Bandentest: Wij gingen op pad met de Michelin CrossClimate

 bandentest-michelin-crossclimate

Een band die je heel het jaar door kan gebruiken, van de zonnigste tot de meest besneeuwde dagen, zonder dat hij toegevingen moet doen op rijdynamiek. Dat denkt Michelin te hebben gemaakt met de CrossClimate. Marketinggebrabbel, of zitten we hier met een revelatie? Het Franse bandenmerk stuurde ons op pad met hun nieuwste creatie.

Oké, laten we even eerlijk zijn; je kan de CrossClimate heel het jaar door gebruiken, dus eigenlijk is het een All Seasonband. Toch mogen we van Michelin die term er niet op plakken. Want zo'n All Season is altijd een concessie tussen een zomer- en winterband. De CrossClimate zou echter het beste van een zomerband verzoenen met het beste van een winterband. Meer nog, het is de eerste zomerband die ook in heel Europa mag gebruikt worden als winterband. Niet onze woorden, wel die van de Technischer Überwachungsverein, beter bekend als de TÜV, zowat de referentie op veiligheidsvlak.

Wees niet die 5 procent

Maar terug naar de band. Michelin zwoer namelijk dat ze nooit een All Seasonband gingen maken. Uit onderzoek bleek echter dat in heel Europa 65 procent van de chauffeurs heel het jaar door rijden met hun zomerband. De hoofdredenen daarvoor waren de last van het wisselen en de extra kostprijs van twee setjes banden hebben (klinkt herkenbaar?). Iets erger is een groep van 5 procent die in de zomer met hun winterbanden blijven rijden. Veelal omdat de banden het einde van hun leven bereiken en de chauffeurs dan maar besluiten ze helemaal op te rijden. Levensgevaarlijk natuurlijk, want de remafstand wordt dramatisch langer.

 bandentest-michelin-crossclimate

Uit hetzelfde onderzoek bleek echter dat de perceptie van All Seasonbanden eerder negatief is. Omdat ze een compromis zijn, en chauffeurs willen gewoon het beste van beide werelden. 6 miljoen testkilometers en het nodige R&D later komt Michelin op de proppen met deze CrossClimate. Met de prestaties van een zomerband in de zomer en het gripniveau van een winterband in de winter, zonder compromis.

De goede kant van saaiheid

De zomerband waarmee je ook in de winter kan rijden; Dat is een baseline waar je als merk natuurlijk mee kan uitpakken, maar voldoet de realiteit aan de verwachtingen? Om daar een antwoord op te kunnen formuleren gaf Michelin ons de beschikking over een Peugeot 308 uitgerust met de CrossClimate-band en een roadmap die ons op avontuur stuurde in de buurt van het Franse Gex. Een rit die begon in een stedelijke omgeving met de zon op de droge baan en ons voerde over de sneeuwachtige en verraderlijk schaduwkant van de plaatselijke bergen.

 bandentest-michelin-crossclimate

Een ietwat saaie rit eigenlijk, en laat dat net het grootste compliment zijn voor deze band. Want er was nergens een hint drama te vinden, zowel niet op de snellere scherpe droge bochten als op de sneeuwvlaktes. Met een All Seasonband hadden we alvast iets meer op onze tellen moeten letten. Het gripverlies op sneeuwvlaktes was progressief en voelden we van mijlenver aankomen. Op droge wegen (met een temperatuur van zo'n 6 graden) was er zo goed als geen gripverlies te vinden. Zolang je niet compleet het varken ging uithangen natuurlijk.

Alles voor de wetenschap

Nu, omdat een rit op de baan veel met 'gevoel' heeft te maken, voorzag Michelin ons ook nog van drie ietwat meer wetenschappelijke tests in een gecontroleerde omgeving; een remtest, een griptest op een rotonde en een hellingtest op een sneeuwvlakte. Drie tests die we tweemaal uitvoerden met een Volkswagen Golf. De eerste keer met All Seasonbanden van concurrent Goodyear, daarna met de nieuwe CrossClimate van Michelin.

Bij de remtest (op het droge) viel er het minste verschil op te tekenen. Met de CrossClimate beschik je over een ietwat kortere remweg tegenover de All Season, maar met een performante zomerband sta je toch nog een stukje sneller stil. Anderzijds is elke gewonnen centimeter een belangrijke centimeter als je in een gevaarlijke situatie terecht komt natuurlijk.

 bandentest-michelin-crossclimate

De griptest op de (natte) rotonde was een stuk indrukwekkender. Vanaf zo'n 34 km/u gooide de banden van Goodyear de handdoek in de ring en werd je getrakteerd op plots overstuur (uitbreken van de achterkant). Klinkt leuk voor een Autofan, maar niet voor 90 procent van de bevolking. Met de band van Michelin kon je bochtjes draaien tot zo'n 38 km/u zonder probleem. Ging je daarover, dan ontstond er een lichte vorm van onderstuur (wegschuiven van de voorkant) dat snel gecorrigeerd werd door de ESP of je zelf kon fnuiken door zachtjes van het gaspedaal te gaan. Rondjes draaien op een natte rotonde voor de wetenschap, het is eens wat anders...

Over de beklimming op de sneeuwvlakte kunnen we kort zijn. Zowel de All Season als de CrossClimate loodsten ons zonder problemen naar boven. Bij die laatste ging het echter een stuk gemakkelijker en moest je minder secuur omgaan met het gaspedaal. Wat wijst op de beschikking over meer grip.

't Zit hem in de prijs

Dat een potent setje zomerbanden en een kwalitatieve set winterbanden aardig wat duiten kosten, dat moeten we jullie natuurlijk niet vertellen. Met de CrossClimate sla je dan ook twee vliegen in één klap. Al is er een 'maar', want hoewel de band op enkele specifieke punten zowat dezelfde prestaties kan optekenen, zijn de andere banden toch meesters in hun vak. Ga je dus elk weekend het circuit op of rij je elke dag in sneeuwcondities, dan opteer je nog steeds best voor de daarvoor bedoelde banden. Voor ongeveer alle andere gevallen is deze CrossClimate een ideale reisgezel. Een gezel die het A-label krijgt voor 'wet braking' en een C-label voor 'rolweerstand'.

 bandentest-michelin-crossclimate

Daarnaast belooft Michelin dat de duurzaamheid op een gelijke hoogte ligt van hun Energy Saver ecoband en dat de prijs tussen die van een zomer- en winterband balanceert. Op een exacte prijs is het wachten tot mei wanneer hij beschikbaar wordt bij de verdelers. Velgen met een 18-duims maat en hoger kan je spijtig genoeg nog niet uitrusten met de band. Al werkt het Franse merk er momenteel aan.

Conclusie

Met de CrossClimate zet Michelin de All Seasonband 2.0 neer, ook al gebruiken ze die term liever niet. Een zomerband die zonder toegevingen ook kan overtuigen in de sneeuw. Het succes ervan zal echter afhangen van de prijs en de duurzaamheid. Twee zaken die we niet mee in ons oordeel kunnen verrekenen. Wat we wel meenemen is het prettige rijgevoel van de band, het zo goed als ontbreken van rolgeluid en de veilige prestaties in gevaarlijke omstandigheden. Benieuwd hoe de concurrentie hierop gaat reageren...

bandentest-michelin-crossclimate

Laatst gepubliceerd

Reacties (47)

Plaats een reactie
Glenn 04:36
afbeelding van Glenn

Dus eigenlijk kun je op basis van deze test geen conclusies trekken: de banden zijn enkel getest in koude(re) omstandigheden. Ben benieuwd hoe ze reageren bij een mooi zomerweertje van 25°C. Ik heb zomerbanden ook nooit op een fout kunnen betrappen bij droog weer in de winter. Of je moet als een halve zool rondrijden natuurlijk.

Boivrë 17:18
afbeelding van Boivrë

Uw reactie
Uiteraard zijn de banden getest in koude(re) omstandigheden .immers met warm weer is het rubber zachter wat in het algemeen meer grip inhoud...... en hoe zachter het rubber des te minder het geluid van rolweerstand :)

Glenn 21:40
afbeelding van Glenn

Al met winterbanden in de zomer gereden? Ik wel uit noodzaak en ik kan je verzekeren dat er niet meer grip is. In tegendeel, het rubber is zijn ideale werkingstemperatuur ver voorbij en verliest al zijn goede eigenschappen. De all seasons zullen het dan wel beter doen, maar aangezien michelin daar met geen woord over rept zal het ook niet om over naar huis te schrijven zijn. Rolgeluid van een band hangt vooral af van de tekening op het loopvlak.

paul van middelem 16:35
afbeelding van paul van middelem

ik beaam. Juiste analyse.

jean-pierre 20:21
afbeelding van jean-pierre

100% mee eens; rolgeluid band hangt af van de tekening.
Als opmerking wil ik nog meegeven dat in het verleden al verschillende
merken al ongeveer deze tekening gebruikte in de zomerbanden,ook michelin. Van deze tekening zijn ze ondertussen afgestapt omdat er op de niet aangedreven wielen achteraan op de zijkanten van het loopvlak een ongelijkmatige slijtage was. wat tijdens het rijden een groot rolgeluid was.
Ik heb dit ook ondervonden. het waren michelin banden !!!!!
de groeven lagen wel iets verder uiteen. wachten : na 20 000 km controle of er niet hetzelfde plaatsvind als vroeger op de achterwielen

Arie verheij 12:32
afbeelding van Arie verheij

Glenn deze reactie slaat natuurlijk nergens op de test wijs toch wel iets uit. En wat zomerbanden betreft in de winter dat is vragen om problemen in de sneeuw dat heeft niets te maken met een bepaalde rijstijl als je in de. Winterse omstandigheden verblijft is het beste winterbanden te gebruiken en beslist geen zomerbanden en ik spreek zeker uit ervaring het is meestal een geld probleem om geen goede banden onder uw voertuig te plaatsen

Techno Patat 14:40
afbeelding van Techno Patat

Uw reactie slaat helaas nergens op :-)! Hij heeft het over wintebanden in de zomer, niet omgekeerd...

En z'n eerste reactie ging over DROGE winterse omstandigheden...

Willem van Zeijl 11:30
afbeelding van Willem van Zeijl

Goed, met een beetje verkoopgeklets heeft men nu zomerbanden gemaakt die ook 's winters goed presteren, zonder dat volgens de fabrikant van vierseizoenenbanden sprake is.....

Dat woord willen ze kennelijk niet gebruiken.
En dat terwijl vroeger alleen vierseizoenenbanden bestonden.

Om het niet nog ingewikkelder te maken wachten we nu maar op winterbanden die ook 's zomers goed presteren....

Yvesw 11:51
afbeelding van Yvesw

Zo kan je het stellen ja. Voor mij was het een All Seasonband, maar Michelin bleef er op hameren dat we die term niet mochten gebruiken. Nu ja, niet dat we er geen melding van hebben gemaakt in de tekst ;-)

karel van dorp 18:01
afbeelding van karel van dorp

De creatie van winter en zomerbanden zie ik ook meer als een marketingtruc. Geef mij maar de oude michelin X en ZX. Deze banden paarden een waanzinnige lange levensduur aan een perfecte wegligging onder alle omstandigheden. Natuurlijk werden de eisen t.a.v. rumoer en rolweerstand steeds groter, maar met de introductie van deze nieuwe band ben ik weer terug bij de oude vertrouwde bovengenoemde banden.

Gk 22:11
afbeelding van Gk

Karel,we rijden nu in 2015 op de weg niet meer in 1970 met X en ZX zet dat eens op een wagen met 115 pk dat smelt voor de zon ....

Bart Seuren 10:47
afbeelding van Bart Seuren

Gewoon een goede all-seasonband dus...

jan DE SMIDT 21:07
afbeelding van jan DE SMIDT

Na 247.000 ongevalvrije kilometer en verder met mijn Subaru Legacy 4x4 (42.000 km per jaar) op zomerbanden heb ik steeds afgezien van winterbanden omwille van te weinig nuttige winterse omstandigheden beneden 7° in België. Ik twijfelde al langer over 4-seasons banden, maar dan enkel opleggen in winterperiode medio oktober tot medio april (6 maanden). ENKEL VOORDELEN: 1/ in de 'zomer' (medio april tot medio oktober) mijn perfekte zomerbanden 2/ in de 'winter' (medio oktober tot medio april) de perfekte winterband voor Belgische normen die ook boven 7° sportief, voorspelbaar, veilig en duurzaam presteert. Dus Michelin: dankjewel voor deze nieuwe lancering. Ik blijf geloven in een toekomst met temperatuurswisselende rubbersamenstelling die zorgt dat je Bentley zonder seizoenswissels in alle omstandigheden van België naar Zwitserland rijdt, 365 dagen op 365 zonder bandenwissel en in optimale veiligheidsomstandigheden van -40 tot +40°

Ronny Mertens 22:16
afbeelding van Ronny Mertens

Heb ooit met 4 seizoensbanden gereden niet van Michelin maar wil zeggen dat ze goed waren de eerste. 20 ooo km vooral in de winterden dan versleten waren omdat ze in de zomer periode snel verslijten door het warme weer en vooral door het warm wegdek. Dus ik opteer voor een zomerband en een winterband. Een band voor alle seizoenen bestaat niet, tenzij je ze om de 20000 km vervangt. Zie maar in de autosport hoeveel verschillende banden gebruikt men niet , voor elk soort weer en ondergrond

Peeke de Vries 20:23
afbeelding van Peeke de Vries

Ik zeg het gewoon: rij al jaren zomer en winter op allseason banden van Good Year op mijn Volvo V50.Heel erg tevreden!!! Met iets meer bandenspanning 2,7 atmosfeer en elke 10.000 km voor/achter en links/rechts wisselen kan je 2 keer de wereld rond!!!!
Dat moet ik nog zien gebeuren bij de Michelins....

Yannick 17:47
afbeelding van Yannick

2,7 bar dus? heb je dan geen last van bolle banden bij het rijden? zijn uw middes niet harder gesleten dat uw zijkanten?

Gk 22:17
afbeelding van Gk

Peeke ,
Ja jij bent goed bezig 2,7 bar in je banden !....ik zo zeggen 2,2 dat is den druk voor confort et veiligheid ,voor banden tot 25000 km voor dan eens wisselen OK
Er zij toch mensen die het beter weten dan de constructeur

etienne goossens 17:24
afbeelding van etienne goossens

Uw reactie
De constructeur van mijn wagen schrijft bij minimale belasting 2,5 kg voor.

Blok 17:44
afbeelding van Blok

hangt idd van de constructeur af. Ik rij met een chevrolet cruze en 2.2 staat gelijk met platte banden in dit geval. Kijk maar na. Hier is 3 kilo de norm.

Guho 18:49
afbeelding van Guho

Awel, nu !

Marcel Heilig 16:49
afbeelding van Marcel Heilig

Ik rij nu ruim een jaar op Continental; daarvoor meer dan 20 jaar op Michelin, en gemiddeld na 75.000 km vernieuwen. Zowel zomer / winter, "de zomerband". De Continental haalt met moeite 45.000 km; het enig merkbare verschil. Nu ga ik toch weer over naar Michelin, uiteindelijk -meer kwaliteit voor hetzelfde geld.

Edwin 10:18
afbeelding van Edwin

Jullie vergeten 1 ding...deze band heeft ook het keurmerk om die ene week in Duitsland en Oostenrijk voor ons stomme Hollanders toegankelijk te maken voor de wintersport. Met een 4 seizoenen band die dat keurmerk niet heeft mag je geeneens rijden in bovengenoemde landen en ben je zwaar de pineut als je het wel doet. Die 2 sneeuwvlokken en regen in Nederland hoef je echt geen winterbanden voor te hebben. Maar de combi van deze band zomer en winter plus het sneeuwkeurmerk voor onze ooster buren is toch wel colio!

Dannie 09:44
afbeelding van Dannie

De quatrac 3 als ook de vector 4 hebben gewoon een M&S teken op de band staan en daarmee mag jij gewoon op wintersport.

Cordenier mike 00:22
afbeelding van Cordenier mike

Ik rij met quatrac 3 SUV en er staat meer op als M&S , hier staat ook keurmerk voor winterband op ....

Willem Rotterdam 21:03
afbeelding van Willem Rotterdam

Klopt niet wat u schrijft: dat je met een 4 seizoenenband zwaar de pineut bent. In Duitsland mag je zelfs met zomerbanden rijden in de winter alleen bij een ongeluk zal men het je zwaarder aanrekenen en wordt je wellicht mede verantwoordelijk gesteld door de verzekeraar maar strafbaar is het niet.

Jobassje 21:55
afbeelding van Jobassje

En zo is het.

Ibe 17:43
afbeelding van Ibe

Elke goede All Season band heeft het "keurmerk" 3 peak mountain snowflake.
Die van Goodyear, Pirelli, Vredestein, enz. Helemaal niets speciaals dus.

J.S. 00:54
afbeelding van J.S.

Ik woon in het zuidwesten van Nederland en heb al veel meer sneeuw dan jij omschrijfft. Zelfs de afgelopen zeer zachte winter lag er op 5-7 dagen een vrij dik sneeuwtapijt. In normale en vooral kodue en strenge winters gaat dat naar 40-70 dagen. Kijken hoe dat met een zomerbandje gaat dan....

Marijn van der Laan 13:42
afbeelding van Marijn van der Laan

Ik ben wel benieuwd met hoeveel (of liever gezegd hoe weinig) profiel je met deze cross climate band nog in de winter kan rijden. Bij gewone winterbanden is het onder de 4 mm al discutabel. Enig idee hoe dat met deze band zit?

Ibe 17:44
afbeelding van Ibe

Is net hetzelfde als bij een winterband.

mat corvers 08:31
afbeelding van mat corvers

gisteren Michelin CrossClimatelaten monteren onder mijn golf,
Nu maar afwachten,rijd al 40jr michelin en kan niet anders zeggen super banden.

CLAUS 13:42
afbeelding van CLAUS

rij all 90000 km met Continental cross all seasons zonder problemen nog steeds 5mm
zal wel aan de rijstijl liggen

Loek 14:58
afbeelding van Loek

Ik heb zojuist mijn auto weg laten brengen om er Michelins Cross Climate onder te laten leggen. Ik heb me laten overtuigen dat het prima banden zijn voor alle weertypen en dat ze comfortabel zijn (Zoals ik van Michelin gewend ben). Groot voordeel is dat ik geen acht velgen en banden nodig heb, wat naast ruimte, ook nog eens het milieu spaart. Ik verwacht er veel van, we gaan het zien.

Ibe 17:50
afbeelding van Ibe

Je kan de laatste Autobild All Season banden test nu bekijken op Tyrereviews :
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-AutoBild-All-Season-Tyre-Test.htm
Het is duidelijk dat de CrossClimate niet het wonderkind is dat Michelin claimde.
Het is een goede All Season band, en mogelijk beter dan de Vector 4 Seasons. Maar de Vector 4 Seasons Gen2 is er, en dat is nu de nummer 1.
De CrossClimate scoort iets beter op droog wegdek. De Gen2 scoort iets beter op nat wegdek én op sneeuw. De betere sneeuw score heeft van de Gen2 de testwinnaar gemaakt.

J.S. 00:45
afbeelding van J.S.

Hmmmm....uit diverse vergelijkingstest op diverse sites, soms ook nog toegelicht door de testers (desgevraagd) blijkt de Michelin voor sneeuw toch echt duidelijk minder te zijn dan de GoodYear 4S Generation2. En deze laatste wint de allseasonbanden test constant. De Michelin is inderdaad een zomerband die het in de winter veel beter zal dan dan zo'n zomerband. Een Engelse reviewer zei duidelijk: krijgt je veilig van A naar B op sneeuw en slush, maar niet zoals de GoodYear. Dus daar ga ik van uit. Verder vind ik winterse omstandigheden per definitie beduidend gevaarlijker dan zomerse en hebben we die hier regelmatig. Ik ga dus voor de Goodyear of de vredestein Quatrac. Misschien de Hankook 4S of toch de nieuwste van Nokian . Op sneeuw scoorden deze allemaal een 1 of 2 en niet een (slechtere) 3+ zoals de Michelin en Pirelli als het om sneeuw gaat.

Richard van Steensel 18:54
afbeelding van Richard van Steensel

Ik heb zelf 4 jaar met de vorige serie Vector 4 gereden onder mijn Renault Senic naar volle tevredenheid.
Ik heb nu een Peugeot 208 met Michelin er onder, ben nu aan het kijken wat de volgende set wordt de Cross Climate of toch de Vector 4 G2 daar ik straks veel ga rijden voor mijn werk.
De laatste komt toch overal als beste uit de testen, al hoewel ik de Cross Climate toch ook wel een een echte band vind voor een Franse auto!

Ben er nog niet uit

Hugo 18:58
afbeelding van Hugo

Volgens ik is dit een uitstekende band, met bovendien een mooi profiel. Ik laat ze alvast monteren op mijn nieuwe 4x4. Die er standaard op liggen zijn niets waard (Continental CrossContact).
Wedden dat ik het verschil zal merken, zeker op ijs, sneeuw, regen en... grintwegen.
Zeker weten.

Hugo 18:56
afbeelding van Hugo

Inderdaad !
Ik rijd nu een maand met de CrossClimats. Zachter, baanvaster, stabieler in de bochten, baanvast op ijs, en géén keitjes meer in de ribbels.

Anon 20:32
afbeelding van Anon

Ik heb zelf michelin pilot alpin winterbanden en dat levert op een achterwielaandrijver perfecte prestaties in de sneeuw, in die mate dat ik me enorm irriteer aan al de mensen op zomerbanden of all season Banden die ridicuul traag rond rijden. Omgekeerd moest ik tijdens de sneeuw periode even met mijn vrouw haar auto met all season banden rijden. Misschien zijn die marginaal beter dan zomerbanden, maar ze komen helemaal niet in de buurt van winterbanden. Trekt op niet veel.

Hugo 18:58
afbeelding van Hugo

Beste, volgens mij is dat hele "winterbanden-gedoe" niet meer dan marketing.

Techno Patat 13:07
afbeelding van Techno Patat

Dan heb je geen winterbanden vermoed ik? Ipv 'volgens': test het eens...

Hugo 17:26
afbeelding van Hugo

Zoals hierboven reeds vermeld.
Het zijn echter geen wondermiddelen. Tenslotte is het de voereman die het paard leidt...

Wouter 16:33
afbeelding van Wouter

Zoals eerder gezegd: mensen die roepen dat het een marketing truck is, rijden waarschijnlijk met een hoedje op en hebben geen geld om fatsoenlijke banden te kopen... Het is wel zo dat als je met versleten schockdempers rijd, goede banden ook niets meer helpen en de meeste automobilisten merken daar ook niks van...

Jos 16:58
afbeelding van Jos

Dat het een marketing truck is, zou geloofwaardig kunnen zijn. Maar, een winterband presteert echt goed in de winter, een zomerband goed in de zomer. Tot zover geen marketing truck.
De marketing truck kan ontstaan zijn toen er een fabrikant een all season band is gaan produceren. De anderen moeten nu wel mee. De marketing truck is nu dat dit soort discussies ontstaan en men nu 3 typen banden verkoopt. De fabrikant is de lachende derde.

Roel 12:00
afbeelding van Roel

Wat zonde, waarom nog niet beschikbaar voor de 235 50 18 of 235 55 18 bandenmaat!? In feb 2017 naar de wintersport! Heb nog 4 mm over.

Robert 23:50
afbeelding van Robert

November 2016
De Cross Climates, heel fijne band, vanaf ze voorradig waren (half 2015) gereden op een Peugeot 208, 82PK, 25000 KM.
Vanaf begin 2016 onze 2008, 82PK én onze 2008, 110PK, gelijk met Cross Climates (205/60/55) uitgerust. Momenteel 30000 km en 16000 km mee gereden. Telkens met veel rij plezier, fijn weggedrag, zeer stil, ruim voldoende op droog, vooral op nat en voldoede bij de weinige keren lichte sneeuw!

Axel 14:52
afbeelding van Axel

Ik rijd al meer dan 30 jaar auto, in de provincie Antwerpen (en omgeving), en uiteraard in de zomer heel wat verder in Europa, maar ik ben geen wintersportartiest, dus zeer zelden in de sneeuw.
ALTIJD op zomerbanden en ja, in de winter, als er sneeuw ligt of (meestal) ijs ... als er eens wat vorst is ... dan moet je je rijstijl aanpassen ... is dat niet evident?
Wat het hier in België vaak doet is regenen en daarom beoordeel ik liever een band op nat en droog contact ... Michelin (wat er nu weer onder ligt), heb ik het idee dat ze iets minder goed presteren op nat wegdek, hun zomerbanden dan ... meestal kies ik voor Uniroyal (the raintyre), een veel logischer keuze in ons landje. Ik heb vroeger ook op (redelijk dure) bridgestones gereden en die waren gemiddeld ook niet echt slecht.
Ik heb ook bijna 30 jaar op sportieve motorfietsen gereden, daar voel je de band nog veel meer! Voorkeur voor Bridgestone, niet echt goedkoop, maar zeer ok!
Om alle hindernissen te kunnen ronden in Vlaanderen, hoop ik dat deze nieuwe band van Michelin zowat een ideaal compromis kan vormen voor (de voor mij) meest voorkomende omstandigheden: meestal +7°C, veel regen en nattigheid en heel af en toe gladde toestanden. Het spreekt voor zich dat geen enkele band ideaal is voor alle omstandigheden, maar ik neem genoegen met een compromis, ik heb ook meer dan 100 pk en kan dat ook niet altijd aan de grond zetten ... veel hangt dus ook af van het chauffeurken ... je moet gewoon blijven weten waar je mee bezig bent!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws