Autofans in Tokio, deel 2: Safety first op de Belgische Ambassade

akihabara

Net geen dertig jaar geleden trokken Gaston & Leo naar Hong Kong, waardoor het dringend tijd werd dat ook wij eens naar de andere kant van de wereld trokken. Niet naar China, wel naar Japan. En daar heeft het autosalon van Tokio zeker iets mee te maken. Een driedaags verslag? Tijd voor deel 2!

Dag 3

Een drukke dag! Maar één met veel ontdekkingen. We trekken richting het Ikbukuro Bosai-Kan Life Safety Training Center. Misschien hadden we dat moeten doen de dag voor de grote storm. Die tyfoon, die was rakelings langs Tokio gestormd - heb je’m? -, gelukkig zonder schade. Heerlijk was het zonnetje dat er tegen tegen de middag doorkwam en heel Tokio in een ander daglicht zette. Aangekomen in het trainingcenter krijgen we een video te zien van de grote aardbeving en daaropvolgende tsunami die Japan op 11 maart 2011 kreeg te verduren.

Ikbukuro-Bosai-Kan-Life-Safety-Training-Center

De hele oostkust was getroffen. Zo trok de golf van vernieling op sommige plaatsen tot wel 6 kilometer inlands. De aardbeving van categorie 9 had maar liefst +500 naschokken. Meer dan één miljoen huizen liepen beschadigingen op en maar liefst 180.000 daarvan werden zelfs compleet weggevaagd. Niet gek als je bedenkt dat de hoogst gemeten tsunami golf tot wel 40 meter hoog was.

tsunami

Even later beginnen de praktische lessen, we kunnen al terug lachen want de lesgever die ons laat zien wat je moet doen waneer het brand is wel heel enthousiast. “KAJI DAAA!” roept hij plots uit volle borst. In het nederlands is dat “BRAAAND!”. We mogen allemaal ééns spuiten op een grote tv waar een video op speelt van een brandende vuilbak (geen commentaar…). Natuurlijk moeten we eerst ook de longen uit ons lijf schreeuwen: KAJI DAAA! De pin er uit en spuiten maar. Hierna mogen we ontsnappen uit een met rook gevuld appartement. Dat lukt vrij goed en we krijgen de zeer goede tip te voelen aan de deuren met de bovenkant van je hand, moest je jezelf verbranden dan kan je toch nog steeds zaken stevig vasthouden.

Het engste wat je kan meemaken in zo’n mega metropool is wel een aardbeving. Op 11 maart 2011 beefde het -in Tokio- maar liefst 15 minuten lang en volgden er maar liefst 500 naschokken. Wij mochten aan de lijven ondervinden hoe een kleine aardbeving van een goeie 15 seconden aanvoelt. Een groot platform, voorzien van tafel en stoelen. Onder die tafel zaten we snel maar er onder blijven wanneer de aarde begon te beven is nog niet zo simpel. Hopelijk maken we het nooit mee, is het besluit. Einde van de lessen en we merken op dat het buiten stralend mooi weer is geworden...

jeugd

Een kort overleg met enkele collega’s en pr’s en wij besluiten er als trio op uit te trekken, we gaan rustig de Minato wijk verkennen. Al snel komen we op Omotesando, een gezellige winkelstraat met veel groen. Vanuit de bus hadden we een smalle straat gespot waar het krioelde van het volk. Die moesten we even terugvinden want winkels hadden we al genoeg gezien in Ginza. Takeshita street!

takeshita

Dat was het. De drukte is enorm, de straat loopt vol selfietrekkende jeugd, speciale suikerspinnen, tapioca drankjes en winkeltjes met de gekste t-shirts en bizarre gadgets allerhande.

suikerspin

Genoeg gekheid gezien, we nemen de Chiyoda-metrolijn naar Akihabara. Een buurt die gekend staat voor absurd veel lichtreclame en vooral the-place-to-be voor Otaku. Otaku is de verzamelnaam voor geeks die leven voor manga en anime. De winkels puilen er van uit en op straat lopen jonge dames rond, geheel in de stijl van hun favoriete anime-karakter. De otaku krijgen er niet genoeg van. In de media noemen ze het ook wel de plaats met de meeste aantal maagden ter wereld. We hebben het ze niet gevraagd…

akihabara

Wanneer ik in de verte plots een standje met Google Home’s zie staan, roep ik collega Kenneth erbij. Hij is technologie-expert en wanneer hij enthousiast begint te vertellen, geraakt ook onze andere collega Alain er voor verkocht. We kopen vier van die “Google dinges” en zetten onze weg verder. Alain is niet aan zijn proefstuk toe hier in Japan. Al voor de 9de keer maakt hij deze reis en al snel weten we ook zijn hobby te bekoren. Schaalmodelautootjes! De TamTam hobbyshop op het 5e verdiep wijst hij ons aan, “daar moeten we zijn”.

Mits wat aarzeling koopt hij dan toch een auto’tje om zijn collectie te vergroten. Of maak er maar 3 van. Unieke, die je in België niet kan vinden. We zijn hier nu toch, hé. Ondertussen is het buiten donker geworden en de Akihabara buurt floreert helemaal! Tokyo moet je echt vooral ’s nachts beleven, dat is ondertussen duidelijk.

akihabara

De tijd is voorbij gevlogen en we reppen ons terug naar het hotel waar we de groep terugvinden. Ongeduldig wachtend om weer wat lekkers te gaan eten. Je weet wel, Tofu, Miso, rauwe vis… We gaan er niet meer dieper op in maar we sluiten de avond af in een Belgisch Café met een bord frietjes en twee anderhalve liters Chimay. Geslaagde avond, me dunkt.

Dag 4

Zo, gisteren was een stevige dag Japan, vandaag een schepje erboven op? We gaan rijden met de legendarische Kei-cars.

kei-car

Bij aankomst aan het verhuurbedrijf blijken er geen Kei-cars voorhanden. Wel andere kleine auto’s zoals de Nissan March (Micra), Honda Fit (Jazz) en Toyota VITZ (Yaris). Prima voor ons hoor… Wij zijn niet van de moeilijkste. Tokyo daarentegen. Het is volgens de Japan-kenners al veel verbeterd.

tokyo-driving

Vroeger stond er op de bewegwijzering geen letter in het Engels. Voor de PR van Nissan is het ook de eerste keer in Tokyo en we vormen samen het duo in, hoe kan het ook anders, een Nissan. Uw redacteur blijkt beter te fungeren als chauffeur dan als navigator blijkt al na een klein uurtje. We rijden niet even een stukje fout maar een goeie 10 kilometer in totaal de verkeerde richting. Ach… We hebben heel goed gelachen en dat is wat telde, toch?

melving-fotograaf

Opnieuw kruipen we de bus op voor een rit naar het restaurant. Opnieuw tempura maar van een iets meer Westerse soort. Lekker. De organisatie had trouwens voor 14 personen gereserveerd. Ondanks dat we ze duidelijk hadden gemaakt dat we maar met 10 personen waren, bleven ze steevast 4 lege plaatsen te voorzien van eten. Zonde van heel wat lekkers.

asakusa

De Asakusa buurt is trouwens een echte aanrader. Heel toeristisch maar de grote tempel en de vele mensen in traditionele klederdracht maken het meer een mensenkijken-uitje dan een bezoek aan de markt. Vandaar ging het richting Sumida, meer bepaald, naar de Tokyo Skytree. Een imposante structuur van staalbuizen die piekt op 634 meter hoogte.

tokyo-skytree

Enkel de Burj Khalifa in Dubai is hoger. De reden van zijn constructie is een nieuwe zendmast te worden voor de 4K en 8K digitale TV uitzendingen. Op 450 meter hoogte is er ook een groot observatieplatform waar je 360° rond over Tokyo uit kan zien. Het functionele aan het toeristische koppelen dus.

skytree view

Even snel opfrissen in het hotel en ons chique costuum aantrekken. We gaan op bezoek bij de Belgische Ambassade. Dat we daar met slechts 1/3 van het geplande gezelschap aankomen is voor de Staats secretaris een duidelijk punt van ergernis. Misschien wel terecht als je een hele presentatie voorbereid en hapjes voorziet. Tijdens de presentatie gaat het over de Japanse in- en export markt en dat de Haven van Zeebrugge van zeer groot belang is voor Japan. -Trots Belg momentje!- Ook de verkoopcijfers van vorig jaar maken duidelijk dat de Japanner chauvinistisch is. Op de top 10 verkochte automodellen prijkt geen VW-, BMW- of Renault-badge... In de top drie staat op 3 de Toyota Senta op 2 de Toyota Aqua en op 1 de Toyota Prius met 248.258 verkochte exemplaren in 2016.

ambassade

Verder is de lijst aangevuld met Nissans, Mitsubishi’s etc. Misschien niet zo gek maar de Mini is hier de best verkochte buitenlandse wagen met 24.548 stuks in 2016. De top 3 wordt afgemaakt met de VW Golf en Mercedes C-klasse. Vergis je niet, voor de grote luxe rijden hier ook Maybach’s, Ghibli’s, 760Li’s en wat spul genre R8 V10 of Range Rover SVR rond. Dit soort auto’s hebben de Japanners gewoon niet in het aanbod, met uitzondering van Lexus. De presentatie is na een klein uurtje afgelopen en we krijgen nog enkele hapjes en drankjes en eindelijk ontmoeten we onze Belgische Ambassadeur in Japan. Hij vroeg de groep wat we komen doen in Japan. Toen we vertelden dat we hier zijn voor hét Autosalon van Tokyo reageerde hij weinig enthousiast en vroeg hij ons verveeld of dat voor ons de moeite om tot hier te komen. Iedereen kan een slechte dag hebben, bedachten we ons en we beperkten de duurtijd van ons bezoek en reppen ons naar een robotayaki restaurant in Roppongi.

ladies-at-roppongi

Nog zo’n absurd drukke regio in Tokyo, gekend om zijn uitgaansleven. Het is rustig in het restaurant, we zijn allemaal wat moe aan het worden. Behalve de obers. Die gaan er nog lekker hard van door. Robotayaki is een soort van live cooking. Het voedsel wordt je aangereikt via een soort van spatels door de koks met veel roepen en show. Speciaal en leuke ervaring toch wel.

showcooking

We maken het niet te laat want morgen is het zover... Eindelijk die Tokyo Motor Show bezoeken! In het laatste deel (3) bespreken we dit in groot detail, zo ben je weer helemaal mee met wat de Japanners allemaal van zin zijn de komende jaren!

nighttrail

Kan je niet wachten, dan kan je in onze galerij alvast even kijken naar ons Tokyo Motor Show 2017 Mega Album Eerst eerste deel gemist? Geen probleem hier is “Deel 1: Welkom in Japan!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws