Rijtest: McLaren 570S (2016)

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

Het is wit, Brits en het knalt hard. Nee, het is geen grap. Wij gingen op stap met de McLaren 570S, zowat het meest comfortabele monster dat McLaren op de openbare weg zet. Maar noem hem zeker niet baby-McLaren...

Klamme handjes, dat hadden we toen we de Witte Woede gingen oppikken. Wat voorafging was een uitnodiging met de voorwaarde dat de testchauffeur van dienst 'minstens 30 jaar moest zijn'. Het duidt alvast op de zorg die McLaren hanteert om haar producten te laten rijden.

Dat we voordat we vertrokken ook nog een formulier moesten ondertekenen waarbij we bij wijze van spreken half onze inboedel aan McLaren beloven mocht er een ongeval gebeuren, maakte het er niet makkelijker op.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

kleine constructeur, grootse auto's

En geef ze eens ongelijk. De kleine Britse sportwagenbouwer brengt wagens op de markt waarbij het laagste vermogen op 540 pk ligt. Dat is 6 keer het vermogen van de gemiddelde lease-diesel en het is weinigen gegeven daarmee de baan op te gaan. Dat merken we ook aan de bewonderende blikken wanneer we met het witte monster voorbijrijden.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

Dat rijden verliep overigens comfortabeler dan we verwacht hadden. Goed, de ruggenwervels van collega Yves hebben we achteraf weer op hun plaats moeten puzzelen, maar dat ligt eerder aan zijn dubbele hernia dan aan de hardheid van de sportwagen. Kortom, eens we de neus wat omhoog hadden gezet om de drempel aan de parking niet teveel te knuffelen, konden we op weg. Want hoewel we met de wagen met de waarde van mijn eigen huis op weg gingen, laat het geheel zich kinderlijk simpel bedienen. Net een Porsche waarbij ze pas de stuurbekrachtiging en tractiecontrole voor hebben uitgevonden.

stiff upper lip

Snel gaan met deze McLaren 570S is evenzeer kinderlijk simpel. De wagen is even snel als een McLaren F1 uit midden jaren '90 en dat laat maar even zien hoe fel we tegenwoordig verwend zijn. Niet alleen op de rechte stukken gaat het er vlotjes aan toe, het geheel laat zich ook enorm gewillig doorheen de bocht sturen. Nochtans maakt deze 570S geen gebruik van de cross-linked ophanging zoals zijn grotere broer 650S. Voor de demping zorgen reguliere dempers en antirolstangen. Dit om een meer bekend rijgevoel op te wekken bij klanten die bijvoorbeeld ook een Porsche hebben.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

kijken kijken

Onderweg lassen we even een pauze in, omdat de innerlijke mens nu eenmaal versterkt moet worden. Terwijl we onze koffiekoeken verorberen, blijven we maar kijken naar de lijnen van de wagen. De manier waarop de daklijn in de achterste wielkassen verdwijnt, de optische vergroting van de LED-achterlichten door het zwarte gaas eronder, de zwevende deurklink... het zijn allemaal zaken die ons bewondering doen krijgen voor de designers. Dat het sculpteren van de buitenspiegels ten opzichte van de andere modellen voor 2 procent extra "clean air" voor de koeling van de motor zorgt, bevestigt alleen maar de zorg die de Britten aan de wagen besteedden.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

one engine to rule them all

McLaren heeft slechts één motorisatie voor al haar modellen. De 3.8 V8 die in deze 570S huist, drijft mits bijstand van een elektromotor ook de P1 supercar aan. Het zorgt ervoor dat je vertrouwen krijgt in het blok. Geen kinderziektes meer en McLaren kan een pak besparen op ontwikkelings- en productiekosten, iets waar je als kleine autobouwer al snel op gaat letten. De V8 reageert gewillig, zonder agressief achter je aan te komen.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

We ondervonden dan ook weinig tot geen gezeur van de motor wanneer we al dan niet zelf opschakelden via de paddles achter het stuur. Jaag je de motor boven de 5.000 opm dan krijg je een agressiever gedrag, eentje dat we verklaren door het koppel van 600 Nm dat zijn piek bereikt. Het vergt echter geen moeite om het geheel dan in het gareel te houden, zelfs al zet je de aandrijfmodus in "track"-stand.

handschoenkastjes

McLaren houdt het interieur eenvoudig. Centraal in de middentunnel zit het geheel van de infotainmentbediening. Niet dat we ons lieten afleiden van het geluid van de V8, een oordeel over de audio-installatie van deze Brit moeten we je dus schuldig blijven. Verder zorgde McLaren ervoor dat het stuurwiel zo goed als volledig clean bleef. Geen knopjes of instellingen voor ophanging, die vind je onderin de middentunnel. Daarbij kan je kiezen om zowel de motor als de demping op "comfort", "sport" of "track" in te stellen; de eerste krijgt al wat meer elektronische hulp dan de laatste. Nog niet genoeg? Via een hendeltje achter het stuur kan je onder andere ook het kabaal van de motor regelen. Volgens McLaren loopt die regeling volledig via de kleppen en komt er niets kunstmatig via de luidsprekers binnen. Wij waren alvast bijna doof na een half uurtje snelweg bij terugkeer.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

In- en uitstappen verloopt in dit model iets makkelijker dan bij de straffere versies, omdat de ingenieurs de drempel in deze 570S wat verlaagd hebben. Vergis je niet, als je met het verkeerde been eerst instapt werk je jezelf nog altijd in de knoop in de cockpit, al leer je dat snel af. Onze testwagen was uitgerust met de carbon fibre seat backs (die kosten je 3.910 euro), die de beide zetels omvatten maar het geheel ook iets minder ontvankelijk maken bij het instappen.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

Verder onderstreept McLaren het extrasportieve van deze 570S door hem uit te rusten met een bergvakje in elke deur. Andere bagage moet je kwijt achter de bestuurderszetel of in de neus van de wagen. Wie meer bagage wil opslaan, kiest voor de 570GT met een openklappende achterruit, in de 570S zit er een verticale ruit, met rauw zicht op de motor van het geheel.

conclusie

Als je de naam McLaren hoort vallen, denk je direct aan de rijke F1-geschiedenis van het merk. Het blijkt dan ook extra fijn dat de Britten die naam kunnen koppelen aan een supercar die relatief eenvoudig onder bedwang gehouden kan worden. Je kan van deze 570S een heerlijke racer maken, maar je kan even later toch comfortabel weer huiswaarts keren zonder angst voor de hardheid van de wagen. Laat je 'm een keertje in de garage staan, dan ga je er lekker naar zitten kijken, want hoe langer je kijkt, hoe meer details en goedbedachte lijnen je erin terugvindt.

mclaren-570s-rijtest-benkwanten

Specificaties

Motor

3.8 V8

Vermogen

570pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

automaat, 7 versnellingen

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 313 kg

Topsnelheid

328 km/u

Prijs testwagen

€ 208 540.00

Prijs basismodel

€ 184 750.00

0 tot 100 km/u

3.20 sec

Gemiddeld testverbruik

14.00 L/100km

CO2-uitstoot

249 g/km

BIV

€ 8 996.00

Rijtaks

€ 2 187.00

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws