Wie met een Volkswagen Golf Cabriolet wil toeren, kan daarvoor zowel voor een benzine- als dieselmotor opteren. Wij namen de 1.4 TSI met 122 pk mee voor een ritje door een zonnig België. Dat zat alvast mee in onze testweek.
Want wie een cabrio koopt, wil natuurlijk zoveel mogelijk open rijden. Volkswagen biedt daarom de Golf Cabrio met stofen kap aan, die sluit in 9 seconden, andere modellen tonen aan dat alleen handmatig sluiten sneller gaat. Tegelijk kan je de kap ook al rijdend sluiten, zodat je niet aan de kant hoeft. Wie toch een hard dak wil, is bij Volkswagen aangewezen op de Eos, die iets duurder is en iets hoger op de statusladder staat. Wie de kap van de Golf Cabrio toch gesloten houdt, en dat zal in ons regenachtige land wel meer dan eens het geval zijn, mag rekenen op een goeie windgeleiding en een degelijke isolatie, zodat windgeluiden niet tot het interieur doordringen.
Open is de Golf Cabrio trouwens het mooist. Volkswagen laat de rolstang achter de voorste zetelrij weg, zodat een visueel open kuip gevormd wordt. Geen nood, de hoofdbescherming floept in milliseconden tevoorschijn wanneer je overkop zou gaan. Verder neemt de Golf Cabrio de achterlichten van de Golf R over, de LEDs in dubbele L-vorm zijn dus standaard aanwezig.
Wie plaatsneemt in de Golf Cabrio ziet dat deze ongewijzigd is ten opzichte van de gewone Golf (de Golf 6, nvdr), afgezien van de bedieningselementen van het dak in de middenconsole. Dat betekent dus dat je op hetzelfde degelijke maar saaie interieur kijkt als de leaserijder naast je. Dat zie je ook verder in het interieur, waarbij de achterste inzittenden dan weer voldoende plaats krijgen. De koffer is vrij diep maar de kap zit wat in de weg om een mooie inlaadopening te creëren.
De 1.4 TSI met 122 pk is dus de lichtere benzinevariant, enkel de 1.2 TSI en 1.6 TDI met beiden 105 pk zijn minder krachtig in het hele gamma. Dat maakt dat je het rijden met zachtheid moet benaderen en dat je best niet uit bent op stevige prestaties. De 1.4 doet wat hij moet doen, hij rijdt soepel De ingenieurs bij Volkswagen hebben het chassis aangepast, zodat het rijgedrag zou lijken op dat van de hatchback. Dat maakt dat de Golf Cabrio alweer scherp stuurt maar dat hij wat betreft de demping van putten niet bij de besten van de klas hoort.
Ook de Golf Cabrio met turbo benzinemotor heeft zijn goeie kanten. De kap sluit snel, de motor is gewillig en het interieur is relatief stil. Toch is de Golf Cabrio niet dadelijk een wagen die de harten sneller zal doen slaan of die je met zijn looks zal overtuigen, daar zijn er teveel kapers op de kust. De Golf moet het dus ook in open versie hebben van zijn degelijkheid, al blijkt dat bij cabriolets veel meer het gevoel spreekt bij potentiële kopers. En dat vinden we bij deze Golf te weinig terug. Dan toch maar over naar de Eos?
Specificaties
1.4 TSI turbo benzine, vier-in-lijn
122pk
200 Nm
DSG-7 automaat
voorwiel
1 379 kg
197 km/u
€ 23 050.00
10.50 sec
7.40 L/100km
250 L
147 g/km
€ 201.76
€ 221.50
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden