Rijtest: Mercedes-AMG GT C Roadster (2017)

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

De lijst van sportwagens die beter worden met het dak eraf is dun gezaaid dan wel niet bestaande. Kan de opgefriste Mercedes-AMG GT C Roadster deze vloek doorbreken?

Er is iets fundamenteel fout aan het verwijderen van het dak van een sportwagen. Omdat de architectuur van een auto nu eenmaal dicteert dat een vast dak altijd voordelen biedt. Dan hebben we het niet alleen over de koetswerkstijfheid maar ook over de aerodynamica. Waardoor je in de hall of fame van sportwagens niet vlug een cabrio tegen zal komen. Of je moet 'Honda S2000' of 'Mazda MX-5' achterop je bips hebben kleven. Twee wagens die van de grond af zonder dak werden ontwikkeld... en wie weet stiekem wel beter waren met vast dak.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

Komt nog eens bij dat iemand die op zoek is naar een coupé in een normale wereld nooit buiten rijdt met een cabrio en vice versa. Of wat korter door de bocht: een coupé koop je meestal voor de onbezoedelde prestaties, een cabrio om te flaneren en te genieten van de rit. Geen onbelangrijke wetenschap om mee te nemen naar deze Mercedes-AMG GT C Roadster.

Met de C van... performance?

Laten we echter eerst een stap terug zetten en ontleden wat deze Mercedes-AMG GT C Roadster nu juist is. De cabriovariant van de GT Coupé, dat spreekt voor zich. Al is het niet die C in de naam die dat detail weggeeft, waardoor er dus echt wel Roadster achter moet. De C is namelijk een versie die zich in het AMG GT-universum boven de S-versie plaatst. Of om het met woorden van een collega te zeggen; 'Een AMG GT R met manieren'. In die zin dat de C de nodige componenten van die van de pot gerukte R overneemt.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

Zaken zoals een breder achterspoor, het sperdifferentieel dat elektronisch wordt aangesproken en vierwielsturing. Maak dus niet de fout door te denken dat de GT C de comfortversie is van de sportwagen uit Affalterbach. Dit is het bruutste dat je kan krijgen zonder dak bij AMG. Alleen is het vraag of we daar om vragen?

Betonplaat

Laat me dat even anders fraseren; Het is niet omdat iets kan dat altijd het net dat is wat je nodig hebt. Een voorbeeld; stel je gaat morgen een nieuwe vaatwasmachine kopen. Je vereisten zijn daarbij simpel. Zo moet het de vaat wassen (deuheuh), stil zijn en weinig tot zeer weinig verbruiken. Ga je dan naar huis met een teringluide machine omdat het een A-hyper-plus-label op z'n deur heeft kleven? Nee. Je zegt 'sorry Moeder natuur' en neemt die heus wel ecologische A+ die daarenboven ook nog eens fluisterstil is.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

De AMG GT C Roadster is zo'n constante heen-en-weer tussen geniaal en overbodig. Geniaal door zijn kunnen, overbodig omdat er een coupévariant is. Zo zijn er optioneel afschuwelijke betonplaten te verkrijgen als zitmeubilair. Ideaal in een racewagen, niet in een cabrio. En kom zeker niet af met het excuus dat je hiermee het gewicht kan verlagen van de AMG GT en dat zo'n gewichtsbesparing nu eenmaal rudimentair is. Want zetelkoeling en elektronisch aanpasbare wangen tekenen present.

Waar is de logica!?

Dan is er nog die middenconsole. Gigantisch, waardoor je serieus aan been- en opbergruimte moet inboeten en bijna kinderachtig door de massieve knoppen die er op zitten. Geniaal zijn de knoppen wel, omdat je on the fly het karakter van de GT C kunt aanpassen, ongeacht in welke rijmodus je zit (Comfort-ophanging in racemodus, check!). Echter ook wat ondoordacht, omdat één van de knoppen de startknop is. En we zweren dat die steeds van plaats verandert. Waardoor je vaak als een malle op de knop van de uitlaatklep zit de drukken terwijl je vloekt dat het kreng niet wil starten. Tot jolijt van het parkingvolk aan de lokale Lidl.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

Dan is er nog die versnellingspook, helemaal achteraan de middentunnel verstop. We durven er prat op gaan dat die op de laatste seconde nog van plaats moest wisselen voor die joekel van een bedieningspad voor het niet bijster logisch werkende infotainmentsysteem. Nee serieus, het ding lijkt wel verzonnen door Italiaanse autobouwers van de jaren tachtig. Priegelig, als de pook van een Aixam die zich ook nog eens nukkig laat bedienen (een schakelmomentje van D naar R resulteert vaak in N). En dat nukkige kan je juist missen als je schouder uit de kom is om het te bedienen. En o ja, dan vergeven we nog even de parkeerrem die zich links onder het stuur verstopt. Nee, de cabine van de Mercedes-AMG GT Roadster is geen toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid.

Meswerk

Oké, het klinkt of we zijn nogal streng voor de cabrio En dat is ook zo. Al moet gezegd worden dat de AMG GT C Roadster ook zijn kwaliteiten heeft. Zo mag 'ie wel 55 kilo extra op de weegschaal leggen ten opzichte van z'n dicht broertje, de prestaties blijven fenomenaal. Amper 3,7 tellen van je leven heeft 'ie nodig om de honderd aan te tikken. Al zijn de hernemingen stukken imposanter. Dat AMG weet hoe een V8 op te bouwen staat buiten kijf. Het biturbo exemplaar voorin mag dan wel gekrompen zijn tegen de 5.5-liter die het systematisch zal vervangen, hij blijft kracht sleuren uit z'n 4-liter longinhoud. Waardoor je best meteen al je rijbewijs bij de lokale recthbank indient voor je nog maar denkt om het gaspedaal aan te raken.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

Dan is er nog de stuurinrichting. Messcherp en zeker onder de begeleiding van de meesturende achteras om duimen en vingers af te likken. Vooral op lage snelheden en scherpe hoeken rolt de GT C op rails de bocht door. Dit is een gesofisticeerde Amerikaanse musclecar, zonder twijfel. Die illegaal rijgedrag niet enkel slikt maar je ook nog eens opjut om net iets sneller op het gas te gaan na het rioolputje dat je als apex gebruikt. Gevaarlijk spul ook, omdat +500 pk en achterwielaandrijving nu eenmaal een receptuur voor overstuur zijn.

Die andere cabrio

Alleen blijf je met de constante vraag zitten; is dit wat je verwacht van een cabrio? Want door de lage positie van het stoelwerk en de brede kuip van de carrosseriestructuur is in- en uitstappen ook al onpraktisch. Daarnaast is de AMG GT C Roadster zelfs in z'n comfortstand relatief hard. Een plezierrit maken zit er niet in, met deze GT C Roadster, want het is 'm elke seconde menens.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017

Wat ik wil zeggen is dat deze GT C Roadster heus geweldig tot z'n recht komt op biljartvlakke wegen in het vergeten noorden van Spanje of op Magny-Cours tijdens een trackday. Alleen is er dan geen enkele reden niet te gaan voor zijn coupébroer. Voor de rest van je leven heb je liever een andere cabrio voor je deur staan. Eentje die je niet eens bij de concurrentie moet gaan zoeken. Want in eigen stal heeft Mercedes de S-Klasse Cabriolet. Niet enkel de beste cabrio die Mercedes ooit gemaakt heeft, misschien wel dé beste cabrio ooit gemaakt. Desgewenst te verkrijgen met dezelfde 4-liter V8 met maar liefst 612 pk. Moest je schrik hebben uitgelachen te worden aan de golfclub.

Conclusie

Nee, de vloek doorbreken doet de Roadster allerminst. Een goochelaar met prestaties, dat ontkennen we niet, die dan weer wel net dat tikkeltje straffer zijn in de coupé. Waardoor het dak van de AMG GT er eigenlijk nooit af had gemoeten. Des te meer omdat Mercedes-AMG al dé cabrio aller cabrio's in haar gamma heeft staan, de S 63 Cabriolet. In de markt voor dakloos gerief van AMG? Wandel voorbij deze GT Roadster recht naar de S-Klasse cabrio. je zal ons dankbaar zijn.

mercedes-amg-gt-c-rijtest-2017
Tijdstip: 10:45
Auteur: Yvesw
Fotograaf:
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Carlos 11:55
afbeelding van Carlos

Mij stoorde de versnellingspook bij de coupe GT ook. Vreselijke positie!

Optimus 12:18
afbeelding van Optimus

Wat een beauty zeg!

Techno Patat 22:00
afbeelding van Techno Patat

Die versnellingspook is inderdaad idioot, maar eens je het multimedia systeem kent kan je er volledig blindelings mee werken en kan het verdorie veel hoor! Ik snap dat je dat in een testrit van enkele dagen niet leert kennen maar eens je het kent is het in mijn ogen een automotief pareltje vergeleken met alle touchscreens de dag van vandaag waar je blindelings niets mee kan...
Nu weet ik perfect als ik m'n knop 2x omhoog duw en helemaal naar links draai dat ik radio vastheb, helemaal naar rechts autoinstellingen enzoverder enzoverder :-)! Een zeldzaamheid anno 2017 ;-)!

En ik zou 'em direct kopen was ik voor dat budget aan het shoppe,. Je spreekt hier met iemand die trackdays doet met de zelfste auto waar hij die ochtend brood mee gaan leveren is... ik vind Jackyl and Hyde auto's fantastisch!
Op circuit er de nodige speelgoedjes die geprepareerd staan het leven lastig maken, dan dakje open, cruise control op met een goed nummer van je SD-kaartje, zetelventilatie aan en de trip naar huis aanvangen :D! Geniaal toch?

Dat een coupé een haartje sneller kan zijn kan me niet bommen, ik ga toch nooit geen records breken. Maar dat ik een auto heb die alletwee goed kan tovert een bredere glimlach op m'n gezicht dan dat secondje dat ik rapper was (wat al bullshit zou zijn want ik durf toch nooit helemaal voluit gaan in elke bocht en elk recht stuk :D.). Als je de coupé koopt omdat die betere prestaties heeft dan de cabrio doe je dat alleen maar om het aan iedereen te vertellen. Want ik moet de eerste tegenkomen die in m'n AMG kruipt en die zegt: toch jammer dat de coupé nog nét dat tikkeltje sneller is hé :D? Iedereen spreekt vooral over hoe snel de mijne is, niet over hoe snel de andere wel niet is...

Yannick 19:42
afbeelding van Yannick

weet je nog hoe iedereen dacht over de eerste iDrive's bij BMW? Was toen ook al top maar niemand die er mee kon werken. Nu steken er 10.000 functies meer in en iedereen is er gek op. (of ik moet voor mezelf spreken, ik ben er gek op)

Techno Patat 21:28
afbeelding van Techno Patat

Ja dat is! Maar zoals met elk systeem, je moet het leren kennen. En ik ontdek geregeld nog handige functies erop hoor en ik heb ondertussen 15.000km. Dan kunnen jullie als journalist in een weekje tijd onmogelijk het volledige potentieel ontdekken :-)...

Ik vind het belangrijker dat iets doet wat ik wil wanneer ik het wil. En die van MB en BMW (en Vele andere merken vast ook wel) doen dat prima! Maar hoeveel trage en non responsieve systemen zijn er niet waar je 5 minuten op zit te wachten :p?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws