Special: race-initiatie op Spa-Francorchamps

Mini Cooper S race

We gaan er niet flauw over doen, een autosite hebben heeft zijn voordelen. Zeker wanneer ze ons vragen om naar Spa af te zakken voor een race cursus. Zo'n cursus klinkt natuurlijk altijd leuk, maar het feit dat je de rondjes op het mythische Francorchamps mag doen, geeft het toch iets extra. Als toeschouwer heb ik al veel de raidillon mogen aanschouwen, ik kon dan ook niet wachten om vol gas richting horizon te rijden.

spa-francorchamps racecursus

Racen bijft een gevaarlijke sport, daarom moet je eerst door de verplichte veiligheidscursus. Op zich leer je daar bij, interessanter zijn de tips van de instructeurs zelf. Aangezien het een "open" circuit dag is, moesten we vooral letten op de 400-500pk sterke Ferrari's en Porsche's. Ook voor een paar Sakers en Radicals moesten we uitkijken, maar daar was gewoon geen beginnen aan. Eens ze in je achteruitkijkspiegel zaten, waren ze voorbij zonder het goed en wel te beseffen.

spa-francorchamps racecursus

Het eerste wat opvalt is hoe makkelijk zo'n racemini te besturen valt. Dit is uiteraard een cursus voor absolute beginners, en is de Mini daar volledig aan aangepast. ABS, ESP, stuurbekrachtiging, het zit er allemaal op. Ook de manuele 6-bak lijkt aangepast, op 5500 tpm is de fut er dan ook een beetje uit. Het ging natuurlijk om de juiste racelijn aan te houden, niet om alles uit de 210pk sterke motor te halen. Die racelijn aanhouden bleek net iets moeilijker dan gedacht. Ten eerste zit je met Ferrari's van +250.000 euro die je niet van de baan wil rijden. Ten tweede, ken je het circuit alleen van op TV en racegames. Echter, waar iedereen het meeste moeite mee had, was het remmen. Galant als we zijn in het dagelijks verkeer, zijn we gewoon geleidelijk te remmen voor een aankomende bocht/stoplicht. Dat moet je dus totaal uit je hoofd zetten tijdens het racen. Kort en hard moet je remmen, en remmen kan je met zo'n omgebouwde Mini. Wanneer je dat onder de knie kreeg en er weinig verkeer was zodat je de juiste lijne kon houden, dan pas begrijp je waar piloten die kick van krijgen. Ook al had ik die dag alleen een Lotus Elise achter me kunnen houden, het gaf absoluut een goed gevoel. Ahja, en de raidillon, die mag er (ook van dichtbij) zijn ;)

spa-francorchamps racecursus

Dank aan Beru

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 17:22
afbeelding van Yannick Degroeve

als mede-racer toen even melden dat het deel met het remmen bij mij iets anders lag...
ik remde zeer laat maar progressief hard en mijn instructeur vertrouwde dit niet volledig.
meest gehoorde instructie was dan ook "REMMEN! REMMEN! REMMEN!" :-)

Techno Patat 18:15
afbeelding van Techno Patat

Kdenk ook dat dat remmen mijn grootste probleem zou zijn, als ik nu al op de weg eens alles van remmen toegooi denk ik al, ajaj, doe ik liever niet, laat staan als je het constant moet doen :p! Toch lijkt het me wel enorm leuk!

Enig idee waar je kon inschrijven voor die trackday, de enige die ik vind zijn van de racb, en skylimit... verder niets eigenlijk :p!

Yvesw 18:46
afbeelding van Yvesw

@Patat: als je er één vindt (dt of niet? nogal een lui dag voor me...), doe ik mee!

Wim 19:01
afbeelding van Wim

@patat: http://www.rmatrackdays.com/ dat waren de mannen die de trackday organiseerde

Anonieme gebruiker 20:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

Indeed more money than brains :-)

Techno Patat 13:40
afbeelding van Techno Patat

@wim: thx, ga ik morgen op het gemak eens goed bekijken!

@yvesw: graag! Hoe meer zielen,... Kan jij ergens aan een leuke auto graken :p? T leukste dat ik ik vind is een '99 subaru impreza gtt van m'n beste maat (op jou na dan ;)! ) maar die zal hem (terecht) denk ik niet willen lenen :p!

EDIT: kheb het nu eens bekeken: blijkbaar is Spa een duur circuit: andere prijzen zijn 200 pond, heb ik ervoor over, maar 345 pond voor spa is toch een beetje veel niet? het duurste vanal zelfs :o!

Yannick Degroeve 14:34
afbeelding van Yannick Degroeve

Spa is een héél tof circuit. niet te groot, uitdagende bochten en dan het rechte stuk vlak langs de pits en tegen 170 vlam op raidillon. Echt de moeite! Heb ook op de Nordschleife (mee)gereden en das natuurlijk ook de moeite maar voor een paar rondjes te doen is Spa leuker omdat je die baan sneller kent...

Techno Patat 17:11
afbeelding van Techno Patat

@yannick: mijn beurt komt nog wel, hoop ik :p! De NS staat hoogstwss op het programma als een 2 daags tripje met de maten, maar daar moet er nog eens over gepraat worden :p! kandidaten om mee te gaan :p? hoe mee zielen...

Yvesw 18:29
afbeelding van Yvesw

@Techno, I would love to, maar ik ben niet in het bezit van een leuk karretje... Ooit koop ik me wel eens een 2dehands bakkie samen met vrienden om er gewoon mee op het circuit te krakkelen... Type: http://www.autozone.be/honda_s2000_20i-16v-vtec-ac/auto/detail.jsp?zoekI...

Techno Patat 19:33
afbeelding van Techno Patat

haha, het plan hier is hetzelfde! maar dan eerder in de richting van e36 m3, volledig strippen en een beetje upgraden et voila, je hebt jezelf een bloedsnel circuitspeeltje dat nog niet veel moet kosten :)!

die auto is trouwens wel goedkoop! de s2000 die in Tielt te koop staat kost 30.000 euro! deze is daarbij een batje!

Yvesw 22:46
afbeelding van Yvesw

@Techno, inderdaad! En ik zou sowieso eerst iets goedkoper aanschaffen... Kwestie om wat te kunnen oefenen en uw huis niet te moeten verkopen nadat je eens nader kennis hebt gemaakt met een slecht genomen haarspeldbocht...

Techno Patat 16:09
afbeelding van Techno Patat

Jup, same here! Maar dan eerder met 2 samen iets kopen, want m'n mechanische kennis beperkt zich tot wat ik leerde op de boerderij thuis en een beetje gezond verstand :p! Maar beginnen met een auto van 3-4000 euro om dan toch op/kapot te rijden en daarna naar het snellere overschakelen! Al is het maar omdat ik altijd fwd heb gereden (of een ferm underpowered rwd) dus beter nbeetj oefenen met de (goedkope!) krachtigere rwd's :p!

Quin 16:45
afbeelding van Quin

Op 4 en 5 juni is er trouwens een evenement in Spa voor de Italiaanse wagens (de meeste met een Italiaanse wagen hebben vast wel een mailtje gekregen :)).

Naast het showen van de meeste premium Italiaanse merken (Ferrari, Lambo, Maserati, De Tomaso is er ook, ...) krijg je ook de kans om op het circuit te rijden, maar aangezien het grote succes (ik heb geen tickets meer kunnen krijgen, maar je kunt ook gewoon binnen geraken door aan de kassa te betalen) vrees ik er een beetje voor.

Al zou het misschien wat zielig ogen om met m'n 1.3 Mitootje door de Eau Rouge te 'scheuren' ;)

Voor de geïnteresseerden: http://www.spaitalia.be/

Sven 17:14
afbeelding van Sven

@Quin: ik kreeg een tweetal weken geleden een mail daarover, en een paar dagen later de melding dat alles uitverkocht was. Op de dag zelf zou je wel nog tickets kunnen krijgen.

Techno Patat 18:49
afbeelding van Techno Patat

ik ga sowieso, spa italia is een no-brainer!! en @quin: het snelheidsrecord staat volgens alfa forum's op 60 km/h tijdens de rondrit! enkel tijdens de 'race' mag er vrijuit gereden worden, maar dat is met je mito levensgevaarlijk gezien de vele ferrari's, lambo's en alfa's :D! ik heb enkele filmpje van vorig jaar van aan la source met grantourismo s, 8c en gallardo etc, als je wil zet ik het wel eventjes op jouwbuis :)!!

sta je trouwens op de paddock met je mito? het is dacht ik 60 euro per wagen, maar alle inzittenden mogen gratis mee, dus als je je mito vollaadt met 5 personen doe je een koopje :D!

Quin 10:40
afbeelding van Quin

Ik heb zelfs nog geen ticket, dus paddock zal ik waarschijnlijk niet geraken :p. Maar voor mij al voldoende om al dat Italiaans schoon te kunnen zien ;).

Techno Patat 15:04
afbeelding van Techno Patat

idem hier, het parkeren op de wei is me niet erg :p! al is het geen plezier om soms naar boven te rijden! vorig jaar stond ik op een weide niet ver van de ingang, en dat bergpadje ging toch nog vrij snel omhoog, de wei was gelukkig wel vlak (handremmetjeeeeees :D!)

Anonieme gebruiker 12:14
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ben vorig jaar ook geweest, 60km/h was dan zelfs nog veel spijtig genoeg!
Heb ook zoals gemeld bij jullie de foto's vorig jaar een GT3RS de bocht zien uit schuiven en die zag er echt niet goed uit.

Quin 11:42
afbeelding van Quin

Wet van Murphy: m'n MiTo had problemen met versnellingsbak en staat nu in de garage :(. Ik heb wel een Italiaanse vervangwagen (Lancia Ypsilon), maar daar zie ik me nog niet mee rondtuffen :D.

Jammer, het zal voor volgend jaar zijn. :).

jon 19:32
afbeelding van jon

welke dag was dat ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws