Onderzoek: Is chiptuning legaal?

Over het elektronisch opvoeren van motoren, ook wel chiptuning genaamd, bestaan nog veel vragen. Want de wildste verhalen doen de ronde op verschillende fora over de legaliteit ervan. Tijd om de mythes uit de wereld te helpen en de feiten boven te halen.

Laten we meteen met de deur in huis vallen; chiptuning is wettelijk niet illegaal voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk om het legaal te doen. Concreet? In 2010 werd een Ministeriële omzendbrief uitgestuurd door de staatssecretaris voor Mobiliteit destijds, Etienne Schouppe (CD&V). Daarin staat de toelating voor een resem aan veranderingen waarvoor je geen toelating nodig hebt van de constructeur. Want volgens de strikte wet dient elke verandering te gebeuren met goedkeuring van de constructeur (lees: zelfs het vervangen van je stereo). Niet realistisch natuurlijk, daarom ook de brief met uitzonderingen.

Chiptuning-legaal

In die omzendbrief staan tevens een resem aan veranderingen die niet zomaar mogen gebeuren. Onder nummer 27 zien we dan ook motortuning staan. Dus toch illegaal? Niet echt. Want er zijn voorwaarden om het wel te mogen doen. Voorwaarden die bij navraag even verduidelijkt worden door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken:

'Volgende zaken zijn nodig voor een goedkeuring aan te kunnen vragen bij het wijzigen van het motorvermogen bij een wagen:'
• Het akkoord van de constructeur van het basisvoertuig
• Testen uitgevoerd door daartoe erkende technische diensten van de gewijzigde deelgoedkeuringen (vermogentest, remtest, emissietest, geluidstest)

Hoe zit het met de verzekering?

In mensentaal komt het er op neer dat je - pakweg - jouw Volkswagen Golf mag laten chiptunen als je toestemming krijgt van Volkswagen en als je daarna heel de wagen laat testen door een erkende technische dienst (lees: bij de autokeuring). In die zin doen chiptuningsbedrijven dus ook helemaal niets illegaal, want zij bieden enkel de dienst aan. Het is aan de klant om te zorgen dat de wagen conform de wet is.

Een stap die zo goed als nooit wordt genomen door de klant. Enerzijds omdat ze het niet weten, anderzijds omdat het bijna onmogelijk is. Mensen met een gechipte wagen rijden dus eigenlijk onverzekerd rond, want de wagens zijn niet wettelijk in orde. Bij AXA verzekeringen kregen we dan ook dezelfde uitleg: 'Voertuigen die een ‘chiptuning’ hebben ondergaan moeten terug passeren via een keuringsstation. Want de premie voor de verzekering wordt berekend op basis van het vermogen.'

Chiptuning-legaal

Propere taal om te zeggen: Heb je een ongeluk, is je wagen gechipt en komen we er achter, dan weigeren we een uitbetaling. In realiteit zal het daarbij enkel gaan om ongelukken die te verklaren vallen door de tuning (bijvoorbeeld overdreven snelheid).

Aangepaste wetgeving op til

Natuurlijk vinden ook de chiptuningbedrijven het geen ideale situatie. In Duitsland is het bijvoorbeeld perfect legaal, daarom dat er in België een wettelijk kader moet gecreëerd worden. Bruno Lermusiau van Br-Performance in Willebroek is vragende partij. 'Momenteel blijft het een grijze zone, maar achter de schermen wordt er gewerkt aan een aangepaste wetgeving die het wel mogelijk maakt', aldus Bruno. 'De beroepsfederatie Federauto is daarvoor in gesprek met het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).'

Een gesprek dat waarschijnlijk nog enkele maanden kan aanslepen waardoor tot op de dag van vandaag wagens gretig gechipt worden waarna ze in een grijze zone der legaliteit blijven bestaan.

Chiptuning-legaal

Wat nu wel en niet mag van aanpassingen buiten chiptuning vind je terug in de handige Ministeriële Omzendbrief.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Carlos 17:33
afbeelding van Carlos

Is denk ergens eind 2014? nog in het programma VOLT aan bod geweest. Daar was het de 'undercover' reporter die daar meer wou over weten. Daar was het ook een discussie die niks opleverde en de persoon van BR-performance toen het zelfde zei :D.

Was er recent ook niet in België een bestuurder geflitst aan een snelheid die standaard niet mogelijk was met zijn wagen? Kan verkeerd zijn maar door het hier te lezen komt er iets van boven ^^.

Etienne 10:35
afbeelding van Etienne

Chiptuning is en blijft verboden. Aanbieders , dus de bedrijven, zijn mededader en dus wel degelijk strafbaar. Dit artikel is onvolledig en zelfs misleidend. Grijszones bestaan niet in het strafrecht. En dat er met NVA wordt onderhandeld is helemaal uit de lucht gegrepen. FOD Mobiliteit zal zich blijven verzetten om chiptuners te legaliseren...

Pieter A. 12:06
afbeelding van Pieter A.

Etienne, er werd hier gesproken met de overheid, de verzekeraar en een chiptuner. Veel objectiever inzake partijen lijkt het me niet te kunnen worden.

Etienne 17:31
afbeelding van Etienne

Beste Pieter,
De chiptuner zal u enkel vertellen wat hij zelf graag gelooft !
De verzekeraars verzekeren enkel adhv het gelijkvormigheidsattest en gaan de polis enkel aanpassen indien de eigenaar een nieuw COC heeft, maar dat wordt nooit afgeleverd door DIV, omdat de aanvraag zelfs nooit behandeld zal worden.

De overheid is ook duidelijk : het zal nooit toegelaten worden en blijft nog steeds verboden. U neemt best contact met Dhr Thomas Thomas De Spiegelaere van FOD Mobiliteit. Hij zal u beamen hetgeen ik hoger reeds heb vermeld !

Chiptuning is gewoonweg verboden en strafbaar voor zowel de uitvoerder als de eigenaar van het voertuig. (Voertuigen die deelnemen aan het openbaar verkeer)

Yvesw 12:56
afbeelding van Yvesw

Etienne: Het elektronisch aanpassen van de motor is niet illegaal 'ALS'... En het is die 'als' die zo belangrijk is. Want zoals de extra info van de MOW zegt, mag het mits goedkeuring van de constructeur en met een hertesting van de wagen. Dat zoiets in de realiteit onhaalbaar is maakt iets nog niet illegaal. Uplace is ook niet illegaal maar het blijkt wel extreem moeilijk om het klaar te krijgen.

Het artikel is daarbij op geen enkel punt misleidend, want nergens stellen we dat chiptuning iets is dat je moet doen of zomaar mag. Wel hebben we het kader er rond geschetst zoals het momenteel bestaat. Met de hulp van de overheid, met de hulp van een verzekering en met de hulp van de chiptuners.

Lionel De Wannemaeker 11:14
afbeelding van Lionel De Wannemaeker

Ik vind dat chiptuning moet legaal zijn. Overdreven snelheid is altijd strafbaar of het met gertunde of met originele motor is. Dus wat is het probleem? Misschien dat verzekeringen weeral willen profiteren?

Lionel De Wannemaeker 11:14
afbeelding van Lionel De Wannemaeker

Ik vind dat chiptuning moet legaal zijn. Overdreven snelheid is altijd strafbaar of het met gertunde of met originele motor is. Dus wat is het probleem? Misschien dat verzekeringen weeral willen profiteren?

Etienne 17:41
afbeelding van Etienne

Op deze link wordt het door een advocaat uitgeklaard dat deze inbreuken tot de correctionele rechtbank kunnen worden gebracht.

http://www.danckaerts.be/strafrecht/chiptuning/

bartelskie 10:08
afbeelding van bartelskie

121 km/u op de snelweg rijden is ook verboden en strafbaar...
Met wetteksten zwaaien die niet worden toegepast is niet moeilijk. Geef eens voorbeelden van effectieve veroordelingen.
FOD Mobiliteit hoeft maar eens te googelen op chiptuners en ze kunnen ze allemaal opdoeken. Het zal nooit worden toegelaten , maar men doet er niks aan.
In de USA en Japan is tuning de normaalste zaak van de wereld.
Men moet eens stoppen met alles en iedereen het handje vast te houden.

Adriaan 14:19
afbeelding van Adriaan

Legaal of niet, de gevolgen om als firmawagen rijder gepakt te worden met een gechipte auto, zijn voor mij veel te groot om het nog maar de riskeren.
En dat pakken gebeurd meestal wanneer er een ongeval gebeurd is, en elke stok dat de verzekering vind om mee te slagen, zullen ze gebruiken. Nop, niet voor mij...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Zoute-Grand-Prix

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws