Vaarwel, Europese Honda Accord

honda-accord-paul-harmer

Sinds 1976 heeft Honda de Accord in de catalogus staan. Van flauw afkooksel van de Civic tot volwaardige concurrent van de BMW 5 Gran Turismo, de Accord is het allemaal. Maar binnenkort niet meer in het Europese uitstalraam.

De leiding van Honda maakte namelijk bekend dat de Accord uit het Europese aanbod verdwijnt, terwijl hij in Japan en Amerika wel nog wordt aangeboden. "In het felbevochten D-segment kiezen klanten steeds meer voor premiummerken, en de kosten lopen te hoog op", klinkt het bij de directie. En dat terwijl Honda begin jaren '90 de vierde generatie Accord nog speciaal voor de Europese markt liet ontwikkelen. Wij leiden je even langs de tijdslijn van de Accord.

het ontstaan

Het had niet veel gescheeld of Honda was in de jaren '70 gestopt met auto's bouwen. Het onverhoopte succes van de Civic bracht Honda er echter toe om in 1976 de Accord te lanceren. Oorspronkelijk was de Accord een kleine hatchback, voorzien van een 1.6 liter benzinemotor, terwijl voor de overbrenging onder andere een tweetraps (!) automaat werd geïnstalleerd. De Accord sedan, zoals wij die nu kennen, werd pas een jaartje later toegevoegd aan het aanbod.

nummer twee

De tweede generatie volgde - op zijn Japans - al na 5 modeljaren. In 1982 werden de ronde Japanse vormen ingewisseld voor het hoekige design dat het begin van de jaren '80 kenmerkte. Dat model was het eerste Japanse model met computergestuurde benzine injectie, ongeveer het enige wat opvallend was aan deze wagen, die als berline en hatchback/coupé werd aangeboden.

aerodeck

Voor de derde generatie ging Honda het zoeken bij de klaplichten. Die kenmerkten niet alleen de Accord maar ook de Prelude en Integra uit die periode. Voor de ophanging werd voor de dubbele wishbone structuur gekozen, een techniek die stabieler maar ook duurder was dan de MacPhersons bij de concurrentie. De Accord Coupé werd in deze generatie niet aangeboden in Europa, wel werd voor het eerst een Aerodeck in het gamma geplaatst. Dat was een breakversie van de Accord, die slechts drie deuren telde. Daarbij was de vergelijking met Volvo's 480 niet ver weg, al blijft de discussie wie nu precies wie kopieerde. De 3rd gen Accord won de Japanse Car of the Year award.

conventioneler

De vierde Accord was een evolutie van de derde, hoewel hij een stuk gegroeid was. De styling deed Amerikaans aan, terwijl de Aerodeck tegenwoordig een gewone break was, in tegenstelling tot de knap ogende Aerodeck van de vorige generatie.

aparte lijn

Vanaf eind 1992 kwam de vijfde generatie Accord bij ons op de markt. Die was enorm verschillend van de Amerikaanse en Japanse Accord, om de simpele reden dat Honda voor 'onze' Europese Accord de Rover 600 reeks als basis nam. Rover was in die jaren eigendom van Honda en dus werden verschillende modellen overgenomen door de Japanners. Zo komt het ook dat de Aerodeck en Coupé die op onze markt verschenen weinig - en dan vooral op designvlak - gemeenschappelijk hadden met de vijfdeurs sedan. Voor het eerst werd ook een tweeliter dieselmotor aangeboden, van Rover-makelij uiteraard.

sportievere inborst

Ook de zesde Accord was van Europese makelij. In het Engelse Swindon werd dit model geassembleerd en ook deze generatie verschilde van zijn Amerikaanse en Japanse naamgenoot. Hij was zelfs een stuk korter en werd als vier- of vijfdeurs berline op de markt gezet. Ook nieuw was de Type R, voorzien van een 220 pk sterke 2.2l benzinemotor.

Voor de zevende generatie Accord nam Honda de Europese en Japanse markt samen, terwijl de USA een apart model kreeg. De Europese/Japanse Accord werd geplaatst op de technologie van de vorige generatie, waardoor de Accord 2002-2007 een beetje als een oude wagen door het leven ging, hoewel hij toch over sterke motoren en dito ophanging kon beschikken. Honda bood van deze generatie opnieuw een Aerodeck-versie aan.

achtste en laatste

Als achtste generatie werd bij Honda verder gebouwd op het recept van generatie 7. Hij werd voorgesteld als berline en break, specifiek voor Europa en Japan. Een Type R kwam er niet, een Type S was er wel, het ging daarbij om een steviger dieselversie. Die kreeg 177 pk in plaats van de gewone 147 pk, terwijl het verbruik aanvaardbaar bleef.

Honda heeft voor Amerika intussen de negende generatie Accord gelanceerd, terwijl in Europa nog altijd verder geteerd wordt op de achtste-in-lijn. Die kent in ons land nog steeds een aanbod van vier VTEC benzinemotoren en drie DTEC dieselmotoren. In Amerika mag de Accord een Plug-In Hybride en met de Crosstour zit er ook een concurrent voor BMW's 5 GT in het aanbod.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
B4 21:21
afbeelding van B4

Een zwaar onderschatte auto, zeker vanaf de 7de generatie die voor het eerst in zijn categorie een adaptieve cruise-control meekreeg die meestuurde in de bochten.

Techno Patat 08:54
afbeelding van Techno Patat

Vind ik ook! De laatste generaties waren echt knappe auto's, zaten goed in elkaar en waren gewoon goede comfortabele kilometervreters :-)!

Wim 10:00
afbeelding van Wim

zeker en vast , maar op bepaalde vlakken kon hij niet mee(Accord test 2013)

B4 16:00
afbeelding van B4

Tja, als je een auto test in 2013 die al meegaat sinds 2008, dan zijn er altijd wel vlakken waar die niet mee kan met de concurrentie...

Wim 17:01
afbeelding van Wim

2011, facelifts tellen

B4 17:23
afbeelding van B4

Nochtans staat er iets anders in de test...

Wim 20:19
afbeelding van Wim

niet echt nee, de balans in het onderstel is iets dat wss v 2008 komt, moeilijk om zoiets met een FL op te lossen, al probeerde audi het wel met hun vorige A6, maar bijv. aan een GPS unit kan wel iets gedaan worden, al zijn er meer dan genoeg andere voorbeelden waar dat ook niet gebeurd. Ik vond de Accord Type S echt een fijne auto, vooral de zesbak was een juweeltje, we gaan hem zeker missen.

Kevin300 11:36
afbeelding van Kevin300

ik vind dit echt spijtig.
Ik had er 2 jaar geleden bijna 1 gekocht.
Maar ik vond er 2de hands enorm weinig diesels met automaat.
En diegene met minder dan 80.000km vroegen we enorm veel geld voor.
Als de i40 weg gaat had ik anders zeker terug naar honda gan kijken!

Dirk De Bruyne 14:59
afbeelding van Dirk De Bruyne

Ik vind het heel jammer....
Mijn eerste auto was de accord aerodeck, Daarna het model van 1996 en nu sinds 2006 de accord tourer.
Beste auto's die er bestaan....
Jammer dat zo weinig Europeanen dit inzien en zo een monument verdwijnt.
In Amerika meest waardeerde auto.....
Nooit een probleem met mijn 3 Honda's gehad.....
Veel betrouwbaarder dan zijn Europese concurenten!

Peter H 14:33
afbeelding van Peter H

Ik heb in december een Accord Tourer 2.4 Type S besteld en ik zou hem volgens mijn dealer eind mei moeten hebben, dus maken ze er nog in Japan. Dit is dan mijn 7e Accord. Heb mijn vorige Tourer (model 2005) in juni 2014 overgelaten aan de dealer (aan een super goede prijs) bij aankoop van een Civic Tourer 1.8 executive die ook zeer goed bolt maar ik had eigenlijk toch liever een Accord Tourer dus is mijn echtgenote eind mei ook gelukkig omdat de Civic dan volledig van haar is, haar colega's rijden met van die veel te dure Europese kleine wagens zoals mini's, fiat 500, enz… dus heeft mijn echtgenote dan toch een echte auto en ik waarschijnlijk één van de laatste Europese/Japanse Accord's.

GuyC 08:14
afbeelding van GuyC

Blijkbaar is voor de massa betrouwbaarheid niet belangrijk, anders reden er alleen Japanners rond...

Glenn 10:37
afbeelding van Glenn

Straf, ik rijd al 17 jaar met duitse wagens rond en nog nooit in panne gestaan.
Zelfs onze Ford start iedere ochtend :-)

Dringend de lotto invullen, want blijkbaar heb ik extreem veel geluk ...

Piet 18:44
afbeelding van Piet

De terugroepacties van Toyota zullen we maar vergeten ...

GuyC 08:30
afbeelding van GuyC

Duitse degelijkheid is een mythe, er zijn enkele wagens die onverslijtbaar waren, maar die zijn in de minderheid en dat was vooral vroeger. Bij de Japanners zijn die in de meerderheid. Alle merken moeten trouwens eens wat minder technologie in de wagens stoppen zodat men weer weet hoe het echt voelt om met een wagen te rijden en niet met een computer, zo gaan de storingen misschien wat afnemen. Technologie lijkt wel de nieuwe nicotine :-)

Ronny ancaer 16:23
afbeelding van Ronny ancaer

Reeds 35 jaar ben ik een fervent Honda-rijder, waaronder de laatste 20 jaar met de prachtige Honda accord, mijn voorkeurswagen. Spijtig te moeten horen dat deze niet meer beschikbaar wordt in Europa. Wat hebben we dan als alternatief? ..... Honda achter ons laten en overgaan naar de concurrentie !!!

Kuisvrouw Nancy uit Thuis 22:45
afbeelding van Kuisvrouw Nancy uit Thuis

Dat zou ik graag weten, iemand die al jaren met een Honda rijdt en plots niet meer verder kan met zijn merk: naar welk merk stapt die over?
Honda slaat de jongste jaren de bal serieus mis als het op design aankomt, nochtans is de techniek outstanding superieur. Het lijkt er op dat dit merk totaal niet meer geïnteresseerd is in de Europese markt. Jammer!

Wim Verhaegen 10:30
afbeelding van Wim Verhaegen

...waar gaan we nog dealers vinden? Die verdwijnen ook als sneeuw voor de zon.
Honda laat ons in de steek. Wij zijn te klein op wereldvlak.

vekemans 14:45
afbeelding van vekemans

honda accord 22 diesel nieuw gekocht in 2006 nu 9 jaar verder pech vrij. rijdt beter als mijn nieuwe 2de wagen (alfa romeo). de accord verstookt maar 6 liter diesel (korte afstanden) (lange afstanden 4,80) ik heb opel omega gehad /renault laguna/ bmw 3/alfa 156. maar deze accord was de beste.volgende jaar wilde ik een nieuwe accord kopen maar dat zit er niet meer in .dus dan maar bij lexus gaan kijken spijtig!!!

Uw reactie

acce-2018

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws