Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De 356 SC en de 930 Targa Turbo stelden we u de voorbij weken al voor. De derde wagen die we u willen voorstellen is de Porsche 911 RS.
De versies van de 911 die tussen 1989 en 1994 werden gebouwd kregen de codenaam 964. De auto onderging enkele significante wijzigingen aan het exterieur en op het technologische vlak. Zo werden de bumpers meer ingewerkt in het koetswerk en was deze Porsche de eerste die werd aangeboden met een Tiptronic bak en met vierwielaandrijving. Er werd gezegd dat deze variant 85% nieuw was tegenover zijn voorganger de Carrera 3.2.
De eerste modellen van de 964 die men in 1989 kon kopen waren vierwielaangedreven Carrera 4 modellen. Vanaf 1990 werden er ook achterwielaangedreven Carrera 2 varianten aangeboden. Beide varianten waren in Coupé, Cabrio of Targa uitvoering te verkrijgen. Het model waar wij mee op pad gingen is echter iets extremer als al deze varianten.
In 1992 kwam Porsche met een lichtgewicht race variant op de markt. Hij was gebaseerd op de Carrera Cup raceauto en kreeg de naam RS. Hij kreeg een herwerkte 3.6 liter flat six motor die 260 pk leverde, een G50/10 versnellingsbak met kortere ratio's en een assymmetrisch differentieel met gelimiteerde slip. De rijhoogte werd 40 mm verlaagd, de schokdempers en veren werden stijver en de stuurbekrachtiging werd verwijderd voor een betere wegligging. Om gewicht te besparen werd er aluminium gebruikt, werd het glas van de ruiten dunner en kreeg hij magnesium wielen. Al deze dingen maakten dat de RS 155 kilo lichter werd. Een kleine kanttekening bij hoe extreem deze auto echt is is misschien het feit dat magnesium wielen in een brand erg hevig ontvlammen maar dit hield Porsche toch niet tegen om ze te gebruiken.
De RS is een echt racemonster. Het is geen makkelijke auto om te rijden maar in goede handen is deze auto tot heel veel in staat. Wanneer je plaatsneemt in de kuipstoelen en je hoort het geluid uit de race-uitlaten krijg je echt kippenvel. De eigenaar van de auto die wij onder de loep namen is terecht bijzonder trots op zijn auto. Bij een Concours d'Elegance in St-Tropez kreeg deze auto namelijk de vierde prijs uit 500 deelnemers. Het is dus onnodig om te zeggen dat dit een echt juweeltje is.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Specificaties
3.6 flat six
260pk
312 Nm
5-bak manueel
achterwiel
1 220 kg
260 km/u
€ 0.00
€ 0.00
5.20 sec
0.00 L/100km
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden