Bandentest: GoodYear EfficientGRIP Performance

GoodYear EfficientGRIP Performance

Of we een bandentest zien zitten? Ja, natuurlijk. Waar? In Mireval, Montpellier. Zeker weten! Dit keer geen high performance Dunlop band maar een one-for-all en vooral voor in de regen!

Het had de voorbije dagen enorm gesneeuwd in Belgie en het in Noord-Frankrijk. Gelukkig was het circuit op onze bestemming - Goodyears Proving Ground - in topconditie. Een groot domein gelegen op enkele 100 meters van de Middellandse zee.


goodyear efficientgrip performance

Na een briefing en korte onderverdeling van groep konden we aan de vijf workshops beginnen...

goodyear efficientgrip performance

Rolling Resistance

Laten we met de saaiste test beginnen. Men neme twee identieke VW Golf 7's, de ene uitgerust met de EfficientGRIP Performanceís. Dit zijn banden met een B-label in de catergorie weerstand. Daar tegenover zetten ze een F-label band van een ongekend merk. Over een afstand van 250 meter laten ze de wagens naar beneden rollen en het is opmerkelijk dat de EfficientGRIP er 10 seconden minder lang over doet. Een groot verschil dat duidelijk maakt dat een wagen met B-band minder vermogen verspilt is om de wielen te laten rollen dan de F-label band. Dit is voor de consument merkbaar in de portefeuille aangezien minder rolweerstand gelijk staat aan een lager verbruik.

goodyear efficientgrip performance

Wet Braking

Remmen bij regenweer is iets waar veel mensen bang voor zijn. Zelfs met de allerbeste band ter wereld zal je op een natte weg veel meer meters blijven schuiven dan op een droog wegdek. Maar het verschil met een A-label EfficientGRIP Performance en een E-label band is immens. Het loont dus om bij de aanschaf van een band toch even te kijken naar het bandenlabel. We konden plaatsnemen in een Golf 7 die is uitgerust met een geijkte rembekrachtiger. Die zal automatisch op het juiste moment en met maximale kracht zal remmen. Hetzelfde systeem zit in een tweede wagen ook maar dan met de E-label banden.

goodyear efficientgrip performance

Het verschil is opnieuw op zijn minst opmerkelijk te noemen. Waar je bij de GoodYear vanaf het begin al voelt dat de band echt grip zoekt en deze ook vindt om af te remmen, glijd je bij de E-labels een gemiddelde van 5 meter verder. Dat wil zeggen dat de wagen met de E-label banden nog een snelheid heeft van 23 km/h waar de A-label al stilstaat. Een simpele demonstratie met een muur van mousse blokken laat zien dat je ook bij ìmaarî 23 km/h serieuze letsels kan oplopen mocht je geraakt worden. De rem afstand was 35,78 meter bij een snelheid van 80 km/h.

Dry Handling

Misschien wel de leukste proef voor petrolheads als wij is testen hoe de EfficientGRIP Performance nu eigenlijk presteert op droog wegdek, hier het circuit van Mireval. Een mooie line-up van een vier Mercedes a-klasseís en evenveel instructeurs wachtte ons op. Na een rustig verkenningsrondje onder begeleiding van de instry-ucteur ging the pedal to the metal. Hoewel we toch redelijk wat stress op de banden zetten voelde de wagen niet onstabiel of schuiverig aan. De huilende banden gaven wel aan dat er Ècht op de limiet van hun kunnen gereden werd. De prestaties zijn meer dan goed. Voor een band die gefocust is op zijn prestaties in de regen en niet voor overmatig sportief rijgedrag stelt hij niet teleur. Verwacht uiteraard geen semi slick verhaal zoals de Toyo R888... al zouden we die dan weer niet door de natte proeven willen sturen.

goodyear efficientgrip performance

Wet handling

En laat die nu net aan de beurt zijn... In deze proef zette GoodYear de EfficientGRIP tegenover een merkband van dezelfde prijsklasse, eentje van Michelin. Om de beurten konden we de banden testen om zo een perfect beeld te krijgen van het verschil. En of er verschil was! De Michelinís zijn allerminst een E-label en dat maakt het nog opmerkelijker. Al ging het remmen gelijk op, ze konden veel minder van onze manoeuvres verdragen. De GoodYears daarentegen presteerden erg sterk, zij waren hier echt in hun nopjes. Bruusk remmen, kort insturen drie vierde door de bocht vol op de gas... er bleef (Efficient)GRIP ten allen tijde. Als chauffeur krijg je vertrouwen in de band en na een paar rondjes had je zoiets van: “Dit is best wel opmerkelijk.”

goodyear efficientgrip performance

Curved aquaplanning

Simpel voor te stellen als een grote cirkel (okee, het is geen circuit van het kaliber van het Nardo-circuit voor snelheidsrecords), een witte te volgen markeerstrook en een plas van ongeveer 5 meter lang en diep genoeg om voor de nodige aquaplaning te zorgen. De testinstructies luidden als volgt: Rij in derde versnelling en hou een stabiele 80 km/u aan. Doormiddel van een fluo-pijltje op de motorkap konden we de wagen telkenmale juist op de lijn richten. Belangrijk was vooral om dezelfde instuurhoek te behouden en niet te corrigeren op de slip. Ook dit keer testten we een Michelin Energy Saver + versus de EfficientGRIP. We schoven direct bij het inrijden van de plas water een dikke meter opzij om bij de terugkeer op droog asfalt met een stevige ruk aan het stuur verder te rijden. Beide de banden verloren tractie maar -hoe kan het ook anders- de EfficientGRIP een pak minder dan de Michelin Energy Saver + met A/B label. We behielden de controle en bij het weerkeren van grip was de ruk aan het stuur zo goed als onbestaande.

goodyear efficientgrip performance

Voor en na de workshops kregen we telkens een korte uitleg, met onder meer een bloemlezing van alle technologieën die tot deze prestaties hebben geleid en het vele werk dat er in de ontwikkeling van de band is gestoken. GoodYear mag terecht trots zijn op deze band. Hoewel testen als hierboven altijd in extreme condities gebeuren Èn uiteraard altijd in het voordeel zijn van de EfficientGRIP kunnen we niet ontkennen dat deze band zijn A/B-label zeker verdiend heeft.

goodyear efficientgrip performance

Prijzen voor deze banden kunnen we je moeilijk meegeven daar het enorm uiteenloopt voor alle bandenmaten. Je kan ze vanaf heden verkrijgen bij de rubberboer. Bekijk in de galerij hieronder alle foto's voor een beter beeld bij deze test!

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Techno Patat 17:31
afbeelding van Techno Patat

Opmerkelijk wel, verassend niet echt hé. Ik ging het heel raar gevonden hebben moest er 1 test bijgezeten hebben waar de goodyear in verloor.
En ook opmerkelijk dat je sommige tests moest doen tegen een A-label en anderen tegen een E... Ik had ze liever allemaal gezien tegen de beste uit zijn categorie... Testen tegen de goedkope chinese namaak zal je met de goedkoopste goodyear/dunlop/michilin ook wel winnen...

Trouwens, dat die Michelin het niet won vond ik persoonlijk geen verassing. Dat zijn banden die prima zijn om veeeeel km's mee te doen. Slijtvast zijn ze zeker! Maar daarvoor zijn het niet de beste rijdersbanden (al zweren er toch velen bij de Pilot Sport plus semi's...).

Maargoed, dat je niet mag besparen op banden mag wel duidelijk zijn! Ik doe dat dan ook nooit! Het is en blijft je enige contact met de weg...

Techno Patat 12:45
afbeelding van Techno Patat

70k op 1 set voorbanden? Amai, ik doe er 15.000 mee en dan zijn ze voor mij ook op (binnenste 4cm versleten, de rest van de band nog zeker 3mm!). Al heb ik wel een actieve rijstijl en met de verlaging (sportkit...) van m'n auto is het camber ook niet te denderend!

Maar je hebt volledig gelijk, die goedkope banden ziet geen enkele buurman! De vette ledjes op je Audi 1.6 ziet iedereen... Maar als ik op een meeting oid's ben, en ik zie een vette auto kijk ik naar de banden! En zie ik dan zetec of nokian of wat dan ook liggen kan ik het toch niet laten van het luid genoeg te zeggen zodat m'n naaste buren het ook horen... Je rijdt dik en betaalt het, of je bent gierig en rijdt een polo... Maar dik rijden en besparen is iets dat ik niet snap...

Techno Patat 19:01
afbeelding van Techno Patat

Ik koop dan ook eigenlijk vooral performance banden. Dat zijn banden met een veel zachtere rubbersamenstelling. Dus die slijten veel sneller!

En ik durf al eens de bochtenridder uit te hangen ook ('s nachts, als er geen kat op baan is. Of gewoon een rondpuntje dat leeg is eens vlot nemen!)

ASR heb ik ook maar heeft zelden werk door m'n 4x4 :)! ABS heeft inderdaad wat nut, maar vooral het type band doet er veel aan! Op m'n Volvo had ik Michelin Primacy HP (ook een kilometervreter band) als ik hem kocht en daar deed ik met m'n actieve rijstijl ook een 45.000km mee!
Maar die band kleefde wel echt niet aan de weg als de banden die ik nu heb (contisport contact 3 en Bridgestone Potenze Re050a). Het is dus maar wat je wil! Mij geeft het niet dat ik na elke zomer vers rubber moet leggen, en in de regen heb ik nog nooit een probleem gehad! In tegendeel, al velen zien paniekeren terwijl ik gewoon erdoor ging...

Adolf Van Oostende 23:41
afbeelding van Adolf Van Oostende

1) Als je banden aan de binnen- of buiten-zijde sneller slijten kun je best de uitlijning vd wagen laten nazien in een goede bandencentrale en daar laten afregelen naar fabrieksinstellingen of mocht hij volgens fabrieksinstellingen correct staan naar een afstelling die beter bij je rijstijl past (desnoods camber-plates of camberbouten laten monteren ).

2)Wat betreft Nokian-banden sla je de bal mis door die bij de goedkope ( Chinese ) rommelmerken in te delen want in de Scandinavische landen zweren velen bij Nokian winterbanden

http://www.youtube.com/watch?v=VW5GMsT32RM

Techno Patat 10:25
afbeelding van Techno Patat

Mijn auto staat perfect op de fabrieksinstellingen. Maar alfa's slijten sowieso al zelden recht, laat staan als ze een verlaging hebben af fabriek :-)!
Maar ik vind het niet erg, je zou eens moeten meegaan en de grip ervaren! Op de Ring heb ik er 1.4G zijwaartste kracht uitgekregen! Als je weet dat een M3 1.1G haalt is dat een behoorlijk goed cijfer ;-)! En dat gewoon op straatbanden...

Over de Nokian's: oke, slecht zijn ze niet allemaal! Maar de banden die je hier vindt van Nokian's zijn dat meestal wel! Maar inderdaad nog steeds beter dan de Chineeskes :-)! Betere voorbeelden zijn dan roadstone's, zetec (of zoiets), ...

Yannick 14:56
afbeelding van Yannick

Een kleine aanpassing in het artikel met mbt Curved Aquaplanning. Bijkomende info van GoodYear: "De 2 testen op nat (wet handling and aquaplaning curved) waren een vergelijking van de belangrijkste rijprestaties met de belangrijkste concurrent voor de nieuwe EfficientGrip Performance, de Michelin Energy Saver + eveneens met een B/A label. Dit om aan te tonen dat het label niet alles zegt, voor de ontwikkeling van een evenwichtige band kijken we naar gem. 50 ontwikkelingscriteria. De EfficientGrip Performance is de enige band op de markt momenteel die en voor een groot aantal maten (82%) een B/A label kan voorleggen zonder compromissen op andere belangrijke rijprestaties zoals handling op nat en droog, weerstand tegen aquaplaning, rijcomfort, ... "

timmy 18:05
afbeelding van timmy

ik heb op mijn dacia sandero stepway plus goodyear banden op staan vreselijk ! rij ermee op een rotonde als het regent juist een schaatsbaan ! slechte grip alles hebben die banden dus das zeker chinese rommel eronder ! ik heb nu 4 seizoens banden gekocht van michelin das pas goeie grip !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws