Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

De eerste generatie Crosspolo was oorspronkelijk een beperkte reeks met de benaming Polo Fun. Volkswagen kon de vraag naar het type echter niet bijhouden en besloot een Crosspolo te bouwen. Deze tweede generatie is een vervolg  hierop, al ligt de nadruk meer op looks dan op Fun.

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

Laat je niet misleiden, deze Crosspolo onderscheidt zich niet van de standaard-Polo door zijn vierwielaandrijving. Behalve wat uiterlijke opsmuk en wat verwennerij binnenin is hij praktisch ongewijzigd tegenover de Polo. Die uiterlijke opsmuk gaat op zich vrij ver en oogt goed op deze wagen. Het eerste wat opvalt aan onze testwagen is de speciale oranje kleur. Hij krijgt al snel de bijnaam ‘mandarijn’ mee. Toch zijn er ook de antraciet ‘Budapest’-velgen in 17 inch die de aandacht trekken. Om het offroad-karakter wat te benadrukken, worden de bumpers niet in koetswerkkleur gespoten. Onder de bumper nog een aluminium lat die een bodemplaat fake’t en achteraan zien we ook een nep-diffusor in hetzelfde aluminium. Eveneens zilver alu zijn de spiegelhulzen en de dakdragers, die een nuttige last tot 75 kg kunnen verdragen. Wie met deze CrossPolo rondtoert, mag er zeker van zijn dat hij gezien wordt in het verkeer. De enige beschikbare kleuren zijn oranje (al dan niet metaalkleur), rood, zilvergrijs en lichtbruin.

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

De CrossPolo kost 2.200 euro meer dan de basisvariant (Trendline) van de Polo met hetzelfde vermogen (1.2 TDI 75 pk). Toch betaal je niet enkel voor de uiterlijke opsmuk. Standaard zit je namelijk op het Highline-niveau en krijg je dus ook elektrische ruiten en airconditioning tot je beschikking. Ook de sportzetels zijn standaard, al zijn die wat moeilijk te verzoenen met het karakter van de wagen. Gaan we op het juiste niveau vergelijken, dan komt een CrossPolo 1.6 TDI 75 pk je slechts 100 euro duurder uit dan een Polo Highline 1.6 TDI 75 pk. De keuze draait dan enkel om de looks en het comfort. Wil je meer vermogen, dan loopt dit prijsverschil op tot zowat 1.000 euro.

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

De CrossPolo is wat steviger geveerd dan de Polo. Wie vaak over wegen met dwarsrichels rijdt voelt dat zeker. De 15 mm hogere ophanging verhelpt daar niet veel aan, omdat de ophanging er niet soepeler op werd. De sportzetels bieden voldoende steun, al nodigt deze 1.2 motorisatie niet uit tot sportief rijgedrag.

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

Zeker in onze uitvoering is de CrossPolo weinig sportief of avontuurlijk te noemen. Wij reden namelijk met de 1.6 TDI, voorzien van 75 pk. Deze motorisatie verschilt van diegene die we kennen we uit de Seat Ibiza ST of, met wat meer vermogen, uit de Skoda Fabia Combi. In deze CrossPolo zorgt de 1.6 TDI voor een iets hoger koppel dan de 1.2 TDI met hetzelfde vermogen. Hij geeft voldoende vermogen om mee te kunnen met het verkeer maar wanneer het even vlotter moet gaan, moet de 1.6 passen. We zouden denken dat de 1.6 TDI in 75 pk-livrei een zuinige motor is maar ook in deze Crosspolo moeten we het gaspedaal uitknijpen om de 75 pk goed tot hun recht te laten komen en dat laat zich merken in het verbruik. Een verbruik van 5,5 l/100km is het resultaat, enkel wie met een fluwelen handschoen het gaspedaal beroert kan tot 4,8 l/100 km komen. In dat geval let je best niet op de ongeduldige sliert wagens achter je en rij je best onafgebroken 70 km/u. Wie niet graag schakelt kan voor de 1.4 benzine met 85 pk kiezen of de 1.6 TDI met 105 pk een DSG-bak aanvinken.

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

Tekst & Foto's: Sven Geiregat

Met dank aan d'Ieteren Volkswagen voor de testwagen

Specificaties

Vermogen

75pk

Koppel

195 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 083 kg

Topsnelheid

166 km/u

Prijs testwagen

€ 17 858.00

Prijs basismodel

€ 15 450.00

0 tot 100 km/u

14.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

Max. kofferinhoud

952 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yvesw 18:32
afbeelding van Yvesw

@TdM: Ik denk dat de meeste klanten die dit kopen daar ook geen besef van hebben. :)
Ik zie dit als een mini-suv voor vrouwen die geen echte suv krijgen van hun man...

Dat interieur dateert toch wel uit de "gothic" tijd van de ontwerper hoor... Eén hoop zwart met nog wat zwart. Om nog maar over dat "dot matrix" scherm van de radio te zwijgen...

BDM 16:34
afbeelding van BDM

Idem, ik snap absoluut het nut niet :) Maar er is dan blijkbaar toch een markt voor.

radio innerva 13:23
afbeelding van radio innerva

Er zijn mensen die graag met een exclusieve polo willen rijden. Zo simpel is het.

Anonieme gebruiker 11:56
afbeelding van Anonieme gebruiker

Zoals het "nut" van een Ferrari of Lamborgini etc..
Deze zijn dan ook nog eens mega-vervuilend en totaal NIET gebouwd voor 30/50/70 in België ..
Met de kleinste diesels heb je zelfs al problemen met de EGR's etc op deze limieten ..
Het "nut" van alle dagen gaan werken en anderen alles zien krijgen van de staat ...

Totaal OFFTOPIC zo een punt "het nut"

Het is net zoals radio innerva schrijft (punt)

Anonieme gebruiker 15:10
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb deze auto besteld(pareleffect zwart,1.6 diesel + executive plus pakket), eind oktober heb ik hem binnen. Wat wel vreemd is dat je geen multi functioneel stuur standaard in het pakket erbij krijgt, je moet het dus appart bestellen. Wel leuk dat je 17"inch velgen standaard erbij krijgt. Verder is het een leuke auto om te zien.

LisetteLex 22:07
afbeelding van LisetteLex

Ik vind het een net wat stoerdere auto als de gewone polo.
Ik ben er erg trots op.
Kan niet wachten totdat ik hem krijg, nog twee weekjes.
SUPER auto gewoon!!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws