Rijtest: Nissan Qashqai (2014)

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

Zeven jaar is lang in de levensloop van een Japanse wagen. Genoeg tijd dus voor Nissan om degelijk werk te maken van een opvolger voor het succesnummer dat de eerste generatie Qashqai was.

Zeven jaar geleden verraste Nissan vriend en vijand door niet langer een rechtstreekse concurrent aan te bieden voor de Volkswagen Golf, Ford Focus of Renault Mégane. Ze pakten het volledig anders aan en boorden een markt aan die tot dan toe enkel door wat kleine Japanse merken werd bevolkt met modellen als de Vitara. Nissan maakte de Qashqai en zette hem als alternatief voor de eerder genoemde Golf maar ook voor de Renault Scénic op de markt.

Een gedurfde zet die heel wat vruchten heeft afgeworpen. De Qashqai bleek een cash cow - overigens ook de reden waarom de naam in Australië en Japan in 'Dualis' veranderd werd - en zorgde ervoor dat het merk wat meer ademruimte kreeg.

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

Een tweede generatie van een model moet altijd bevestigen wat een eerste generatie poneert. Net als bij het schrijven van een tweede boek is die oefening niet altijd even simpel. Zeker niet nu de markt zeven jaar later stilaan verzadigd raakt van de SUV's en crossovers. Daarom gooit Nissan het over een andere boeg met deze tweede generatie Qashqai. Die gaat meer voor luxe en dat zie je eraan.

snufjes

Want de nieuwe Nissan Qashqai is behoorlijk goed afgewerkt. Dat zie je niet alleen aan de buitenzijde, dat voel je ook eens je plaatsneemt in de wagen. Hij borduurt verder op de technologische snufjes die we bij de kleinere Nissans al zagen. Zo heb je als chauffeur de hulp van een aantal camera's rondom, die behalve voor een weergave van de omgeving op je centrale display ook voor assistentie bij het rijden zorgen. Waarschuwen voor overschrijden van lijnen, dimmen van de grootlichten als er tegenliggers zijn, het zijn maar een aantal dingen die je erbij krijgt.

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

technologisch rijgedrag

Niet alleen de rijhulpsystemen trekken de aandacht, het rijgedrag gaat er ook op vooruit. Onderstuur wordt verminderd door een elektronisch systeem dat constant de bewegingen van de auto volgt en bijstuurt waar nodig. Zo komt het dat verkeersdrempels zachter worden ervaren en bochten iets snediger kunnen worden afgewerkt.

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

trekkracht aanwezig

Wat wel nog aanwezig is, is de dieselmotor. De 1.6 dCi doet zijn werk dan wel goed, je blijft hem horen en echt mooi klinken doet het niet, zelfs niet in het interieur dat verder gespaard blijft van andere storende geluiden. De 1.6 dCi is goed voor 130 pk, hij staat naast de 1.5 dCi met 110 pk in het gamma. Onze 1.6 dCi is dus de topdiesel en dat merkten we ook tijdens de test.

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

Hernemingen gaan erg vlot en het toerental komt nauwelijks boven de 2.000 opm uit, omdat de trekkracht al vroeg aanwezig is. We maten een verbruik van 6 l/100 km op, helemaal niet slecht voor een vierwielaangedreven crossover. Wie liever met een benzinemotor voor zich zit, kan terecht bij de 1.2 DIG-T, want ook Nissan blijft niet achter als het om downsizing gaat.

De looks van de Qashqai overtuigden ons helemaal. De ruige en harde trekken van de vorige generatie zijn weggevlakt en in de plaats komen stoere maar discrete lijnen. in zijaanzicht herkennen we het klimmende ruitje achter het achterste portier van de vorige generatie. De achterkant blijft met de roodwit gekleurde lichtblokken erg Japans aandoen, daar hadden volledig rode of donkergrijsrode units misschien iets minder de tongen losgemaakt.

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

conclusie

Nissan zet met de nieuwe Qashqai een grote stap voorwaarts. Het interieur gaat erop vooruit en met de toevoeging van een hele hoop elektronische rijhulpsystemen zit je zó in een andere klasse. De looks zijn iets minder opvallend, al kijken we liever naar deze generatie Qashqai dan naar de vorige.

nissan-qashqai-dci-2014-rijtest

Specificaties

Motor

1.6 dCi, turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 435 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 33 540.00

Prijs basismodel

€ 21 490.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

439 L

CO2-uitstoot

129 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
rudi berghmans 23:32
afbeelding van rudi berghmans

rammelauto met vele mankementen !!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws