Autofans in Tokio, deel 3: TOKYO MOTOR SHOW 2017 Overzicht

 mazda-vision-coupe-concept-tokio-motor-show-2017

In dit laatste deel bespreken we onze voorlaatste dag in Tokio. Tot de nok gevuld met de woorden "concept", "elektrisch" en "Autonoom". Een stevige boterham foto's, vers uit Japan!

Dag 4

Samen met twee collega’s zijn we vroeg uit de veren. Terwijl de rest van de groep nog 2 uurtjes probeert te slapen, trekken wij al om 6:30 naar de Tokyo Big Sight. Daar gaat dus de Tokyo Motor Show 2017 door. Ofwel, de belangrijkste dag van deze trip is begonnen! Op den planning stond dat we met de metro zouden gaan, maar voor het gemak van de TV-cameraman van dienst nemen we de taxi. Een gigantische 4K camera en stevig uit de kluiten gewassen statief verdwijnen in de koffer en weg zijn we. Op amper 15 minuten zijn we waar we moeten zijn. Hoewel het salon pas opengaat om 8:30 staat hier al een gigantische wachtrij. Geen hoop, zoals dat in België zou zijn maar een rij, netjes wachtende in een slingervorm. Japanners, ze houden het graag overzichtelijk en correct. Helaas was de accreditatie aangekomen thuis een dag na ons vertrek dus nog even die formaliteit regelen en om 8:15 staan we voor de poortjes.

Het begint al meteen goed wanneer ons fototoestel bij het scannen van de badge vanop anderhalve meter tegen de grond gaat. Gelukkig zonder kritische schade. Oef, goeie punten voor Fuji, alweer. Het salon opent zijn deuren en we reppen ons naar de verste hal. Ongeveer 10 minuten snelwandelen. Gelukkig is dit een relatief compact salon waar toch veel staat. Uiteraard zijn de Japanse merken de koningen van dit salon. Dat is duidelijk te merken wanneer we bij Toyota zien dat ze een volledig hal benutten en dat een merk als Volvo dan –letterlijk- in de gang staat met drie wagens. Gek zicht.

Beginnen doen we bij Mazda. Daar kijken we recht op wat later de meest sexy concept car van het salon blijkt te zijn.

 mazda-vision-coupe-concept-tokio-motor-show-2017

De Mazda Vision Coupé, een wagen waarmee Mazda’s design team laat zien wat ze kunnen. Vlak ernaast kijken we op de prominente bips van de Mazda Kai Concept.

 mazda-kai-concept-tokio-motor-show-2017

Dit productieconcept is uiteraard de voorbode voor de volgende Mazda 3’s. Kevin Rice, de Europese Design Director, legt uit dat dat concept in gedachten eerder wat genormaliseerd moet worden voor een straat versie. Hoger op z’n poten en minder dik dus.

 mazda-vision-coupe-concept-tokio-motor-show-2017

Verder zien we nog een nieuwe motor technologie. Skyactiv-X, die gebruikt de ontstekingsvorm van een dieselmotor in combinatie met de normale ontsteking in een benzine motor. Een technologie die ook in de Formule 1 wordt gebruikt. YouTube Linkje!

De volgende op ons lijstje? Nissan. Daar komen we op een knappe groene stand waar de Nissan Leaf Nismo de show probeert te stelen van de IMx Concept. De Leaf Nismo is een sportversie die de Leaf voorzien van stoere bumpers, sportzetels en alctantara interieur afwerking. Hij staat nu ook op een sportonderstel. Over prestaties is geen woord gerept, behalve dat de lage Cw-waarde dezelfde is gebleven. Mooi zo.

nissan-leaf-en-nissan-leaf-nismo-tokio-motor-show-2017

De Nissan IMx Zero-Emission crossover concept, volluit, is een 100% elektrische suv die een bereik zou moeten hebben van wel 600 kilometer. De toekomst van Nissan Intelligent Mobility zoeft over de weg dankzij twee elektromotoren, goed voor 320 kW en 700 Nm koppel. Net zoals de Leaf is hij, indien de voorziening het toelaat, instaat om elektriciteit te voorzien aan je huis. Vehicle-to-Home/building zoals dat heet.

nissan-imx-concept-tokio-motor-show-2017

En dan is het al tijd om naar de Lexus stand te gaan kijken. De nieuwe Lexus LS en LS+ Concept staan er sobertjes bij in het donkergrijs. Strakke kar,de LS. Nu met nog meer gadgets als voordien.

 lexus-ls-en-lsconcept-tokio-motor-show-2017

De LS+ Concept moet –wen maar aan volgende zin…- “de toekomst van het merk laten zien, met strakke, gewaagde designlijnen en een focus op AI-powered automated driving.” Oftewel inteligent autonoom rijden. Vooral het achtersteven van de LS+ is indrukwekkend.

 lexus-ls-en-lsconcept-tokio-motor-show-2017

Wat verder zien we nog een carbon feestje, voorzichtig achter glas geplaatst. Het is de Lexus RC F Limited Edition. 467 pk uit een dikke 5 liter V8 en rondom een matgrijze carrosserie met hopen blank gelakte carbon. Betere schokdempers, blauw gebrande titanium uitlaten en beperkt op slechts 50 stuks. Die gaan snel weg zijn… als het al niet te laat is na een dagje autosalon.

 lexus-rc-f-limited-edition-tokio-motor-show-2017

Dan naar Toyota, waar een matzwart gebakje, broederlijk naast een LMP1 TS050 Hybrid racewagen staat. Al meteen is duidelijk dat veel design zijn weg naar de GR HV Concepts heeft gevonden. Deze compacte tweezitter is gebaseerd op de GT-86. Voorzien van een hybride motor en uiteraard achterwiel aangedreven. Over pk’s spreken ze niet maar rond de 215 pk zou best kunnen. De targa heeft een unieke manueel gestijlde 6-straps automaat met H-patroon. In manuele stand kan men dan de automaat gebruiken alsof het een manueele bak zou zijn. Of er dan ook een derde pedaal tevoorschijn komt weten we niet.

toyota-gr-hv-sports-concept-tokio-motor-show-2017

Verder op stand zien we de Concept i Ride, i Walk en de Concept i. Die eerste is transportmiddel voor rolstoelgebruikers, het tweede is een veredelde rolator en de derde een urban vierzitter. Uiteraard allen puur elektrisch moest je nog twijfelen.

 toyota-concept-i-tokio-motor-show-2017
 toyota-concept-i-tokio-motor-show-2017

De Concept i is ook uitgerust met “The Agent” een AI computer interface die heel geavanceerd te werk gaat met patroonherkenning en gezichtsuitdrukkingen. De chauffeur zijn voorkeuren worden door Facebook en Twitter geupdate. Rustig aan, Toyota, het begint wat eng te worden. Minpuntje aan de i Walk: Niet oplaadbaar door de Concept i.

 toyota-concept-i-tokio-motor-show-2017

Vlak naast al dat “i-geweld” zien we de Crown. De luxe reeks van Toyota in Japan. Op straat met de hordes te vinden. Een mooie verschijning die niet zou misstaan in Europa.

toyota-crown-concept-tokio-motor-show-2017

De stand is gigantisch, er staat ook nog een Concept Fine Comfort Ride. –what’s in a name- Een hoog op zen poten staande crossover die vier personen kan vervoeren in “fine comfort”. Takao Sato, de FCR hoofd ingenieur zegt het volgende: “Kleiner dan een Mercedes S-klasse maar toch veel ruimte binnenin.” Oké, Takao! Elk wiel is individueel aangedreven met een totaal van 310 Kw vermogen dat 10% efficiënter benut kan worden dan in de huidige Mirai.

toyota-gr-hv-sports-concept-tokio-motor-show-2017

De Concepts blijven maar komen hier bij Toyota, De TJ Cruiser. Optisch lijkt het een kruising van een Citroën Mehari en een FJ Cruiser. De ruime, doch compact ogende kar ziet er zeer robuust uit en is voorzien van een ruwe matgrijze lak voor het stevige werk offroad. Verder ook nog een schuifdeur aan de zijkant. Leg je zijn zetels plat dan krijg je’r een surfplank van 3 meter in zonder moeite. Ben je wat aan het sukkelen met je hernia dan kan je hem achteraan laten zakken, om het inladen te vergemakkelijken.

 toyota-tj-cruiser-tokio-motor-show-2017

In een kleine vergeethoek staat ook een stand van Toyota Auto Body. Daar staat de Wonder-Capsule Concept. Een wel heel vreemd uitziende kar met een volledig verticale voorruit. Goed voor de Cw waarde zal het niet zijn maar de aandacht trekt het wel. Zo kunnen we ook eindelijk naar de volgende hal.

toyota-wonder-capsule-concept-tokio-motor-show-2017

Op naar Mitsubishi voor de e-Evolution Concept. Een volledig elektrische SUV met als doel de avontuurlijkste bestuurders aan te spreken. Slogan: “Robuus & slim” Ook met een EV kan je heel wat lol beleven, willen ze bedoelen. Binnen een groot scherm dat de volledige breedte van de concept benut. Spiegels zijn vervangen door cameras en de sfeer is eerder die van een straaljager dan een auto. Stoer ding, “Does it come in Black” zou Batman zich afvragen…

mitsubishi-e-evolution-tokio-motor-show-2017-

Naast de e-Evolution staat ook nog de Eclipse Cross. Een compacte SUV die we binnenkort al uitvoerig zullen testen.

mitsubishi-eclipse-cross-tokio-motor-show-2017

Dan naar de meest avontuurlijke hal. Die van Suzuki. De e-Survivor Concept staat er cool bij. Een soort van retro Jimny met duidelijk zichtbare wielophanging. Een ding waar je meteen zou willen instappen en alle golfbrekers van Oostende tot De Panne wil mee gaan bedwingen. Ook deze EV maakt gebruik van 4 in-wiel-motoren. Of we hem ooit echt zullen zien rijden, al dan niet autonoom, we hopen er eigenlijk wel op!

 suzuki-survivor-concept-tokio-motor-show-2017

Trouwens dit gekke karretje zie je in Japan veel rijden doorheen de smalle straatjes vol restaurantjes en winkeltjes, de Hustler. Rick Ross wil er toch niet in gezien worden. “You know me I might pull up in an armored truck”

suzuki-hustler-tokio-motor-show-2017

We komen bijna aan het einde van de Japanse concepts maar de prijs voor leukste duo gaat unaniem naar Honda. De Sports EV Concept en de Urban EV Concept staan er broederlijk bij zonder veel folietjes.

 honda-sports-ev-concept-en-urban-ev-concept-tokio-motor-show-2017

Gewoon sec podium en de wagens voorzien van een mat witte parelmoer lak. De Sports EV Concept is nieuw in Tokyo, de Urban EV zagen we al in Frankfurt. Vooral die laatste is een schot in de roos, Honda.

 honda-sports-ev-concept-en-urban-ev-concept-tokio-motor-show-2017

Subaru heeft ook heel wat leuks op zen stand. De Viziv Performance Concept staat heftig op een hydraulische stand van links naar rechts en op en neer te bewegen. Die laten we nog even afkoelen.

subaru-viziv-performance-concept-tokio-motor-show-2017

De knalgele Impreza Future Sport Coupé is een kant en klaar maaltijd. Dit is een prima kar maar mocht nog wat agressiever volgens ons.

 subaru-impreza-future-sport-concept-tokio-motor-show-2017

Daarnaast staat XV Fun Adventure Concept mét daktent en laddertje. Een verhoogde XV met robuuste extra’s rond de wielbogen en duidelijk een zandvretertje. De kleur is ook geslaagd maar of we die op de productieversie keuze zullen terugvinden zal eerder Njet zijn. De vette off-road banden evenmin.

 subaru-xv-fun-adventure-concept-tokio-motor-show-2017

Maar waar zijn die Fransen en die Duitsers?

We hebben de Zweden al besproken, die stonder er schamel bij. In schril contrast met wat we in Europa te zien krijgen staan merken als Renault en Citroën/DS op mini-standjes. In Tokio zelf zie je tamelijk veel DS3’s rijden. De premieres houden de merken uiteraard voor eigen contreien.

De standen van BMW en Mercedes staan pal tegenover elkaar. Bij BMW staan vlak aan de ingang de M’s te blinken en tegenover hun concurrent hebben ze de Z4 concept, 6 Gran Coupé en 8 Series Concept staan. Mercedes daarentegen verstopt hun absurd dikke Project ONE helemaal achterin hun stand. Vooraan plaats voor stadwagens en SUVs. Enkele Smarts hebben ze ook bij, al hebben we er hier nog geen enkele zien voorbijkomen in Tokio. Gek want het zou prima passen in de KEI-Cultuur, toch?

einde

Zo zit de Tokyo Motor Show er voor ons helemaal op. Ongeveer een 6 uurtjes hebben we hier van jetje gegeven. Spurtend van presentatie naar presentatie. Zeker de moeite om de Japanse merken in hun eigen habitat te zien pronken voor eigen publiek en pers. Moest je nog twijfels hebben. In Japan gaan ze voluit voor elektrisch en de automatische piloot, de chauffeur moet meer en meer passagier worden in een autonoom rijdend voertuig.

Voor de diehard’s hebben we nog een BONUS deel van dit “Autofans in Tokio” verslag. We zijn de dag na het salon gaan street-karten. Officieel noemen ze zich MariCar maar iedereen kent het als… Tokyo Street Mario Karting. Hou de website in de gaten… Gekke foto’s en filmpjes komen er aan!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws