Reisverslag Deel 2: Naar Slowakije met een oldtimer

Met een BMW Oldtimer naar Slowakije

Vorige week konden jullie deel 1 van Jan's verslag lezen. Hier volgt het tweede en laatste deel!

Slowakije

Volgende stop was Slowakije maar aangezien we daar niet voor donker geraakten zijn we eerst nog onderweg gaan winkelen en hebben we op een parking naast de autostrade onze trekkersrugzakken ingeladen. Je verschiet ervan hoeveel er in zo'n koffer kan!

Toen mijn vrienden waren gaan winkelen, ik heb mij wat met men fototoestel bezig gehouden op de parking op het dak van het shoppingcenter.

'S avonds hebben we een hotelletje gezocht in Prievidza en voor €7pp voortreffelijk geslapen, nog eens een laatste keer een douche genomen. Voor €4pp was er een uitgebreide avondmaaltijd (voor grote eters).
De volgende dag zijn we in Prievidza nog bij de toeristische dienst 3 wandelkaarten gaan halen van de regio en van daar ging het richting Handlova: het startpunt van onze wandeltocht.
Op de parking, hieronder, heeft mijn E28 9 dagen gestaan.

Gevaarlijk voor diefstal misschien maar ik had hem redelijk hard ontmanteld: Batterij afgekoppeld, een replica nummerplaat eraan ipv de originele achterteraan, ECU in het handschoenkastje afgekoppeld en de bougiekabels uitgetrokken.
Ik had ook nog een ledlampje liggen met wat elektronica en plaats voor 2 AA batterijen. Dat gaf een mooi rood knipperlichtje op 1Hz.

BMW E28 518I interieur

De trektocht ging van Handlova, Kremnické Bane, Krahule, Skalka, de grotten van Harmanecká jaskyňa, Horský Hotel Kráľova studňa, Donovaly, Vel'kà chochul'a, Derese(2001m), Chopok(2024m), Dumbier(2043m) naar Breso en daarna met de 3 treinen en 6h sporen terug naar Handlova. Op google maps is goed te zien hoe we zijn gegaan: van Handlova tot aan de Dumbier over de provinciegrenzen. Ik heb zelden zo'n mooi wandeltocht gekend. Meestal gaan die door het dal, om dan over de laagste pas te gaan waardoor je nog niets gezien hebt. Hier was dat wel even anders: bijna 60% van de route ging over de langgerekte richels. Heerlijke uitzichten, helaas maakt je dat wel kwetsbaar voor de natuurelementen.

Bij het terugkomen stond mijn E28 nog op dezelfde plaats en 1 van de 2 ledlampjes werkte nog steeds.
 Van Handlova zijn we terug naar Prievidza gereden en opnieuw een hotelletje gezocht. Van daar uit begon de terugtocht. Uiteraard kan je Slowakije niet verlaten zonder minstens 3 kastelen te bezoeken.

Naast de kastelen is er natuurlijk ook nog de hoofdstad Bratislava. Ook hier zijn we 1 nacht gebleven.

Kort bij Bratislava hebben we nog 1 ruïne bezocht, het laatste stukje Slowakije.

Op naar Wenen!

Wenen was voor mij nog de grootste verassing van de reis, een schitterde stad!
Bij aankomst in een stad tijdens een road trip ga je uiteraard eerst op zoek naar een parkeerplaats. Het eerste uurtje op een openluchtparking, dicht bij de hostel maar dat werd al snel een heel bedrag om daar 3 dagen te staan. Tegen €4/h net teveel van het goede. Gelukkig konden ze ons in de hostel een betere plek aanduiden. Als back up zijn we nog een ondergrondse parking in gewandeld om te kijken of er nog plaats was. Helemaal onderaan (4 verdiepingen onder 0) stond deze verzameling te wachten op een zondag met goed weer.

Zeker de moeite om eens een wildvreemde parkeergarage binnen te gaan en helemaal tot onderaan te wandelen! Voor zij die graag ook voor €27 3 dagen parkeren: Zoek even de Apollogasse op en kijk uit naar een BP pomp. Het is een combinatie van garage, tankstation en parkeergarage. In het museum voor techniek en wetenschap stond ook wat moois.

Om eerlijk te zijn is dit een van de beste Museums die ik al heb bezocht (Naast het Museum voor techniek in Berlijn en het natuurhistorisch museum in NYC) Zowel voor volwassenen als aan kinderen is gedacht. Een bont allegaartje van de volledige industriële revolutie tot het heden.

De terugreis:

In Wenen hebben we 2 reisgezellen afgezet aan het station, zij reisden terug naar Bratislava om van daar uit terug te vliegen naar Lausanne waar ze werken over Rome. Wij zijn op de gewone provinciewegen langs de Donau teruggereden. Op die manier zie je ook nog eens iets van het land. In heel Oostenrijk hebben we geen autostrades gedaan en op die manier wat tolgelden uitgespaard. Waarschijnlijk wel net ietsje meer benzine verbruikt maar de uitzichten hebben dat zeker gecompenseerd. De weg langs de Donau ligt vaak maar een metertje boven het wateroppervlak.

Terug in Duitsland gingen we uiteraard de autobahn op tegen een vlotte 160kmh à 180kmh.

Het verbruik op die moment is zo'n 15l/ 100km. Heb ik mij niets van aangetrokken. (nog steeds niet eigenlijk) Vliegtuigjes op weg naar de runway.

Laatste stop voor de ardennen: daar hadden we nog een weekendje met andere vrienden. Topvakantie!

Nabeschouwing

Gemiddeld heeft mijn E28 een verbruik van 10.2L/100km. En bij ruwweg 3500km geeft dat uiteraard 350L benzine. En aan een prijs van afgerond €1.5/l resulteert dat in een €525 en dus in €131 pp. Zelfs voor het dubbel zou ik het nog doen!
Tot nu toe heb ik er ongeveer €5200 in geïnvesteerd (aankoop, onderdelen, verzekering, taxen en sinds kort een donorwagen.) + benzine. Uiteraard kruipt er redelijk wat tijd in, vooral bij de voorbereidingen van de keuring maar eens onderweg, echt heerlijk en voor weinig geld.
Een collega van me rijdt met een nieuwe 320I touring en moet heel veel moeite doen om 8l/100km te halen.
2 weken terug nog stond ik naast hem aan de lichten en bij 90kmph moest ik maar 1.5 autolengte prijsgeven. Zegt genoeg over wat er nog achterblijft van die 105pk's van 25 jaar geleden denk ik. Zou ik er opnieuw mee op reis vertrekken? Zeker!! Scandinavië lijkt mij nog wel de moeite! Ook een bezoekje aan vrienden in Lausanne(CH) en Bordeaux (Fr) zit er aan te komen. Momenteel staan er 254.000 Km op de teller waarvan een dikke 10000 van mij en ik hoop daar nog enkele bij te doen!

Hopelijk hadden jullie er ook wat aan. Ik in ieder geval wel!"