Rijtest: Volkswagen Beetle 1.2 TSI (2012)

volkswagen beetle 1.2 TSI rijtest 2012

Ferdinand Porsche doopte de Kever in 1938 om tot auto van het volk. Vanaf dan tot in 2003 werden er alles samen 21,5 miljoen exemplaren van geproduceerd, er rijdt dus heel wat volk met zijn Kever. Maar er is veel veranderd sindsdien. Want vandaag heet de Kever gewoon Beetle, is de wagen voorwielaangedreven en niet achterwielaangedreven en oogt die een pak stoerder dan de originele modellen.

Volkswagen heeft vandaag een schat in haar handen, net zoals Fiat met hun 500 en BMW met haar Mini. De Kever is op zijn minst een statement te noemen en de vernieuwing ervan laat dan ook weinig mensen ongemoeid. Al na enkele kilometers hebben we door dat de doorsnee Belg zijn hoofd maar al te graag omdraait om onze babyblauwe Beetle na te staren. Het design gaan vergelijken wordt moeilijk, maar Volkswagen hield anno 2012 meer dan ooit rekening met het retro-aspect van de Beetle. Hij oogt allesziens scherpen en stoerder, dat komt vooral doordat de wagen een stuk lager en breder werd. De enorme wielkasten laten zich niet alleen langszij maar ook in de motorkap opmerken en daarmee wordt de vergelijking met een Porsche steeds treffender. De grotere koplampen blijven erg herkenbaar maar ogen beter. Vooral achteraan deed Volkswagen een goeie beurt. De schattige ronde lichtunits van het uittredende model worden vervangen door een grotere en stoerdere set. De C-vorm die tevoorschijn komt wanneer de lampen branden maakt de Beetle moderner dan ooit. Moderner is in dit geval ook beter.

volkswagen beetle 1.2 TSI rijtest 2012

Daar waar de vorige generatie Beetle een vrouwelijk imago heeft lijkt het ons dat deze transformatie hem goed heeft gedaan om alsook een mannelijk publiek aan te trekken. Al kies je als man dan allicht niet voor onze babyblauwe Beetle met het JEANS pakket. De fans herkennen het Jeans-pakket. Die kit werd in 1973 voor het eerst geproduceerd en ging massaal over de toonbank. Het originele Jeans-pakket staat in de reclamefoto uit 1974 rechts. Naast die Jeans uitvoering kan je de nieuwe Beetle voor een meerprijs ook bestellen in de Herbie uitvoering (Walt Disney, incl. nummer 53) en andere stickers.

volkswagen beetle 1.2 TSI rijtest 2012

Ook binnenin probeert Volkswagen de juiste mix te vinden tussen retro, stoer en modern. Opvallend is ons JEANS pakket. Niet alleen de stickers langsbuiten horen tot dat pakket, ook de gekleurde plastics rondom rond het hele interieur mag je er bij rekenen. Je betaalt er wel 870 euro voor. Dat is niet mals, maar het maakt je Beelte wel meteen tot een van de charmantste Volkswagens binnen het huidige gamma. Ons interieur werd met lichtblauw plastic afgewerkt, zowel in het dashboard, als in het stuur en in de deuren. Sla je de catalogus open dan kan je gelukkig kiezen tussen nog een pak andere kleuren. Een ander retro aspect is het kleine handschoenenkastje dat zich ook erg fifties laat openen. Wie meer ruimte wil krijgt zijn zin in de koffer. Die werd een stuk groter, 96 liter groter om precies te zijn waardoor je nu maximum 310 liter kwijt kan in de koffer. Knap is de kofferklep die samen met de achterraam open gaat. Ook de hoedenplank gaat nu meer omhoog, iets wat in de vorige generatie niet zo was.

volkswagen beetle 1.2 TSI rijtest 2012

Eenmaal gezeten achter het stuur vallen enkele zaken al snel op. De zetels zitten prima maar missen zijdelingse steun bij sportiever rijgedrag. Hou je het braaf en vooral stedelijk dan is dit wel prima meubilair. Achteraan biedt de Beetle twee volwaardige zetels aan. Geen platte bank, wel goed gevormde stoelen die je elk apart kan platleggen indien gewenst. Doordat de Beetle binnenin best vreemd lijkt opgebouwd, vooral door de grote deuren, moet je ver grijpen naar de veiligheidsgordel. Die laatste is overigens ook niet in de hoogte te verstellen, het is dus maar te hopen dat die ten allen tijde goed aanpast. Ook het stuur valt op. Enerzijds door zijn leuke looks maar anderzijds door zijn vreemde ontwerp. Het oogt allemaal erg mooi door de blauwe afwerking, maar het blijft te groot, te dun - en dus niet aangenaam in de hand - en te zompig. De elektronische sturing doet allicht haar werk maar lijkt niet voldoende om de sturing direct en zuiver te doen aanvoelen. En dat is jammer, want het doet afbreuk aan de rijcapaciteiten van de Beetle. Op het onderstel van de Golf, met onderdelen van de Polo, ligt de Beetle best goed op de baan en veert die alle oneffenheden goed weg.

volkswagen beetle 1.2 TSI rijtest 2012

Ook onder de kap heeft de Beetle alles mee om een daily driver te worden. Een 1.2 turbo benzineblok is goed voor niet minder dan 105 pk en 175 Nm en het rijdt enorm leuk. Gekoppeld aan een uitstekende manuele zestraps versnellingsbak doet de 1.2 het veel beter dan toen we hem testte met de DSG. Het vermogen van de 1.2 is altijd voelbaar en het koppel is beschikbaar vanaf 1.500 toeren. Dat maakt dat je in de Beetle nooit kracht te kort komt, en dat komt mede dankzij het feit dat je heel lang in een versnelling kan blijven handen zonder stil te vallen. Snelheden tot 90 km/u zijn in tweede versnelling tijdens een korte sprint doen het blok geen pijn. Het heel vlot schakelen en nog aangenaam geluid van de kleine viercilinder zorgen voor een aangename rijervaring. Maar het idee dat het blok best wat toeren aankan, een leuk geluid maakt en altijd over voldoende power beschikt zorgt ervoor dat het gemiddelde verbuik wat hoger dan geschat lag. De fabieken in Duitsland rekenen op 5,0 liter/ 100 km, maar dat is in ons Belgenland onmogelijk. Wij kwamen uit op 7,5 liter en dat blijkt geen uitzondering te zijn na een kleine vergelijking bij onze collega's.

volkswagen beetle 1.2 TSI rijtest 2012

Op vlak van prijszetting is de Beetle nog iets gunstiger dan de Golf. Kies je voor een vergelijkbare Golf (een driedeurs trendline met een 1.2 TSI 105 pk) dan ben je 19.190 euro kwijt, onze Beetle is beschikbaar vanaf 18.200 euro. Een klein prijsverschil, maar niet onbelangrijk. Onze testwagen kwam uit op een totaal van 23.953,4 euro. Voor dat geld heb je wel een businesspack, het JEANSpak en enkele andere opties. We denken daarbij aan alu velgen (die op ons testmodel door de winterse omstandigheden werden ingewisseld voor winterbanden), parkeersystemen, comfortpack, panoramisch dak, bluetooth etc...

De Beetle is kort samengevat leuker dan de Golf, charmanter dan de Golf, goedkoper dan de Golf maar rijdt niet zo goed als een Golf. En dan besef je dat kiezen iets enorm persoonlijks is.

Tekst & driving shots: Pieter Aertgeerts
Foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Volkswagen voor de Beetle

Specificaties

Motor

1.2 TSI

Vermogen

105pk

Koppel

175 Nm

Overbrenging

6-traps manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 174 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 23 953.00

Prijs basismodel

€ 18 200.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

310 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Haerden 13:58
afbeelding van Haerden

ik overweeg de 2.0 sport ... dat is dezelfde motor als de Golf GTI ... 10 pk minder maar ook 7000 euro minder ... en dat is wel een heel ander verhaal! Graag daar eens een test van :) met de nieuwe dirupo regels is die trouwens erg intressant omdat hij een relatief lage CO heeft van 145 gram en dus veel voordeliger aan BIV dan vroeger

Wim 10:53
afbeelding van Wim

idd gigantische klep :) Leuke auto, pak mannelijker dan vorige versie.

Anonieme gebruiker 23:48
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dit is nu eens echt een gay-auto!!!! Ik bedoel niets verkeerd mee hoor maar echte mannen zie ik er niet meteen mee rondrijden hoor!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws