Autofans in Tokio, BONUS: "Mario Karting" op de straten van Tokio

Tokyo-Street-Karting-Mario-Karting-Maricar-Japan

Een geschikte afsluiter van een goed gevulde week in Tokio, Japan. Wij gingen met een man of 15 karten. Tussen de auto's, vrachtwagens en bussen. Op de drukke straten in en rond Tokyo centrum. Dat las je goed.

De avond na het autosalon verliep niet helemaal zoals gepland. Volgens de PR’s het de gewoonte die avond te gaan eten in een top Tepanyaki restaurant in Roppongi. Zogezegd zogedaan. We zaten nog allemaal rustig aan tafel tot plots het licht en alles wat op elektriciteit werkt volledig uit ging. Een gesprongen zekering… had leuk geweest, bleek het in werkelijkheid net iets spectaculairder te zijn dan dat. In het restaurant dat zich naast het onze woedde blijkbaar een brand. Dat, in combinatie met zeer ijverige Japanse spuitgasten, bleek te veel te zijn voor de gezamenlijke zekeringskast. Dus op naar een ander restaurant. Met in totaal 26 mensen bleek de oplossing simpeler dan eerst gedacht. Gewoon naar het andere restaurant van dezelfde uitbater. Dat we daar lekkere Shabu-Shabu hebben gegeten met Kobe-vlees was welkom na een dik uur in het duister. De alsnog gezellige avond was een goede aperitief voor de volgende dag…

Dag 5

De laatste dag is aangebroken, het autosalon zit er op maar toch is er voor een autojournalist nog heel wat werk. Zo kiezen enkelingen ervoor om elk beschikbaar uur nuttig te gebruiken. Zelfs als dat wil zeggen dat ze daarvoor een unieke ervaring aan zich moeten laten voorbijgaan, Dedication!. Zullen wij wel werken aan Friendship maar zeker… Safety First! (Later meer over dat laatste.)

Tokyo-Street-Karting-Mario-Karting-Maricar-Japan

Mario, who else?

We vertrekken met de bus naar MariCar in Akihabara. Daar zien we twee straatlegale karts voor de deur staan. Binnen vinden we een hele collectie Nintendo-kostuums. We gaan dus werkelijk in volledige Mario Kart-stijl door Tokio rijden. Hoe gek kan je’t maken?

Al snel grijpt uw Autofanser naar – wie anders – Mario's rode outfit. Compleet met pet en dikke snor. Collega’s en PR’s hebben al de tijd van hun leven bij het uitkiezen van hun outfits. De zaken gaan alvast zeer goed bij MariCar, zo krijgen ze ruim 1.000 inschrijvingen per maand, lezen we op hun website. De karts staan wat verder dus we gaan ons nog eerst een goede 100 meter belachelijk maken in die kostuums, niemand in de buurt die er wakker van ligt.

Tokyo-Street-Karting-Mario-Karting-Maricar-Japan

Mario en Co

We komen aan bij een simpele hekkenwerk onder een brug met een goeie 40 tal karts. Compleet met spoilers en misschien niet onbelangrijk, ook richtingaanwijzers en verlichting. De gekeurde uitlaten om het allemaal wat “groen” te houden die blinken uit in afwezigheid, waardoor we ook meteen onze dosis C.O. gassen binnenkrijgen vanaf het moment dat de karts gestart worden. Bij elke duw op het gaspedaal komt er een wolkje ongezond vrij. Voor de veiligheidsspeech houden ze het allemaal heel kort… voor- en achteraan het konvooi karts gaat een begeleider rijden en die geeft ook aan wanneer we één lange sliert karts moeten vormen of zij-aan-zij moeten rijden zodat het baanvak gevuld is. De eerste meters en de gekheid zit er meteen in. Zo’n dingen halen het kind bij volwassenen meteen naar boven, maar voor gekheid is er niet al te veel plaats. Zo proberen we het ding al snel al driftend door een bocht te smijten. Meteen gevolgd door een kleine terechtwijzing en terug in het gareel. Het is allemaal al gek genoeg op zich en we amuseren ons allemaal rot. Gewoon het samenkomen aan het rode licht en eens naar elkaar kijken is al genoeg om in lachen uit te barsten. Heerlijk. Voeg daarbij de gekke Tokio-atmosfeer die er al dagen in de groep heerst en het plaatje is compleet. Wij deden dit rond de middag, als we die dingen in het donker zien voorbijrijden lijkt het nog ééns zo cool.

Tokyo-Street-Karting-Mario-Karting-Maricar-Japan

leuk maar gevaarlijk

De vrachtwagens steken ons intussen voorbij. Zo’n halve meter ruimte tussen je hoofd en een zware truck die je misschien met de beste wil van de wereld zelfs niet kàn zien rijden. Ondanks het lichte gevoel van onveiligheid rijden we toch maar lekker heel Tokio door en nemen we ook de “Rainbow Bridge” heen en terug. Een leuke lange brug met een uitzicht op Tokio en een lange lus als afrit. Bij het naar beneden rijden halen we snelheden tot 85 km/h! In de kartbaan haal je circa 50 km/h. Dit is knotsgek, nog een geluk gaan ze niet nòg sneller want van verkeersregels hebben we op onze dag met de auto's in Tokio al niet veel bijgeleerd, laat staan met die karts.

Tokyo-Street-Karting-Mario-Karting-Maricar-Japan

(ge)Lukske

De straat joenge, da is nen jungle! Hier geldt ene wet, die van de staarkste” zei een typetje van Chris Vandendurpel ooit. Die bizarre lijn klopt zeker voor ons hier in onze karts in Tokio. Mocht je je ooit in een kartje begeven op de openbare weg… Je bent absoluut NIET de sterkste. Zo zijn er toch al wel enkele ongevallen gebeurt. Gelukkig was de afloop niet levensbedreigend maar het toch een kwestie van tijd. Je ziet de kartjes elke dag in elke hoek van de stad rondrijden. Soms per twee. Soms met een grote groep van bijna 20. De Japanners, die kunnen er blijkbaar nog vrij goed mee lachen. Zo staan we aan elk kruispunt wel op een foto of twee-drie. Kinderen worden ook helemaal stil als ze zo plots hun GameBoy spelletje in het echt zien voorbijrijden.

Nintendo vs Maricar

Daar wringt trouwens nog een schoentje… Maricar… voeg twee letters toe en dan krijg je MarioKart, denk daarbij nog aan de gekke pakjes en het kan ook niet anders of ze stampen hiermeer tegen de schenen van Nintendo. In werkelijkheid zal het in Japan wel zorgen voor een grote verkoop MarioKart spelletjes op diverse platformen maar Nintendo is er niet tuk op en wilt de kartjes weg uit het straatbeeld. Wellicht zal die dag ooit aanbreken maar dan kiezen ze een nieuwe naam en andere gekke pakjes en dan kunnen ze nog wel een paar jaar verder…

Tokyo-Street-Karting-Mario-Karting-Maricar-Japan

coole video op komst...

Terminus

Aan alle verhaaltjes komt een einde, zo ook dat van ons hier in Tokio. Die éne vraag op het douane formulier was hoe dan ook een moeilijke: Business or Pleasure?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws