Vrijdag Fandag: Alfa Romeo 75 Turbo

vfs05-alfaromeo-75

In de winter is het wat moeilijker samen te komen en je wagen te laten zien op automeetings. Daarom schotelen wij je elke vrijdag weer een liefhebberswagen voor. Ook dit seizoen hebben we een gevarieerd boeket aan auto's klaarstaan. Vandaag zie je wat volgens de eigenaar de laatste echte Alfa is.

Naam: Benjamin Bouten
Leeftijd: 28
Wagen: Alfa Romeo 75 Turbo
Eigenaar sinds: mei 2011
Vorige wagens: Het is een hobbyauto, door de week rijd ik met een Alfa GT 1.9 JTD
Kort: Een sportieve old skool auto met speciale looks. Tegelijk de laatste echte Alfa.

vfs05-alfaromeo-75

Het verhaal

Geschiedenis
Ik heb altijd al een oldtimer willen hebben. Mijn eerste auto was een Alfa, een MiTo. Dus het moest sowieso een Alfa worden, maar wel betaalbaar. Dus een Bertone of iets gelijkaardigs viel af. Ik heb nog een beetje getwijfeld tussen een 33 en een 75. Mijn opa had nog gereden met een 33, dat was dus uit nostalgie.

Het was begin 2011, en eigenlijk had ik toevallig via Alfa-forum een advertentie zien staan. Een mooie zwarte 75 Turbo, 1ste serie. Moest weg wegens omstandigheden, Wel een liefhebber. De auto stond in België, maar moest wel nog ingevoerd worden uit Nederland. Ik ben eens gaan kijken en heb een proefrit gedaan. En eigenlijk was ik direct verkocht. Een paar weken later ben ik dan nog eens teruggegaan met iemand die goed bekend was met de 75.

vfs05-alfaromeo-75

Dezelfde avond was de koop gesloten. Een beetje later kon de auto de trailer op en naar de garage. Daar hebben ze die helemaal in orde gezet. De auto had tamelijk lang stilgestaan, dus de remmen waren niet meer 100%, bepaalde slangen en leidingen moesten vervangen worden etc. Ondertussen heb ik de auto ook ingevoerd. Tegen maart was alles in orde en kon ik de baan op. Direct feest natuurlijk, al was het wel serieus wennen als je van een voorwielaangedreven auto komt. Alles is anders: zware koppeling, geen stuurbekrachtiging. Vooral als de baan nat ligt, kan deze Alfa serieus listig zijn.

Wat zou je anders aanpakken?
Toen ik de auto kocht, kende ik er niets van. Ik had wel iemand meegenomen die goed op de hoogte was, dus ik heb alvast geen kat in een zak gekocht. Als ik dan toch wat moet zeggen, was het misschien de iets te hoge aankoopprijs.

vfs05-alfaromeo-75

Waar krijg je een glimlach van?
Het rijgedrag: de turbokick, het turbogat. Het geluid van de motor. Het blazen van de dump valve als je het gaspedaal lost. Alles eigenlijk. Ondanks zijn leeftijd kan hij heel goed zijn mannetje staan in het huidige verkeer.

Waar word je humeurig van?
Niet echt iets. Het is een oude auto met bijhorende ‘gebreken’. Zo piept en kraakt er wel eens iets. De afwerking van het interieur is typisch jaren 80. Maar hoort er allemaal bij. De bekleding van de stoelen is echt slecht maar voor de rest: geen klachten.

vfs05-alfaromeo-75

Kostenplaatje
Gekocht en dan rond de 1.100 euro om in orde te zetten. Een jaar later zijn de achterste wielkasten gelast, dat is een teer punt bij de 75. Het was nog niet heel erg, maar toch maar laten doen. Verder ieder jaar onderhoud natuurlijk. In 2013 werden er vier nieuwe banden geplaatst, vorig jaar een nieuwe waterpomp. Dat is het een beetje.

Hamer & beitel
Ik heb voorlopig niets veranderd. De vorige eigenaar heeft wel een dump valve laten installeren en de motor laten chippen. Tegen de zomer zou ik de ophanging willen upgraden en nieuwe velgen en banden laten plaatsen.

vfs05-alfaromeo-75

Waarom een Alfa 75?
Het is een auto voor liefhebbers. Altijd mooi warmrijden, onderhoud op tijd etc. In de winter blijft hij binnen. Overal waar je komt kijken er wel mensen. Gewoon door de speciale vorm van de auto. Echt mooi kun je hem niet noemen, maar toch straalt hij iets uit.

Sommige mensen vinden hem spuuglelijk en anderen, waaronder mezelf, vinden hem prachtig. Qua sturen is het een topper: licht, achterwielaandrijving, de versnellingsbak tussen de achterwielen. Zo maken ze ze niet meer.

Blijver of afschrijver
Voorlopig blijver. Ze worden alleen meer waard. Maar alles is te koop voor de juiste prijs.

vfs05-alfaromeo-75

Gegevens

Huidige kilometerstand: 127.378 km
Leeftijd wagen: Alle Turbo’s 1ste serie zijn gebouwd in 1986
Motor: 1.779cc vier-in-lijn
Overbrenging: manuele vijfbak
Topsnelheid: 205 km/u
0 tot 100km/u: ongeveer 7 seconden
Vermogen: Standaard rond de 155 pk, meestal iets meer. Deze is ooit gechipt geweest en zou rond de 175 moeten zitten
Koppel: Standaard 226 NM, de mijne meer, maar hoeveel precies? Geen idee...
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 1.130 kg
Gemiddeld verbruik: Naargelang de rijstijl: 9 l tot …
Rijtaks: € 35
CO2-uitstoot: /

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen", of vul ons formuliertje op de website in.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:15
afbeelding van Techno Patat

175 pk met zo een bandjes en geen gewicht op de achteras? Kan het goed geloven dat dit een serieuze speelvogel is :D!

Zalige auto wel, ik had geen idee dat je nog een 75 had ook Benjamin :O! En evenmin eigenlijk dat je op autofans ronddwaalde :P!

Benjamin 17:54
afbeelding van Benjamin

Daarvoor dient die ook, om te spelen :D. Ja kijk Dries, nu weet je dat ook weer he. Hoe is het nog met jouw 159? Ik kijk veel mee op autofans, maar reageer weinig hoor.

Techno Patat 08:05
afbeelding van Techno Patat

Prima, loopt nog altijd heeeel goed! Heeft ondertussen een nieuwe distributiekit liggen en eigenlijk zou hij eens herspoten moeten worden...

Maar ik ga er zoveel kosten niet meer aan doen, volgend jaar kijk ik voor iets anders dus dan is het weggesmeten geld. Er zit al geld genoeg in mijn 159 qua updates ;-)!

Misschien dat ik 'em nog wrap :D!

Benjamin 09:47
afbeelding van Benjamin

Goed om te horen! Ja, ik wist dat je heel wat aangepast had, je reed ook circuit soms? Je kan er geld blijven insteken natuurlijk :) De volgende geen Alfa?

Techno Patat 17:03
afbeelding van Techno Patat

Mwaaaa zeg nooit nooit! De guillia QV staat mee heeeeeel erg aan maar is me te duur... Het zal een duitser worden denk ik :-)!
Ik heb circuitjes gedaan ermee idd, nu is het al eventjes geleden en ik ga het denk ik zo houden ook. Door een zaak te starten ben ik wat braver geworden :D!

Benjamin 12:36
afbeelding van Benjamin

Mja, de Giulia is prachtig, maar de prijs idd... Jammer, een duitser ;). Nee je moet kiezen wat je wil he, niet wat men je aanbiedt. Geen circuit meer, het verstand komt met de jaren haha.

Techno Patat 23:40
afbeelding van Techno Patat

Verstand is veel gezegd, maar met de zaak nu heb ik wel veeeel te verliezen en ben ik wat braver geworden ;-)!

Anon 22:59
afbeelding van Anon

De laatste echte Alfa.... Nooit wegdoen

Benjamin 09:49
afbeelding van Benjamin

Dat is het plan idd. Maar zoals ik zei: alles is te koop voor de juiste prijs.

Wim 10:21
afbeelding van Wim

Zalige bak! Lekker 80s hoekig :)

Benjamin 17:54
afbeelding van Benjamin

Merci!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws