Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De 356 SC, de 930 Targa Turbo, de Carrera RS en de 911 Speedster stelden we u de voorbij weken al voor. Als vijfde en laatste in onze special tonen we u een echt racemonster: De 911 GT3.
In 1999 lanceerde Porsche een circuitgerichte 911 die de naam GT3 kreeg. Hij had een 3.6 liter flat six die 360 pk uitbraakt. In 2002 kwam er een update die 380 pk produceerde en waarbij het onderstel iets comfortabeler werd. Van dit model kwam er ook de nog extremere Renn Sport versie (RS) die nog lichter en nog krachtiger werd. De meerprijs bedroeg echter ongeveer 20.000 euro. We namen eerder al eens een RS mee voor een fotoshoot, die kan je hier bekijken.
In 2006 kwam er de 997 die de traanvormige koplampen wisselden voor ronde exemplaren. De flat six produceerde 415 pk en 405 nm, wat een specifiek vermogen van 115.3 pk/liter is. Deze 997 kreeg in 2008 een update. Hij kreeg een nieuwe 3.8 liter grote motor die wederom krachtiger werd (435 pk). Ons exemplaar is 1 van deze 997's met de update. Hij heeft de prachtige racewielen die maar met 1 bout zijn vastgemaakt. De auto rijdt verassend comfortabel bij lage snelheden en is echt elke dag bruikbaar. Wanneer het rechterpedaal echter naar beneden gaat wordt deze GT3 een echt beest dat alles en iedereen met een onwaarschijnlijk groot gemak verslindt.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's:Nathan Gevers
Wallpapers (1440x900, perfecte grootte voor een normale desktop of laptop):
Link Link Link
Link (1920x1080)
Specificaties
3.8 flat six
435pk
430 Nm
6-bak manueel
achterwiel
1 396 kg
312 km/u
€ 0.00
€ 125 114.00
4.10 sec
0.00 L/100km
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden