Over het elektronisch opvoeren van motoren, ook wel chiptuning genaamd, bestaan nog veel vragen. Want de wildste verhalen doen de ronde op verschillende fora over de legaliteit ervan. Tijd om de mythes uit de wereld te helpen en de feiten boven te halen.
Laten we meteen met de deur in huis vallen; chiptuning is wettelijk niet illegaal voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk om het legaal te doen. Concreet? In 2010 werd een Ministeriële omzendbrief uitgestuurd door de staatssecretaris voor Mobiliteit destijds, Etienne Schouppe (CD&V). Daarin staat de toelating voor een resem aan veranderingen waarvoor je geen toelating nodig hebt van de constructeur. Want volgens de strikte wet dient elke verandering te gebeuren met goedkeuring van de constructeur (lees: zelfs het vervangen van je stereo). Niet realistisch natuurlijk, daarom ook de brief met uitzonderingen.
In die omzendbrief staan tevens een resem aan veranderingen die niet zomaar mogen gebeuren. Onder nummer 27 zien we dan ook motortuning staan. Dus toch illegaal? Niet echt. Want er zijn voorwaarden om het wel te mogen doen. Voorwaarden die bij navraag even verduidelijkt worden door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken:
'Volgende zaken zijn nodig voor een goedkeuring aan te kunnen vragen bij het wijzigen van het motorvermogen bij een wagen:'
• Het akkoord van de constructeur van het basisvoertuig
• Testen uitgevoerd door daartoe erkende technische diensten van de gewijzigde deelgoedkeuringen (vermogentest, remtest, emissietest, geluidstest)
Hoe zit het met de verzekering?
In mensentaal komt het er op neer dat je - pakweg - jouw Volkswagen Golf mag laten chiptunen als je toestemming krijgt van Volkswagen en als je daarna heel de wagen laat testen door een erkende technische dienst (lees: bij de autokeuring). In die zin doen chiptuningsbedrijven dus ook helemaal niets illegaal, want zij bieden enkel de dienst aan. Het is aan de klant om te zorgen dat de wagen conform de wet is.
Een stap die zo goed als nooit wordt genomen door de klant. Enerzijds omdat ze het niet weten, anderzijds omdat het bijna onmogelijk is. Mensen met een gechipte wagen rijden dus eigenlijk onverzekerd rond, want de wagens zijn niet wettelijk in orde. Bij AXA verzekeringen kregen we dan ook dezelfde uitleg: 'Voertuigen die een ‘chiptuning’ hebben ondergaan moeten terug passeren via een keuringsstation. Want de premie voor de verzekering wordt berekend op basis van het vermogen.'
Propere taal om te zeggen: Heb je een ongeluk, is je wagen gechipt en komen we er achter, dan weigeren we een uitbetaling. In realiteit zal het daarbij enkel gaan om ongelukken die te verklaren vallen door de tuning (bijvoorbeeld overdreven snelheid).
Aangepaste wetgeving op til
Natuurlijk vinden ook de chiptuningbedrijven het geen ideale situatie. In Duitsland is het bijvoorbeeld perfect legaal, daarom dat er in België een wettelijk kader moet gecreëerd worden. Bruno Lermusiau van Br-Performance in Willebroek is vragende partij. 'Momenteel blijft het een grijze zone, maar achter de schermen wordt er gewerkt aan een aangepaste wetgeving die het wel mogelijk maakt', aldus Bruno. 'De beroepsfederatie Federauto is daarvoor in gesprek met het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).'
Een gesprek dat waarschijnlijk nog enkele maanden kan aanslepen waardoor tot op de dag van vandaag wagens gretig gechipt worden waarna ze in een grijze zone der legaliteit blijven bestaan.
Wat nu wel en niet mag van aanpassingen buiten chiptuning vind je terug in de handige Ministeriële Omzendbrief.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 14 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 14 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 19 uur geleden