Vergeten auto #66: Ford Probe

Vergeten auto #66: Ford Probe

Het kan vreemd lopen. De Ford Probe was oorspronkelijk bedoeld als zuiniger opvolger voor de Mustang in tijden van oliecrisis. Toen de wagen echter het productiestadium naderde, zakten de olieprijzen, waardoor de Mustang-liefhebbers meer gehoor kregen in hun geroep om het tegenvallende design van de Mustang-opvolger. Daarom koos Ford ervoor om hem als Ford Probe op de markt te zetten.

De eerste Probe (afgezien van de prototypes uit de jaren '80) werd in 1987 op de Japanse en in 1989 op de Amerikaanse markt gezet. Hij was ontstaan uit een samenwerking tussen Ford en Mazda, dat het chassis leverde. Een Mazda 2.2 en een Ford 3.0 zorgden voor respectievelijk 110 (of 145) en 140 pk.

Vergeten auto #66: Ford Probe

Voor de tweede generatie werd in 1993 opnieuw een beroep gedaan op Mazda, in 1994 kwam de Probe ook via het officiële kanaal bij de Europese verdelers terecht. Voor sommigen was hij daarmee de opvolger van de Capri. Onderhuids was de Probe namelijk een Mazda MX-6 (waarover meer in een later artikel). Mazda zorgde voor motor, transmissie en onderstel, terwijl Ford het interieur en exterieur verzorgde. Midden jaren '90 werd ook aan gewicht bespaard, want hoewel de tweede generatie Probe groter was dan de eerste, was hij een stuk lichter. De Probe voelde zich daarmee een stuk beter in zijn vel. Bij ons was hij er als '16V' (een 2.0 viercilinder) en als '24v' (een 3.0 V6). De eerste versie had 116 pk, de tweede was goed voor 162 pk. Daarmee was je in het eerste geval in 10,6 seconden van 0 naar 100 km/u, de tweede deed er nog 8,5 seconden over.

Vergeten auto #66: Ford Probe

De iets duurdere Toyota MR2 (2.0 GT-i, 156 pk) uit die tijd was een goeie seconde sneller dan de Probe 24v, een Celica was dan weer vergelijkbaar met de Probe. Ford verkoos de Probe iets zwaarder te houden dan de MX-6 waar hij de basis mee deelde, omdat men wat veiligheidsverhogende verstevigingen aanbracht. Daardoor was de Probe coupé geen sprintbom maar wel een comfortabele cruiser die vooral op de snelweg goed tot zijn recht bleek te komen.

Vergeten auto #66: Ford Probe

Echt veel geld moet je tegenwoordig niet neertellen voor een Ford Probe. De meeste exemplaren schurken tegen de 100.000 km aan en kosten je niet meer dan 4.000 euro. Erg gewild blijken de wagens dus niet, al zien ze er ook nu nog steeds goed uit.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Karel 12:04
afbeelding van Karel

Ach, de Ford Probe :) De naam alleen al :) Toen-ie voor het eerst verscheen in de Ford-showrooms was het al een vreemde eend in de bijt - tussen de Mondeos en Escorts detoneerde zo'n coupé enorm. Moet nu plotseling denken aan de Pontiacs Firebird (ook alweer zo'n naam) & Fiero (vaak diende die Fiero als basis voor een Ferrari-kitcar). Dat zijn zo van die auto's (hier komen de vooroordelen ;-) ) waarbij ik spontaan dacht aan parenclubs, schuimwijn en de muziek van Sade. Very smooth - alsof "The Bold and The Beautiful" in autovorm werd gegoten ;-)

Yvesw 13:12
afbeelding van Yvesw

Doet mij ook altijd denken aan de <a href="https://autofans.be/content/vergeten-auto-32-subaru-svx">Subaru SVX</a>. Maar dan kies ik toch voor de Sub. De Probe doet me (zijn afschuwelijke naam incl.) te hard denken aan de foute jaren 90 periode. Kijk alleen al maar naar de advertentie in het artikel, de wagens staat er niet eens recht op en de dwaze tekst houdt totaal geen steek met de wagen. Alsof ik 'snachts van een probe droom...

Speedymondeo 22:07
afbeelding van Speedymondeo

Ik heb nog 4 probe 2.5V6 wagens, schitterend gelijnd met alles op en aan. Word geheid een klassieker...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws