Vergeten auto #63: Renault Safrane Baccara BiTurbo

Vergeten auto #63: Renault Safrane Baccara BiTurbo

Renault bouwde in de periode van 1992 tot 2000 310.000 Safranes. Het model was het vlaggenschip van Renault en werd dan ook in een bad van luxe gedompeld. Het motorengamma liep van de 2.0 met 107 pk tot de 3.0 V6 met 170 pk. In 1994 werden twee extra topversies gelanceerd, de Safrane RXE BiTurbo en Safrane Baccara BiTurbo. RXE was het op één na hoogste uitrustingsniveau, 'Baccara' stond voor de meest luxueuze versie van het model, beide benamingen werden nadien uit de modelnaam verwijderd. Onder de kap vond je een 3.0 V6 benzinemotor met maar liefst 262 pk.

Die was goed voor een topsnelheid van 250 km/u en reed van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden (het geheel woog 1.800 kg).Hij verbruikte erg veel, cijfers rond 17 l/100 km zijn courant.

De Safrane BiTurbo kreeg in 1995 dan wel een nieuwe motorisatie met een iets grotere cilinderinhoud en meer vermogen (268 pk), toch bleven de prestaties nagenoeg gelijk. Het doel was dan ook niet min, Renault wilde immers de dikkere Duitsers najagen, waaronder de Audi 100 S4 en de BMW 540i.

Vergeten auto #63: Renault Safrane Baccara BiTurbo

Het was het Duitse Hartge dat voor de nodige aanpassingen uitvoerde. Renault liet een reeks 3.0 V6 motoren naar Hartge brengen, waar de motor volledig gedemonteerd werd. 2 KKK-turbo's werden geïnstalleerd, waarbij het vermogen dus steeg van 170 naar 268 pk.De montage gebeurde dan weer bij Irmscher, een andere Duitse tuner. Vreemd eigenlijk dat voor een Duits tuner werd gekozen en dat Renault hun licht niet bij de eigen motorsportafdeling ging opsteken. De wagen werd ook voorzien van de Quadra-vierwielaandrijving die zorgde voor een goede overbrenging op de weg. Tesamen met de elektronische schokdemping zorgde de vierwielaandrijving ervoor dat de wagen comfortabel op de weg bleef.

Vergeten auto #63: Renault Safrane Baccara BiTurbo

Renault gaf de Baccara BiTurbo ook een extra luxueuze uitrusting mee. Zo werd het interieur met leder bekleed, waarbij de inlegstukken in echt hout waren uitgevoerd. Renault zorgde ook voor een sprekende boordcomputer en een volledig elektronische airco. Ook aan het uiterlijk kon je de Safrane Baccara BiTurbo herkennen. De wagen kreeg wat subtiele aanpassingen zoals een verchroomde uitlaat, dikkere bumper en een extra spoiler.

Vergeten auto #63: Renault Safrane Baccara BiTurbo

De wagen bleef tot halfweg 1996 in productie, de verkoopscijfers vielen namelijk danig tegen. In totaal werden 806 exemplaren van de BiTurbo geproduceerd. Vandaag de dag blijven er dus erg weinig van over, toch liggen de prijzen niet erg hoog. Een aantal exemplaren zijn her en der op verkoopssites terug te vinden, met prijzen tussen 5.000 de 17.000 euro. Nieuw kostte de Safrane Biturbo begin jaren '90 zowat 2,5 miljoen Belgische frank of 65.000 euro. Het grote nadeel aan een Safrane Biturbo was de onderhoudskost, die erg hoog lag voor een Renault. Zo waren de schokdempers en de versnellingsbak erg fragiel en waren de remmen en koppeling ook onderhevig aan slijtage.

Vergeten auto #63: Renault Safrane Baccara BiTurbo

Wie zijn wagen op onderhoud wilde doen, moest goed zoeken welke Renault-garage de nodige know-how aan de dag kon brengen voor het onderhoud van de aparte Safrane BiTurbo.

Na de Safrane BiTurbo experimenteerde Hartge ook met een Laguna BiTurbo. Die kreeg de 18 inch velgen van de Bugatti EB110 en kortere veren. Men trachtte de wagen boven de 270 pk te brengen. De Laguna BiTurbo deed daarmee de 0-100 in net geen 7 seconden. De hernemingen van 80 naar 120 km/u in respectievelijk 4e en 5e versnelling gebeurde in 5 en 8,5 seconden. Dat waren tijden die die van de BMW E36 M3 evenaarden (6,4 en 8 seconden op dezelfde nummers).

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Karel 19:30
afbeelding van Karel

Ach, de biturbo :) Grote Renaults - en iets ruimer gezien: grote Citroëns en Peugeots - hebben (naar mijn gevoel) iets aristocratischer dan een BMW, Mercedes of Audi. Zo'n Safrane heeft zoiets van: "geniet van de rit". Zelfs al is het een Biturbo - de VelSatis is ook al zo'n geweldige auto (vind ik dan). Zou de VelSatis ook geen vergeten auto worden? ;-)

Karel 23:07
afbeelding van Karel

Ik zou 't eigenlijk een beetje beter moeten natrekken - maar naar mijn idee is de Renault 16 (eind de jaren zestig toch?) de eerste vijfdeurshatchback. Redelijk vooruitstrevend concept van Charbonneaux was dat eigenlijk. En jààààren voor de Volkswagen Golf. Heel praktische mensen, daar bij Renault :)

knobeeZ 16:17
afbeelding van knobeeZ

Daar hedde wel een punt Karel! die Velsatis heeft bij mij altijd een vergelijkbaar gevoel teweeg gebracht als met garnalen; ze zien der nie uit maar zijn OOOO ZO LEKKER!!
Kheb het nooit geen schoonheidsprincesjes gevonden maar heb ooit eens meegereden in zo'n Velsatis... tjah... dat is wel genieten ja... wat een comfort en stilte. een knipoog naar de Duitsers in die klasse waarvan ge de chauffeurs als ze voor u rijden -terecht- ziet elk putje en bultje ontwijken om hun rug te sparen.

Alexbrugge 15:58
afbeelding van Alexbrugge

Ik heb een safrane2 geweldige auto. Rijd goed goed confort en nog altijd een moderne uitrusting. Ook is de auto groot waardaar je veel beenruimte en koffer hebt.

Poels Guy 18:51
afbeelding van Poels Guy

ik ben een grote renault fan en rij zelf met een megane rs maar een v6 biturbo dat moet toch iets anders zijn ook al is het van de jaren 90

Mertens stefan 23:39
afbeelding van Mertens stefan

Wie intresse heeft heb een safane 2.2si van 1992 ongv 90000km te koop van een sterfgeval van men vader, auto tip top en altijd binnen gestaan..

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws