Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

De Opel Mokka is een frisse verschijning in het gamma en lijkt zich te gaan onderscheiden. Maar al rijdend kan je alleen maar besluiten dat het een rasechte Opel is.

Opel heeft moeite om het hoofd boven water te houden, dat is de laatste maanden voldoende in de media gekomen. Twee modellen moeten daar verandering in brengen. Want hoewel alle modellen onlangs vernieuwd werden, was er duidelijk nood aan vers bloed in het gamma. Ze doen dit enerzijds met de Opel Adam, die reden we ondertussen ook, en deze Mokka.

Onderscheiden is de boodschap

De Mokka moet de crossover worden naast de Skoda Yeti, Nissan Juke, Mitsubishi ASX en de onlangs gepresenteerde Citroën C4 AirCross. Je kan je daarbij meteen de vraag stellen of Opel niet hopeloos te laat is met de Mokka, net zoals je dat kan denken van de Opel Adam. Maar Opel bewijst het tegendeel, er zijn immers al 100.000 stuks besteld van de Mokka, vraag voldoende dus.

Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Die vraag komt er van mensen die een statement willen maken, want in dit segment koop je nu eenmaal als je je wil onderscheiden, de Nissan Juke is daarvan het perfecte voorbeeld. De Opel Mokka is best onderscheidend binnen het gamma zonder zware toegevingen te moeten eisen. Sterk geïnspireerd op de Opel Antara maar wel beknopter in elkaar geknutseld. Niet ieders smaak, dat bleek ook binnen onze redactie. Ondertekende kan de Mokka best smaken. Staat wat hoog op zijn poten, beperkt in omvang en de plaatsing van lichtunits, vorm van bumpers enzovoort kloppen. De zwarte bumpers geven de Mokka een wat stoerdere blik.

Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Herkenbaar Opel

Binnenin is het ondertussen oersaai geworden bij Opel. We reden de Mokka, de Astra sedan en de Astra GTC na elkaar en binnenin was er letterlijk geen enkel verschil. Vreemd dat Opel de Mokka langsbuiten best apart opstelt, maar binnenin vervalt in oude gewoonte en traditie. Het interieur is naar goede gewoonte van prima kwaliteit en erg handig, maar de overvloed aan knopjes blijft ons storen. Het navigatiesysteem en dan vooral het display mag ook dringen naar het archief. Het systeem mag dan wel prima werken, de automarkt is in 2013 wel wat anders gewend geraakt. De koffer is voor dit segment behoorlijk groot, hij doet met minimum 356 liter en maximum 1.372 liter een dikke honderd liter beter dan bijvoorbeeld de Nissan Juke.

Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Turbo 4X4

Onder de kap schuilt een 1.4 Turbo motor die standaard met vierwielaandrijving wordt geleverd. Dat is meteen het zwakke aan de Mokka, de vierwielaandrijving is nergens voor nodig. Iemand die in dit segment koopt, zoekt geen off-roader maar een leuke auto die wat hoger zit. Ook technisch heeft hij daarvoor niet de juiste differentiëlen of voldoende bodemvrijheid. Geef ons dus maar gewoon voorwielaandrijving, dat bespaart meteen wat gewicht en dus ook verbruik.

Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Al rijdend is deze versie wel prima. Naar Opel's goede gewoonte is die wat steviger geveerd maar blijft die erg comfortabel. De Mokka stuurt wel erg licht en ook de koppeling had een stuk steviger gemogen. Desondanks stuurt hij erg direct en blijf je de Mokka ten aller tijde te baas. Op papier meent Opel een gemiddeld verbruik van 6,4 liter, wij zaten met 7,5 liter mooi in de lijn. Voor een blok met 140 pk en 200 Nm is dat niet overdreven te noemen, maar bij de beste in de klas hoort hij er niet mee. De sprint naar 100 km/u werkt hij in 9,8 seconden af, maar hij voelt misschien wel sneller. Vooral omdat je het initieel niet van de Mokka verwacht dat hij met dit blok zo vlot door het verkeer walst.

Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Conclusie

Naast de 1.4 Turbo die wij reden kan je nog opteren voor de verouderde en slome 1.7 diesel of de 1.6 benzinemotor. De basisvariant van de Opel Mokka krijgt een 1.6 benzinemotor en kost je minimaal 17.490 euro. Deze 1.4 Turbo 4x4 is al meteen iets duurder met een vanafprijs van 22.390 euro. Dieselen doe je voor minstens 22.540 euro. Daarmee is die standaard 1.000 euro duurder dan de Juke maar evenduur als de Skoda Yeti. Een vergelijkbare Skoda Yeti met 4x4 is zelfs 1.000 euro duurder. Goedkoop is de Mokka dus niet, maar rekening houdend met de concurrentie zit die er wat tussenin.

Specificaties

Motor

1.4 Turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 425 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 24 225.00

Prijs basismodel

€ 17 490.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Min. kofferinhoud

362 L

Max. kofferinhoud

1 372 L

CO2-uitstoot

149 g/km

BIV

€ 257.00

Rijtaks

€ 224.00

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws