Rijtest: Audi A4 Allroad (2016)

 audi-a4-allroad-test-2016

Een nieuwe generatie A4 vraagt om een nieuwe A4 Allroad, al zijn de verschillen met de Avant op het eerste zicht misschien even groot als die met de vorige generatie.

Maar schijn bedriegt, want voor de extra centen die je neertelt krijg je een setje grotere wielen, de onontbeerlijke zwarte accenten op de wielbogen en onder de achterbumper en de standaard dubbele uitlaten. Zo'n A4 Allroad staat natuurlijk ook een stukje hoger op zijn poten, 3,4 cm extra om precies te zijn.

Ultratop

Die hogere bodemvrijheid van in totaal 17 cm is het topje van de ijsberg als het gaat over de offroadcapaciteiten van deze A4 Allroad. Het model krijgt in al zijn varianten standaard Quattro vierwielaandrijving ter beschikking, terwijl bij deze 2.0 TFSI nog een stapje verder gegaan wordt met de Ultra-ophanging. Het Torsen-differentieel werd behouden, maar het nieuwe systeem werkt met twee koppelingen die op verzoek van de software worden ingeschakeld.Het gaat om een elektromechanische meerplatenkoppeling tussen versnellingsbak en centrale as en een scheidingskoppeling in het achterste differentieel. Nut van dit alles? Het systeem werkt alleen als het nodig is, waardoor op brandstof bespaard kan worden.

audi-a4-allroad-test-2016

Brandstofbesparing is een mooi woord bij deze 2.0 TFSI met 252 pk. Toch bevestigt de praktijk de mooie belofte, want de A4 Allroad blijkt over het hele traject slechts 7,8 l/100 km te verbruiken. Geen slecht gegeven voor een versie met dit vermogen en deze technische opbouw. Met zo'n 252 pk uit de geblazen tweeliter is accelereren een plezier, ook al wordt hij qua prestaties nog afgedroogd door de zwaardere drieliter V6 diesels. Maar nu de fiscaliteit stilaan wat minder in het voordeel van die diesels uitdraait, kan je je wel wat extra plezier permitteren met deze benzine.

Interieursgewijs is er nog minder nieuws te melden dan bij het uiterlijk, bekeken ten opzichte van de A4 Avant. Niet abnormaal dat Audi het interieur van de break gewoon overneemt, want de afwerking ervan is op topniveau. We ervaarden het brede digitale scherm waarop de tellers worden weergegeven en zagen ook dat Audi wat knopjes voor offroadrijden toevoegde aan de middentunnel. Vooral het Hill Descent Control is daarbij aanwezig.

audi-a4-allroad-test-2016

bijna pneumatisch

Het iets hogere zwaartepunt heeft weinig effect op het rijcomfort van de wagen. Zeker met de optionele adaptieve ophanging (1.168 euro) waarbij je kan kiezen tussen dynamische, eco, comfortabele of offroadrijeigenschappen vind je zeker een instelling die jou past. Vind je ze niet, is er nog altijd de Individual modus om je eigen wensen bij in te geven. In comfortstand zou je bijna denken met een pneumatische ophanging onderweg te zijn, nochtans blijft die gereserveerd voor de A6 Allroad en de Q7. Een enkeling kan zaniken over rolneigingen van de kas die iets meer aanwezig zijn, al blijft het allemaal binnen de perken.

audi-a4-allroad-test-2016

vinger op de knip

Zo'n Audi is nog steeds niet van de goedkoopste, en dat geldt zeker voor de A4 Allroad. Voor minder dan 44.275 euro rij je hem niet naar buiten bij je Audi-dealer, en wil je wat opties dan mag je daar nog een hele zak centen bijtellen. Naar concurrentie kijk je vooral in eigen huis, waar de Volkswagen Passat in Alltrack-trainingspak staat te wachten op een sparring partner. De Volvo V60 Cross Country is het Zweedse antwoord op deze Audi, maar die V60 is fin de carrière en dat merk je vooral in het interieur.

audi-a4-allroad-test-2016

conclusie

De Audi A4 Allroad verliest de kwaliteiten van de A4 Avant niet uit het oog. Hij voegt er nog een tikkeltje zin voor avontuur aan toe, al is nog maar de vraag of je op die roep zal ingaan als chauffeur. Blijft dat de verhoogde bodemvrijheid en de Quattro-aandrijving voor dat extra streepje zekerheid zorgen als je op vakantie in de Ardennen trekt. Al let je best wel op je portefeuille bij het bekijken van de optielijst als je die reis nog wil kunnen betalen.

audi-a4-allroad-test-2016

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws