Rijtest: Renault Captur dCi 90

renault captur energy dci 90

De Captur is Renault's wapen in het strijdtoneel der mini-SUVs. Wij trokken ermee naar de asfaltjungle en testten hem op zijn vaardigheden.

De kleine SUV's zijn de laatste tijd aan een sterke opmars bezig. Met de Opel Mokka en de Peugeot 2008 heeft de Captur alvast geduchte concurrenten.

Fragiel

Als het op de looks aankomt geniet deze Fransman alvast van onze voorkeur. Ons testmodel - uitgevoerd in het sterzwart - kreeg ook witte Ivory accenten (zoals het dak) mee. Een uitstekende kleurkeuze waardoor het een zwevend effect krijgt. Liever een fellere kleur? Dan is het goed om weten dat de Captur als een van de weinige auto's echt goed staat in het oranje, rood of felblauw.

De grote centraal geplaatste Renault-ruit vooraan op de neus kondigt de schitterend getekende lijnen aan. De LED-dagrijlichten krijg je standaard op elk uitrustingsniveau. De modelnaam op de achterkant prijkt ook op een grote balk die uitgevoerd in de accentkleur naar keuze. Ondanks de extra plastic beschermonderdelen ziet de Captur er fragiel uit. Klein, speels, vinnig en goed over nagedacht. Iets dat hem sterk doet onderscheiden van concurrenten zoals de Opel Mokka, die er nogal onhandig uitziet.

Dromen van een RS

De voorwielen van onze testwagen werden aangedreven door een Energy dCi van de laatste generatie. De 90 pk sterke 1.5 diesel weet geen prestaties neer te leggen waar over naar huis te schrijven valt, maar dat hoeft ook helemaal niet.

De viercilinder kan de Captur in 13,1 seconden van 0 naar 100 krijgen. Ophouden doet hij bij 171 km/u. Meer dan snel genoeg in het dagdagelijkse Belgische verkeer. Snelheidsduivels kunnen bij Renault hun gading niet vinden want zelfs de snelste TCe met 120 pk doet het nog maar in 10,9 seconden.

Van een Captur RS is voorlopig nog geen sprake maar sommige bronnen zeggen alvast dat hij eraan zit te komen. Zo'n Captur met 200 pk in het vooronder doet ons alvast dagdromen.

Tijdens onze testrit zetten we het mooie cijfer van 5 l/100 km neer op de boordcomputer, al is dat nog steeds meer dan het opgegeven verbruik van 3,7 l/100 km. Een zesde versnelling ontbrak, iets dat het verbruik nog meer had kunnen drukken op onze talloze snelwegkilometers. Zo'n zesde versnelling is enkel maar beschikbaar op de 120 TCe motorisatie met de EDC-automaat.

De indicator van de brandstoftank kon wel beter gekalibreerd worden, ondervonden we. Het fenomeen van de indicator die een hele tijd op 'vol' blijft staan omdat de vlotter nog steeds bovenaan in de tank hangt (ondanks dat er al enkele liters uitzijn) kennen we allemaal wel maar deze Captur wist toch wel te overdrijven op dit vlak. Pas na 375 km begon de indicator te dalen naar het 'werkelijke' niveau. Denk dus niet dat je Captur extreem zuinig is en enkel lucht nodig heeft, de brandstoftank liegt gewoon.

De Captur biedt een zachte rit aan alle vijf inzittenden. Licht onderstuur en een tikkeltje overhellen in de bochten is te verwachten maar allesbehalve problematisch. Soms kwam er zelfs spontaan een glimlach naar boven.

Magic Drawer en andere vernuftigheden

Het interieur is hetzelfde als in de recente Clio's; harde - doch kwaliteitsvolle - plastics, de vreemd geplaatste cruise-control knop en het centrale R-Link systeem (inclusief speelgoed voor 10-jarigen). De zetels zitten zoals je zou verwachten van een relatief goedkope Fransman. Degelijk, zonder enige vorm van zijdelingse steun.

Wel nieuw aan de Captur is het handschoenkastje, door Renault de Magic Drawer gedubt. Een schuiflade van 11 liter die het traditionele handschoenenkastje moet vervangen. Leuk, en pakken bruikbaarder dan het gebruikelijke rommelvak. Ook de zetelbekleding is speciaal, deze kan er namelijk af worden geritst voor een makkelijke wasbeurt in de machine.

Een Captur heb je vanaf 15.500 euro een zo'n Intens uitrustingsniveau vanaf 20.900 euro. Met onze metaalkleur ( 450 euro), buitendecoratie (150 euro), pack city 1 (elektrisch inklapbare buitenspiegels en akoestische parkeerhulp achteraan, 400 euro) klimt de prijs nog een beetje naar boven. Tel daar het multifunctioneel (en steengoed) R-Link systeem (590 euro) en het stalen reservewiel (90 euro) nog bij en we komen op het eindtotaal van 22.580 euro. Allesbehalve een slechte prijs voor zo'n compleet pakket.

Renault zet zich met deze Captur ineens op de kaart. Met eigenzinnige styling, bruikbaarheid en leuk rijgedrag is het ineens een pak moeilijker voor de concurrentie. Telkens we nu een feloranje Captur zien passeren kunnen we ook niet anders dan applaudisseren en zeggen "danku, om onze wegen minder grijs te maken".

Specificaties

Motor

1.5 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

90pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 145 kg

Topsnelheid

171 km/u

Prijs testwagen

€ 22 580.00

Prijs basismodel

€ 15 500.00

0 tot 100 km/u

13.10 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

377 L

Max. kofferinhoud

1 235 L

CO2-uitstoot

95 g/km

BIV

€ 263.00

Rijtaks

€ 224.00

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Heeb frank 14:43
afbeelding van Heeb frank

Ik rij er nu ongeveer iets meer dan een maand mee en ben er tot nu toe tevreden over het is wel een 898 cc benzine

Mulder A Dennenlaan 14 6371cs Nederland 15:20
afbeelding van Mulder A Dennenlaan 14 6371cs Nederland

Captur rijdt goed. hij junkt in de3 4 5 versnelling zeer vervelend . en met overschakelen duurt het telang voordat toerental terug is gelopen. Bovendien is met benzinetanken vol de benzinemer op 3/4 blijven staan . Problemen genoeg zou ik zeggen . Ik ben bij de dealer geweest breng hem maar de heledag 19-1 2005

Mulder A Dennenlaan 14 6371cs Nederland 15:22
afbeelding van Mulder A Dennenlaan 14 6371cs Nederland

Uw reactie

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws