Vrijdag Fandag: Mercedes 280 SL

Autofans zijn er in alle soorten en maten. Voor de voorlaatste in deze reeks gaan we op bezoek bij een man met een Duitse klasbak. En welke wagen past beter bij dit weer dan een klassieke roadster?

Naam: Lout Schampers
Leeftijd: 28 jaar
Wagen: Mercedes-Benz 280SL
Eigenaar sinds: Oktober 2014
Vorige wagens: 92 Jeep Wrangler, '02 BMW 320d Compact, '86 Mercedes-Benz 560SL, '06 BMW 530xd
Kort: De SL is een zeer comfortabele, sportieve roadster in een tijdloos maatpak.

Het verhaal

Geschiedenis
Ik heb in de zomer van 2014 een Mercedes 560 SL van hetzelfde model opgeknapt en omgebouwd naar de mooiere Europese uitvoering, dus andere lampen en smallere bumpers. Deze wagen heb ik uiteindelijk verkocht en toen ben ik direct op zoek gegaan naar een origineel Europees model. Aangezien ik de binnen -en buitenlandse zoekertjeswebsites dagelijks in de gaten houd, had ik verschillende wagens op oog.

mercedes-benz-280-SL-1978-vrijdag-fandag

Na een paar SL's te hebben gezien die in erbarmelijke staat verkeerde was dit de minst slechte. De wagen was ontzettend vies en had duidelijk al jaren geen liefhebbende eigenaar gehad. Hij stond net boven Amsterdam te koop bij iemand die de wagen uit een faillissement had gekocht maar er eigenlijk geen blijf mee wist. De SL had een jaar of 6 stil in een opslag gestaan omdat er een gerechtelijk beslag op de wagen lag. De remmen zaten vast, de versnellingsbak werkte maar half, de carrosserie vertoonde flink wat roestplekken en de gaten zaten in het chassis en het lederen interieur. Maar ik was gecharmeerd door de redelijk draaiende 6-in-lijn en de prachtige kleur. Zodoende heb ik de wagen van die man overgenomen om hem in de winter een nieuw leven te geven.

Wat zou je anders aanpakken?
Door met de juiste vakmensen en experts samen te werken is alles bijzonder goed verlopen, het heeft enkel een paar maanden langer geduurd dan verwacht en heb ik mijn budget met 10% overschreden door op het laatste moment alsnog het interieur en wat chroomerk te vernieuwen, waarvan het resultaat prachtig is!

Waar krijg je een glimlach van?
Als ik lekker met het dak open en het zonnetje op m'n gezicht de 6-cilinder flink de sporen geef. Het is geen wagen om hard mee te knallen maar de tussenacceleraties zijn een lust voor het oor.

mercedes-benz-280-SL-1978-vrijdag-fandag

Waar word je humeurig van?
Er is niks aan de wagen dat ik haat of waar ik humeurig van word. Enkel de achteruitversnelling pakt ie niet altijd. Maar als je een beetje met de pook wiebelt doet ie het alsnog. Dus zolang de wagen doet wat er van m gevraagd wordt, ben ik een gelukkig man.

Kostenplaatje
Ik ga liever niet in op de exacte prijzen. Een van de duurdere uitgaven aan de wagen is het handgemaakte Zebrano houtwerk. Aangezien het W107 model door de jaren heen redelijk veel verschillende dashboard layouts heeft gehad, moeten voor sommige interieurs het houtwerk op maat gemaakt worden. Daarnaast heb ik voor een redelijke prijs mijn interieur voorzien van vernieuwde lederen zetels. De grootste kostenpost is een samenraapsel van werken zoals carrosseriewerk, nieuwe bodemplaten, revisie startmotor, het in orde maken van de motor en versnellingsbak, ophanging, remmen etc.

Hamer & beitel
De wagen is nu voorzien van houtwerk waar het oorspronkelijk zwart lederen interieurlijsten waren. Verder heb ik getracht de wagen zo origineel mogelijk te laten.

mercedes-benz-280-SL-1978-vrijdag-fandag

Waarom een 280 SL?
Het is een heerlijke wagen om meetings mee te doen of gewoon lekker te toeren met je vrouwtje op de bijrijdersstoel. Heel veel mensen die zijn opgegroeid met het W107 als een van de ultieme statussymbolen hadden er destijds geen geld voor. Nu zijn de wagens redelijk betaalbaar en beginnen ze een echte klassieker status te krijgen. De goede exemplaren die je nu onder de €15000 kunt kopen zijn een degelijke investering waar je de komende jaren meer plezier van kunt hebben dan dat je je centjes ziet verdampen op je spaarrekening.

Blijver of afschrijver
Deze wagen heb ik opgeknapt om te verkopen zodat iemand anders er nog jaren plezier van kan hebben. Mijn (bereikbare) droomklassieker is een '70-'72 Datsun 240Z met een vrij ademend, hoog compressie L28 blok en 5-versnellingsbak (lichtste "Z" met zwaarste motor).

Gegevens

Huidige kilometerstand: 160.000 km
Leeftijd wagen: 1978
Motor: 2.8 6-in-lijn
Overbrenging: Automaat
Topsnelheid: 200 km/u
0 tot 100km/u: 9 s
Vermogen: 185 pk
Koppel: 250 Nm
Aandrijving: Achterwiel
Gewicht: 1.500 kg
Gemiddeld verbruik: 12 l/100 km
Rijtaks: 35 euro
CO2-uitstoot: 311 g/km

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Jef 12:11
afbeelding van Jef

Heel mooi!

model500 14:36
afbeelding van model500

indeed heel mooi, maar bevalt een 2,8 nog wel na zo een 560SL ?

Wim 12:36
afbeelding van Wim

zalige bak

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws