten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Deayaert w 20:46
afbeelding van Deayaert w

Is zeer goede auto rijd vinnig heb automaat doe zo voort laat ook weten wat winterbanden kost dank u

Waxweazel 08:40
afbeelding van Waxweazel

Een "1.5 dCi van 130 pk"..
Ik wist niet dat de oude 8 klepper van Renault een zware upgrade heeft gekregen zodat deze gelijk is aan de nieuwe 1.6 dCi ?

//EDIT: Is uiteraard een 1.6 in de Qash. ;-)

Waxweazel 08:40
afbeelding van Waxweazel

Ik denk dat het tijd wordt dat jullie daar op kantoor een goed koffie of espresso apparaat komt te staan zodat jullie goed wakker kunnen blijven :p

Yvesw 08:45
afbeelding van Yvesw

Gezien het aantal kinderen dat de voorbije jaren zijn 'geworpen' op de redactie komen we al lang niet meer toe met een koffie-apparaat. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws