Rijtest: Audi Q2 TFSI (2016)

Tot de komst van de Q6 en Q8 breidt Audi haar SUV-gamma vooral naar onderen uit. Waardoor er nu helemaal onderaan een Q2 prijkt Of die een vleugje 'premium' kan brengen in het segment van de compacte SUV's?

Het Q-gamma gaat drukke tijden tegemoet. Want binnen afzienbare tijd krijgt de Q7, Q5 en Q3 versterking van de Q6 en Q8. Al hoef je daar niet op te wachten om nieuwigheden in de Q-familie te ontdekken. Want sinds kort is er ook de Q2. Die is niet zomaar een maatje kleiner dan al bestaand gerief, met een wielbasis die gelijk is aan die van de A3 meet hij toch zowat 20 centimeter korter dan een Audi Q3. Een opgehoogde Polo zou je zeggen, al klopt dat dan weer niet met de buitenlengte van 4,19 meter. Eentje die dus tussenin verschillende segmenten valt.

baby Q

Opvallen doe je ook, met zo'n Q2. Niet in het minst met de oranjerode koetswerkkleur die je als een oranje streep door het landschap laat bewegen. Deze Q2 breekt wat met de brave en herkenbare vormen van de Audi-garde. Zonder als complete verrassing voor de dag te komen natuurlijk.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

Dikke schouders achteraan, afgetekend door de grote achterlichtblokken, het prominent aanwezige octagonale radiatorrooster, het zijn maar een paar kenmerken die deze Q2 onderscheiden van zijn broers. Al zien we nu wel dat Audi dit design ook op de andere modellen van het merk gaat toepassen. Wij zijn fan, al heeft een deel van onze bevolking er al een andere mening over.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

van de groten

Als je instapt herken je weer wel veel van de grotere Audi-broers. Zo instrueert Audi je via het Virtual Cockpit, het digitale dashboard dat de analoge wijzers vervangt. Niks nieuws in een Audi, maar op zo'n klein model is het weer wel een primeur. De zitpositie is niet wat je van een SUV verwacht, je kan die eerder vergelijken met die van crossovers zoals de Peugeot 2008. Niks mis mee, al toren je niet langer boven het koren van de file uit in je Audi Q-model. Achterin zitten vooral kinderen goed, voor volwassenen blijkt de achterste bank doenbaar tot een lengte van 1,85 meter, grotere mensen zorgen beter dat ze de voorste zitplaatsen te pakken krijgen. Voor het eerst zien we ook dat Audi wat bespaart op materialen, vooral die onderin de deuren dan. Al nemen we dat er dan maar even bij.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

Maar de kleine mag dan luxueus zitten, als het geheel voor geen meter vooruit te branden is, dan heb je er weinig aan. Bij Audi valt het goed mee, met drie benzinevarianten en evenveel diesels in het aanbod. Wij reden de 1.4 TFSI die middenin het benzineaanbod valt. Niet zo opvallend als de 1.0 TFSI driecilinder, maar daarom niet minder aangenaam rijdend. De 1.4 is nauwelijks hoorbaar in het interieur en hij kwijt zich goed van zijn taak. Minpuntje is dat we tegenwoordig wat meer de vlotheid en koppel van een diesel gewoon zijn, iets waar deze 1.4 benzine nog wat in achterblijft, zeker in lage toeren. Qua verbruik zetten we 6,4 l/100 km onder de streep, dat is in de middenmoot, of aan de lage kant als je de 150 paarden in acht neemt.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

Rijden is niet enkel het verbruik nauwlettend in de gaten houden. Deze Q2 heeft het artificiële van Audi's elektronische stuurbekrachtiging wat uitgevaagd, waardoor de wagen wat flukser rijdt dan zijn grotere broers. Onze Q2 1.4 TFSI heeft een torsieas, al heeft die weinig invloed op het weggedrag van de wagen. Dat blijft neutraal en als je wil wat dynamisch. Leuk dus, want zo ziet dit karretje er ook uit. Onze testwagen was uitgerust met Audi's Drive Select, waardoor je de demping en dynamiek van het onderstel en stuurbekrachtiging kan kiezen. Dat deden we, al moeten we zeggen dat de diverse rijmodi niet danig verschilden van elkaar.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

krab eens in je haren

Dan komen we bij de prijslijst, steevast een heikel punt bij Audi. Want heb je een Q2 vanaf pakweg 23.000 euro, dan komt onze testwagen al snel op 42.000 euro uit, inclusief klantenvoordeel. Dat is niet mis voor een kleine voorwielaangedreven crossover. Je krijgt wel de geluidsisolatie van een grote en een hoop nieuwe looks, maar of je die dingen kan uitspelen tegen de Mini Countryman... Nochtans is die opgeblazen Mini hét mikpunt bij uitstek van de Q2. Al is er natuurlijk ook nog die kleine Mazda CX-3. Want die laatste biedt standaard vierwielaandrijving op de duurste versie, terwijl je bij de Audi Q2 pas voor Quattro-aandrijving kan kiezen op de 2.0 TDI met 150 of 190 pk. Alsof de 2.0 TFSI met 190 pk die extra grip niet kan gebruiken.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

conclusie

Voor het eerst sinds lang hebben we een Audi gevonden waar we oprecht plezier in beleefden, zonder dat we een S- of RS-toevoeging nodig hadden - op de S-Line binnenuitrusting na dan. Leuk dat de wagen doet wat hij belooft, met dank aan de dynamische bouw van de ophanging en de pittige benzinemotor. Een vogel in de hogere prijsklasse, dat wel, en volgens ons is hij dat extra geld niet helemaal waard, al kan je dat over bijna alle Duitse premiumboys zeggen.

audi-q2-rijtest-autofans-2016

Specificaties

Motor

1.4 TFSI, turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 240 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs testwagen

€ 43 000.00

Prijs basismodel

€ 23 250.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

405 L

Max. kofferinhoud

1 050 L

CO2-uitstoot

124 g/km

BIV

€ 188.00

Rijtaks

€ 198.00

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Audi22 18:27
afbeelding van Audi22

Het jammere is dat alles opschuift, een mercedes C klasse of bmw 3 serie of jaguar XE...gaat naar de 50 000euro een beetje aangekleed, het segment daaronder schuift ook op, kijk bv maar naar de mini, khad laatst testgereden met de mini cooper S 3 deurs, beetje uitgerust 40000euro. Ik vind dit zelf een dik uitziende wagen ook al zou ik hem zelf nooit kopen. De rust in het interieur is wel het sterkte punt van het "top" segment, het valt me des te meer op omdat de huidige wagens diesel en benzine met een ontzettend arm mengsel zijn afgesteld waardoor je snel al een rouw geluid in de cabine krijgt, zoals de oude pompverstuivers van vroeger.

Anon 13:12
afbeelding van Anon

Inderdaad, men wil dit soort drolletjes door onze strot rammen omdat er nu eenmaal meer marge op zit. Dat het eigenlijk verschrikkelijk inefficiënte slecht rijdende domme dingen zijn doet er blijkbaar niet toe. Voor een stuk ligt dit aan autojournalisten. Ik vermoed dat ze bij het evalueren van een SUV of monovolume de handicap van het autotype voor normaal nemen en er daarom niets over melden. Maar Jan modaal die is een review opzoekt komt zo wel bedrogen uit. Verschillende kennisen hebben hierdoor de (eemalige) fout gemaakt om voor een suf te gaan en waren dan verbaasd over de harde vering, ontbrekende stuurgevoel en algemene gebrek aan dynamiek

En ondertussen worden fatsoenlijke auto's zoals je aangeeft hoger in de markt geduwd.

P.Nis 13:42
afbeelding van P.Nis

Dat spel oogt zo goedkoop... behalve het prijskaartje!
43000 eurootjes voor deze blikken koekendoos waar je amper op reis uwe tandenborstel en een proper onderbroek in kwijt geraakt, welke idioot gaat dat er aan spenderen?
Daarvoor kan je wel wat anders kopen met pakken meer comfort, ruimte, uitrusting, uitstraling.... (en van een betrouwbaar bedrijf, geen sjoemelaars)
Ik denk bv aan een Espace, een 3008, CX5, enz... enz...

Mathieu 12:38
afbeelding van Mathieu

Je vraagt je af wie dat gaat kopen? 52% van de gekochte wagens waren vorig jaar Leasingwagens, wel, reken die daar ook maar bij!
Ik dacht ook eerst dat we die A1 hier niet gingen zien rondrijden, maar er zijn er genoeg die nog jong zijn en geen kinderen hebben. Gevolg, enkel de boodschappen moeten erin en ze krijgen een wagen. ;-)

Evo X 21:49
afbeelding van Evo X

't Schermpje dat erop geplakt is in 't midden, bwaaahhk. Maar verder straalt 'm wel iets uit. Qua motor heeft men aan iedereen gedacht zodat je niet met 'n schreeuwend stotterend grasmachientje moe rijden. ;) Een keuze dat je bij vele merken niet kan maken. Ben niet voor doorsnee snuitjes maar deze heeft het wel.

(.)(.) 23:50
afbeelding van (.)(.)

Mijn God, wat een lelijk mormel, kan meteen terug naar de tekentafel voor de facelift

(°)(°) 10:06
afbeelding van (°)(°)

Nu vinden velen dit "wel iets hebben/uitsralen" omdat er 4 ringen op z'n smoel en gat staan.
Als Dacia dit had uitgebracht zouden ze het waarschijnlijk een gedrocht vinden; wat het ook is.
Een Duster ziet er 100x meer sexy uit vergeleken met dit misbaksel, en kost ongeveer 1/3.

Jos D. 16:52
afbeelding van Jos D.

Meten is weten.
Voor een basis Q2 (met 1-liter TFSI zonder bijkomende opties aangevinkt en daar wil je niet in gezien worden) heb ik op 1.000 € na een full option Mazda CX-3 (met 2 liter benzine van 150 PK en 4WD).

sven stockman 08:54
afbeelding van sven stockman

En die cx3 rijd nog stukken beter ook!

Evo X 18:42
afbeelding van Evo X

Zelf rij 'k met een uitstervend model in België en voor het merk zelfs mogelijks uitstervend type wagen. Rij 17 jaar galant.

Evo X 21:58
afbeelding van Evo X

Is m'n mening over de Audi op de foto, de garagist die mij types van merken aanraadt kan boeken vertellen over Fransozen, begin na 4 jaar heel uw airco al maar bij te vullen, spontaan koelgas weg bijv. en kost u de restwaarde van uw fransoos trouwens. Nu heb 'k niet de gewoonte van dikwijls merken de grond in te boren en al zeker niet; om van het onderwerp van 't artikel af te wijken. Doch, na de voorzet,... (Hadden we 't nog niet over elektronische meldingen op boord pc die eigen leven leiden en kabeltjes die knakken van koppeling, gas en god weet welke fransoos pedaal) kop 'k hem soms al is binnen.

F. Allus 17:23
afbeelding van F. Allus

"...de garagist die mij types van merken aanraadt kan boeken vertellen over Fransozen..."

Jaja, dat kennen we, een ouwe zak van een garagist die wat oud ijzer op wielen verkoopt en nog steeds denkt dat alle Fransozen roesten en uit mekaar rammelen, alle Opels kapotte waterpompen hebben en Italianen behalve roesten en rammelen ook elektrisch niet deugen...

't Zal dan ook uwen laatste Mitsubishi zijn zeker, nu Renault daar ook wat in de pap te brokken heeft?

Hahaha.... alle merken kopen/gebruiken zowat van alles van iedereen en/of ontwikkelen het samen. Eén argument is daarvoor slechts van tel: GELD / WINST.

Evo X 22:04
afbeelding van Evo X

En nu 'k toch op dreef ben, wagen heeft reeds zo'n 21keer in garage gestaan, inclusief het bezichtigen in de showroom.

( . )( . ) 23:27
afbeelding van ( . )( . )

Doe mij maar de Duster in plaats van dit onding met vier nullen op het front

(°)(°) 01:03
afbeelding van (°)(°)

Wat een verspilling van grondstoffen zeg

(°)(°) 09:06
afbeelding van (°)(°)

Helaba, mijne nickname niet pikken hé!

Lonkes 11:51
afbeelding van Lonkes

Probeer van uwe duster of Mazda maar eens af te geraken na 4 jaar

Mathieu 12:42
afbeelding van Mathieu

Niet iedereen koopt om de 4j een andere wagen hé. Ik ga geen lening aan voor een wagen, dus ik moet langer sparen dan 4j om er een te kunnen kopen. En dat is dan voor een 2e hands!

Lonkes 16:20
afbeelding van Lonkes

Dat is hem nu juist , ik koop ook niet om de 4 jaar een auto maar heb 3 jaar met een duster gereden en was blij dat ik een andere wagen kon kopen want met en benzine zuipende en rammelende duster blijven rijden dat hoefde niet meer voor mij , en probeer dan nog maar iets te krijgen voor een auto die nog geen 4 jaar oud was .

Audi22 15:32
afbeelding van Audi22

23250 euro voor de basisversie: dat is misschien nog te doen...
Maar 43000 euro voor deze testwagen, waar zijn ze bij Audi mee bezig zeg?
Het blijft toch maar een onnozel klein autoke en ge moet echt héél véél geld teveel hebben om dat aan dit Matchboxautootje te spenderen.
Mij niet (meer) gezien!

oc 3 17:45
afbeelding van oc 3

voor 43000€ heb je trouwens een kanjer van een ruime, goed uitgeruste octavia RS , dus....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws