Rijtest: Fiat 500 TwinAir

Fiat 500 TwinAir

De Fiat 500 is ongetwijfeld een icoon in de autowereld. Bijna op elke hoek van de straat zie je er wel eentje en het is ook niet moeilijk te begrijpen waarom mensen dit kleine leuke stadsautootje kopen. Het is comfortabel, goed uitgerust en ziet er bovendien nog eens goed uit ook. Fiat wil het concept nu nog aantrekkelijker maken door een zuinige tweecilinder van 875 cc onder te motorkap te leggen. Wij voelden de 500 TwinAir grondig aan de tand om te kijken of ze bij Fiat in hun opzet zijn geslaagd.

De grootste vernieuwing aan deze 500 is uiteraard zijn motor. Het is een pittig tweecilindertje van 875 cc met turbo die 85 pk levert. De motor produceert een sympathieke brom en is voldoende krachtig en soepel om mee te kunnen in alle soorten verkeer. Hij accelereert naar 100km/u vanuit stilstand in slechts 11 seconden en haalt een topsnelheid van 173 km/u. Bij zijn lancering beweerde ze bij Fiat echter dat dit de zuinigste benzinemotor op de markt is met een verbruik van slechts 4,1 liter per 100 km. Dit resulteert in een CO2 uitstoot van slechts 95g/km wat je een ecopremie van 15% oplevert. 

Fiat 500 TwinAir

Wanneer je de auto in de eco stand laat staan en overal als een blinde non rijdt kan je dit verbruik misschien halen maar bij een meer normaal rijgedrag kwamen wij uit op 6,1 liter per 100 km. Dit is nog altijd meer dan behoorlijk voor een autootje dat gemaakt is om van het ene stoplicht naar het andere te zoeven. Wanneer je natuurlijk als een echte Italiaan overal plankgas door de stad scheurt zal het verbruik wel snel beginnen stijgen. Het onderstel is eerder comfortabel dan sportief maar het past bij het karakter van dit motortje, wat niet wilt zeggen dat de TwinAir saai is. Het motortje is gretig en de auto stuurt precies genoeg om de bestuurder een hoge dosis rijplezier te bieden in de stad.

Fiat 500 TwinAir

Binnenin maken we kennis met een trendy en leuk interieur. Alles voelt degelijk aan en zit waar je het zou verwachten. Het stuur ligt plezierig in de handen en geeft voldoende feedback. Het is wel jammer dat het stuur niet in de diepte versteld kan worden, hierdoor is het voor grote bestuurder niet eenvoudig om een goede positie te vinden. Het multimediasysteem werkt erg intuïtief en de kwaliteit van de stereo is uitzonderlijk goed voor een autootje van dit niveau. Al bij al is het goed vertoeven in de Fiat 500.

Fiat 500 TwinAir

De TwinAir is beschikbaar vanaf 13.795 euro. Dat is op het eerste zicht niet goedkoop maar door de 15% die de overheid je cadeau doet  wordt hij opeens toch behoorlijk aantrekkelijk. Onze algemene conclusie is dan ook dat deze 500 TwinAir een echte verrassing is. We hadden een vrij trage en saaie ecowagen verwacht maar in de plaats krijgen we een heel toffe, leuke en vlotte auto die iets meer drinkt dan verwacht maar wel een grote dosis rijplezier in de plaats biedt.  Wanneer we alles in overweging nemen is de Fiat 500 TwinAir zeker een aanrader in het segment van de kleine stadsauto's.

Tekst & foto's: Cristof Van Laer 

Specificaties

Motor

875cc tweecilinder

Vermogen

85pk

Koppel

145 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 030 kg

Topsnelheid

173 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 13 795.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.10 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 15:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik heb me er zelf een gekocht en na en maand terug weggedaan , ik was enorm teleurgesteld van het rij comfort van deze wagen . het uiterlijk is dan wel weer super !!

Anonieme gebruiker 08:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ben benieuwd hoe het motortje in het echt klinkt!

Anonieme gebruiker 20:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Waarom moet dit bakkie ruim 1000kg wegen?

Duiker 20:37
afbeelding van Duiker

Ik reed met een twinair turbo Lancia Ypsilon als vervangwagen.

Die tweecilinder in lijn trilt en maakt een rauw lawaai . Bovendien heeft hij op lage toeren geen pit, pas als je de 3000 voorbij bent trekt hij inderdaad zeer sterk.
Je bent toch verplicht veel te schakelen.
Een dergelijke motor past misschien in de 500 maar niet in de Ypsilon

Ik moest aan mijn oude Fiat 126 denken met een luchtgekoelde tweecilinder in lijn. Het staccato is gelijkaardig, hoewel de Twinair beter gebalanceerd is. Een tweecilinder boxer is dan toch veel beter.

Voor mij is die Twinair een miskleun.

Waarom heeft fiat geen driecilinder ontwikkeld? Die draaien veel rustiger

Anonieme gebruiker 07:43
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dit autootje is wel leuk van design, maar de prijs is veel te hoog voor wat je krijgt. Zo'n twinmotor is een low-budget motortje en de reden nummer 1 dat men dit motortje gebruikt is om kosten te besparen.

Denk eens na... een motor die altijd in de hoge toeren moet gaan denk je dat die 100.000 km gaat halen? Misschien wel, maar dan is het wel het einde...

Nee, hoe lager in de toeren hoe minder verbruik en minder slijtage.

Het is het zelfde verhaal als met de Smart, wel leuke auto's maar véél te duur voor wat het is: een gocart voor de prijs van een volwaardige auto.

Bovendien... stel jezelf eens de vraag of je in deze auto of in een normale middenklasse wagen wil zitten bij een ongeval.

Best deal? Een occasie middenklasse van 2 a 3 jaar oud. Identieke prijs; méér comfort; méér veiligheid.

ps. heb zelf een alfa romeo 159 sportwagon en moet zeggen dat ik er tevreden van ben.

Het verbruik is wel aan de hoge kant, toch 8 liter diesel per 100 km.

Anonieme gebruiker 12:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dit is mijn derde fiat 500 nu heb ik de Twin air 500c ,wat een rijplezier ;-) het verbruik is wel wat aan de hoge kant als je graag sportief rijd .ik moet zeggen dat ik tot hier toe geen spijt heb van de wagen .met mijn vorige 500c ben ik naar Italië gereden met de twee kinderen en dit was ook een verrassing ,wat kon die wagen presteren in de bergen het was eenduidige maar een pop versie ,deze wagen is echt een aanrader voor het hip publiek ;-) Gr.

Yvesw 13:10
afbeelding van Yvesw

@Anonieme gebruiker: Mag ik de vraag stellen waarom je ondertussen al aan je derde Fiat 500 zit? Hij is nog maar 5 jaar in productie. Problemen of?

Lecluyse Martin 15:55
afbeelding van Lecluyse Martin

5 jaar zegt u intussen is het voor ons ook al onze tweede.Eerst hadden we een diesel 4jaar lang(121.000km) en nu een twinair by gucci 18.000km denkt niet dat jullie weten waar jullie over spreken voor ons is het zeker een goeie wagen en rijvaste als men sportief wil rijden.Het brom geluid werd met opzet na gebootst en nostalgie van het vroeger modelje.Scoort hoger dan een Audi Q8 in cap test voor veiligheid,het ontwerpen van de twinair moter heeft Fiat handen vol geld gekost en zeker niet voor de goedkoop ontworpen geweest om alle misverstanden van de baan te vegen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws