Rij-impressie: SsangYong XLV 1.6 e-XDi160 (2016)

ssangyong-xlv-2016-rijtest

Met de nieuwe XLV bouwt het Zuid-Koreaanse SsangYong verder op het momentum van de populaire softroader Tivoli. Of het verschil groot genoeg is om de XLV te distantiëren van die Tivoli? We zochten het alvast uit op Spaanse bodem.

Ondanks een (voorlopig) beperkt dealernet en dito naamsbekendheid, slaagt Zuid-Korea's oudste constructeur erin heel wat Tivoli’s aan de man en/of vrouw te brengen. Niet alleen dankzij intrinsieke kwaliteiten, maar ook dankzij de gegeerde titel van ‘VAB gezinswagen van het jaar’. Een prijs waarmee invoerder Alcopa maar al te graag mee uitpakt in België. Waarvoor alle begrip trouwens, want alle beetjes helpen.

ssangyong-xlv-2016-rijtest

Het is de Koreanen overigens menens. Dat merken we niet alleen aan de aanwezigheid van zowat de complete top van het bedrijf waaronder CEO Johng-Sik Choi bij de lancering van de XLV, maar ook aan de ambitie om op middellange tot lange termijn een te duchten speler te worden op de Europese en wereldmarkt.

'Nieuw'

Hoewel ze bij SsangYong maar al te graag benadrukken dat het hier om een volledig nieuw model gaat, moeten we toch benadrukken dat de XLV - kort voor eXciting Lifestyle Vehicle - in de eerste plaats een Tivoli met extra grote koffer is. Daar waar het conceptmodel XLV-Air nog gezegd was met zeven zitplaatsen, ruilt het productiemodel zijn twee extra zitjes in voor extra kofferruimte. Geen ramp aangezien de twee extra noodzitjes in weinig gevallen echt meerwaarde bieden. Daardoor slikt de koffer nu 720 liter tegenover de 423 liter van de standaard Tivoli.

ssangyong-xlv-2016-rijtest

De XLV deelt het platform met de Tivoli, net als de wielbasis, de neuspartij en zowel de voor als de achterste deuren, maar verschilt vanaf de C-stijl met 245 mm extra koetswerk. Een ingreep die volgens SsangYong slechts 50 kg extra met zich meebrengt - zij het nogal ongelukkig hoog tegenover het zwaartepunt.

Comfort, niet vlot

En dat is er in zekere zin ook aan te merken. Vooral op hogere snelheden en in de bochten voelt de XLV aan alsof het chassis op de toppen van zijn tenen loopt en moeite heeft de koets in het gareel te houden. Gelukkig komt elke XLV standaard met een resem actieve en passieve veiligheidssystemen zodat het nooit uit de hand loopt, maar toch. Niet dat aspirant kopers van de XLV echt op zoek zijn naar rijsensaties, maar dat heeft de Tivoli in elk geval beter voor elkaar.

ssangyong-xlv-2016-rijtest

Onder de kap van onze tester ligt de 1.6 e-XDi160 dieselmotor die voldoet aan de meest recente EURO 6-norm en goed is voor 115 pk en rijkelijk koppel van 300 Nm tussen 1.500 en 2.500 tpm. Op papier althans, want in de praktijk lijkt de motor pas echt tot leven te komen vanaf 2.000 tpm. Desalniettemin is de diesel de beter keuze, aangezien de benzine met 128 pk (maar slechts 160 Nm koppel) ons minder geschikt lijkt om de 1,5 ton zware XLV enigszins vlot van zijn plaats te brengen. Gelukkig zit het met de geluidsisolatie van de dieselmotor aardig goed.

Verrassende afwerking

Net zoals bij de Tivoli is de XLV beschikbaar met twee- of intelligente vierwielaandrijving, net als een licht verouderde zestraps Aisin-automaat. De standaard manuele zesbak is weliswaar een beetje stroef maar doet niet meteen verlangen naar de automaat. Tevens past het ontwerp ook beter bij de frisse look van het interieur dat - op wat harde plastics na - aangenaam verrast met degelijke soft touch materialen en dito afwerking.

ssangyong-xlv-2016-rijtest

Alleen jammer dat het stuur weliswaar in de hoogte maar niet in de diepte verstelbaar is. Daardoor kon ondergetekende met zijn 1m86 toch niet de perfecte rijhouding vinden. Ook al omdat de bestuurdersstoel toch nog net iets lager zou mogen kunnen en tevens wat zijdelingse steun mist. Zeker in de bochten waarin het koetswerk nogal fel hangen gaat en wat extra steun nochtans van pas zou komen.

4 euro per liter

Kortom, de XLV is - net zoals de Tivoli - verre van perfect, maar slaagt erin een knappe prijs/kwaliteitsverhouding aan te bieden met een strak design - ook al is de XLV met voorsprong de minder knappe van de twee. Gelukkig is er een optionele two-tone die de ietwat vreemde proporties beter uit de verf laat komen. Op wie deze XLV dan wél mikt? Op geïnteresseerden van de Tivoli die bij nader inzien de extra kofferruimte van de XLV een doorslaand argument vinden.

ssangyong-xlv-2016-rijtest

De meerprijs voor die extra kofferruimte? Zo’n 1.200 euro tegenover de Tivoli. Oftewel zo'n 4 euro per extra liter. In baar geld laat zich dat alvast vertalen naar 16.000 euro voor de benzineversie en 18.500 voor de door ons gesteste diesel met handbak en voorwielaandrijving.

Conclusie

De XLV is ondanks de eigenwijze typebenaming en alle goede intenties van de marketingafdeling niet de game changer die de Tivoli was voor het merk. Daarvoor zijn beide auto iets te nauw aan mekaar verwant en is de XLV vooral dynamisch overduidelijk de mindere van de twee. Wel is het een interessante aanvulling op een gamma dat smeekt om extra Europees getinte modellen en waarop de XLV zeker een mooie aanvulling vormt. Niet voor de emotionele, wel voor de rationele klant.

ssangyong-xlv-2016-rijtest

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel

Vermogen

115pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

170 km/u

Max. kofferinhoud

720 L

CO2-uitstoot

117 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Feesten, dansen in het bos 00:34
afbeelding van Feesten, dansen in het bos

Af en toe zie je zo'n Tivoli al eens in het straatbeeld en dat smoelt beter dan die vreselijke Nissan Juke.

Uw reactie