Rij-impressie: Skoda Kodiaq (2016)

2016_skoda_kodiaq

Ook Skoda wil zijn deel van de lucratieve SUV-koek en lanceert daarom zijn nieuwe Kodiaq. Een praktische zevenzits SUV die wil overtuigen met zijn ruimte en handige features.

Hoewel de Tsjechen het in hun communicatie over de eerste SUV van het merk hebben, is die eer wat ons betreft weggelegd voor de eigenzinnige Yeti. Los daarvan meet de Kodiaq (vernoemd naar de kodiakbeer uit Alaska) met zijn 4,7m een stuk langer, staat hij nog ietsjes hoger en mikt hij vooral hoger in de markt. Het design sluit zoals verwacht nauw aan bij dat van het Vision C-studiemodel. De combinatie van typische grille, moderne, nauwe lichtblokken (met optioneel strakke LED-verlichting) en scherpe vouwen zijn tegelijk modern maar ook typisch Skoda/VW/Seat.

2016_skoda_kodiaq

Geen toeval daar ook deze Kodiaq op het bekende en bijzonder modulaire MQB-platform staat en heel wat techniek deelt met zustermodellen Volkswagen Tiguan en SEAT Ateca. Maar de Tsjech is - tot de komst van de verlengde Tiguan volgend jaar - momenteel nog comfortabel de grootste.

Ruimte... pure ruimte

Met zijn 4.697 mm lengte, 1.882 mm breedte en 1.655 mm hoogte is de Kodiaq een klein ruimtewonder. Zo zit je niet alleen als chauffeur en bijrijder erg comfortabel, maar is er ook achteraan bijzonder veel (been)ruimte. De in ongelijke delen verschuifbare achterbank kan op die manier ook extra ruimte vrijmaken voor de passagiers van de (optionele) derde zitrij. De twee noodzitjes zijn weliswaar enkel weggelegd voor kinderen maar zelfs dan is er nog 270 liter kofferruimte beschikbaar.

2016_skoda_kodiaq

Met de stoelen in de koffer weggevouwd varieert de beschikbare ruimte - afhankelijk van de indeling - tussen de 560 en 2.065 liter. Naar goede Skoda-traditie is er dus geen gebrek aan ruimte, integendeel. Enkel de toegang tot de achterste zitrij had eventueel handiger gemogen.

Met deurbescherming

De Tsjechen dragen hun Simply Clever-slogan hoog in het vaandel. En ook de Kodiaq bulkt van de handige features die het leven met en aan boord van de uit de kluiten gewassen SUV veraangenamen. Denk daarbij aan handige opbergvakken met een specifieke plaatsvoorziening voor allerhande voorwerpen, parapluvakes in de voorste deuren, handige tafeltjes die tegelijk dienst doen als tabletsteun, een LED-zaklamp voor de koffer, een ijskrabber in de tankklep, een dubbele kofferbodem, haakjes in de koffer of mechanische deurbeschermers die bij het openen van de deuren automatisch tevoorschijn komen - een feature die je misschien nog kent van de Ford Focus.

2016_skoda_kodiaq

Skoda telt zelf tot maximaal dertig van deze handigheidjes. Ze maken het leven aan boord van de Kodiaq in elk geval dat tikkeltje aangenamer/spannender.

Klemtoon op efficiëntie

Want daar moet de grote, vriendelijke beer het - ondanks de dynamische features van onze testwagens zoals adaptieve dempers, vierwielaandrijving en verschillende rijmodi - in de eerste plaats van hebben. Op Mallorca kregen we een gevarieerd parcours voorgeschoteld met zowel kronkelende bergwegen als vlotte B-wegen en zelfs een tikkeltje autosnelweg. De SUV slikte het allemaal zonder veel enige moeite. Maar zelfs met alle toeters en bellen in de sportstand en het ESP op semi-actief ligt de klemtoon - niet geheel onverwacht - op totale efficiëntie, beter dan entertainment.

2016_skoda_kodiaq

In alle eerlijkheid zal je de Kodiaq dan ook vooral in zijn meer comfortabele settings rijden en bij voorkeur zelfs met de optionele en hyper-efficiënte DSG-versnellingsbak die afhankelijk van de gekozen versie zes of zeven verzetten telt. De adaptieve dempers zijn wat ons betreft een leuk extraatje maar geen echte must.

Durf klein gaan

Hoewel alle testauto’s bij de lancering waren uitgerust met vierwielaandrijving, heeft Skoda met de instappers 1.4 TSI (125 pk/200 Nm) en 2.0 TDI (150 pk/340 Nm) ook pure voorwielaandrijvers in de aanbieding. Andere benzines zijn er in de vorm van een 1.4 TSI met 150 pk/250 Nm (en cilinderuitschakeling) en een 2.0 TSI met 180 pk/320 Nm. Aan de benzinezijde konden we met die laatste twee kennismaken en daarbij viel op dat de 1.4 TSI zich, ondanks een rijklaar gewicht van 1.626 kg, aardig uit de slag weet te trekken. En ook de rijdynamiek voelt snediger aan doordat het lichte motortje zo laag in de neus ligt. De 1.4 is dus zeker het overwegen waard in combinatie met de DSG-automaat.

2016_skoda_kodiaq

Het populairst zullen ongetwijfeld nog steeds de dieselmotorisaties zijn. Skoda rekent daarbij op de gekende TDI-brigade met zoals reeds gezegd minimum 150 pk/340 Nm (129 g/km), dan wel 190 pk/400 Nm (150 g/km) in de 2.0 TDI topmotorisatie. Beide motorisaties voelen echter vlot genoeg aan waardoor de 190 pk sterke variant enkel is weggelegd voor wie vaker optimaal gebruik maakt van de zitplaatsen/ruimte of al eens wat gewicht wil trekken. De Kodiaq kan - afhankelijk van de gekozen motor/aandrijving - tussen de 2,2 en 2,5 ton gewicht trekken, en neemt daarbij de handige feature Trailer Assist over van zustermodel Tiguan, waardoor achteruitrijden/parkeren kinderspel wordt.

2016_skoda_kodiaq

Last but not least is Skoda’s gloednieuwe Connect-infotainmentsysteem dat, inclusief een hardware-update, klaar is voor de nabije toekomst. Het systeem functioneert in ieder geval snel en intuïtief en bulkt van de (interactieve) features, inclusief internet- en app-connectiviteit met de smartphone. Zo kan je de status van je Kodiaq controleren, net als de locatie, etc.

Conclusie

Met de Kodiaq geeft Skoda zijn eigen draai aan het segment van de grotere SUV’s. Hoewel de auto dicht aansluit bij zustermodellen Tiguan en Ateca, kan de Tsjechisch interpretatie eerst en vooral overtuigen met zeeën van ruimte en slimme features die hem onderscheiden van de concurrentie. Tel daarbij een efficiënt chassis, dito motoren en versnellingsbakken, een rijkelijke basisuitrusting en een scherpe vanafprijs van 26.490 euro (verdere prijzen volgen later), en het staat bijna vast dat de Kodiaq een succes wordt. Lang niet het scherpste mes in de lade en zeker geen kwaaie beer, maar bovenal de trouwe familievriend.

2016_skoda_kodiaq

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie