Nederlands Regeerakkoord 2012: Het milieu als drogreden

klassiekers Nederland

Afgelopen maandag werd het Regeerakkoord 2012 gepubliceerd. Eén zin daarin zette de Nederlandse klassiekerwereld op zijn kop: "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.".

Dezelfde belastingvrijstelling die nota bene een week eerder nog gered leek te zijn, als we de berichten op diverse websites mochten geloven, zou vanaf 2014 afgeschaft worden. Onmiddellijk kwam een verhitte discussie op gang tussen voor- en tegenstanders. 'Terecht dat ook klassiekerbezitters motorrijtuigenbelasting betalen' en 'De meeste klassiekerliefhebbers zijn belastingontduikers in rokende Mercedes 190 dieseltjes'. De tegenstanders van de afschaffing van de vrijstelling zijn het daar natuurlijk helemaal niet mee eens. Wat vrijwel iedereen echter over het hoofd ziet, is het feit dat 'het milieu' wel een heel slap argument is en in mijn ogen zelfs een belediging van de intelligentie van de gemiddelde klassiekereigenaar.

Belastingvrij rijden

De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto's van 25 jaar of ouder is in 1994 ingevoerd. Later zijn die regels wat aangepast, maar in grote lijnen overeind gebleven. De vrijstelling is destijds ingevoerd om het behoud van automobiel erfgoed te bevorderen. Een van de voordelen is dat een verzamelaar niet voor elke klassieker motorrijtuigenbelasting op hoeft te hoesten. Vrijwel zeker heeft de belastingvrijstelling de klassiekerbranche in Nederland een impuls gegeven. En ongetwijfeld zijn er mensen die misbruik maken van de geldende voordelen, zoals met elke voordeelsregeling het geval is.

Smoes

Volgens het Planbureau voor de Leefbaarheid vervuilen klassieke auto's het milieu. Sinds zure regen niet meer lijkt te bestaan en 'global warming' is gewijzigd in 'climate change' is met name 'fijnstof' de nieuwe boosdoener. En echt alle klassiekers gooien dat met ongekende hoeveelheden de atmosfeer in. Bovendien komen die vervuilende klassiekers werkelijk met wagonladingen tegelijk Nederland binnen en worden al die stinkdingen voor dagelijks gebruik ingezet. Goed, die laatste 'feiten' zijn afkomstig van personen die de afschaffing van de vrijstelling toejuichen, maar de -verkeerde- conclusie van het Planbureau komt onze nieuwe regering zo te zien prima uit, want zij menen de aangekondigde lastenverzwaring nu met deze smoes te kunnen rechtvaardigen.

Enkele feiten

Daarom nu even wat feitjes. De klassiekerwereld in buurland Duitsland zorgt voor een miljardenomzet. In absolute aantallen zijn er in Nederland meer klassiekers dan in Duitsland. Ook zijn ze gemiddeld gezien nog eens waardevoller. Ik neem daarom aan dat in Nederland in de klassiekerbranche een omzet behaald wordt van vele honderden miljoenen euro's, als er al geen miljarden in omgaan, zoals bij onze Oosterburen. En wat de 'wagonladingen' geïmporteerde 'stinkdiesels' betreft: Sinds enkele jaren is er een scherpe daling van het aantal geïmporteerde klassiekers waar te nemen. Bovendien komt volgens belangenvereniging FEHAC hooguit een kwart procent van alle in Nederland gereden kilometers op het konto van klassiekers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed), die die kilometers bovendien doorgaans niet tijdens de spits of in steden afleggen.

klassiekers Nederland

Verlies-verlies situatie

Combineer je bovenstaande feiten, dan is al snel duidelijk dat milieuvoordelen gering zullen zijn, maar de economische schade wel eens groter zou kunnen zijn dan gedacht. De geplande lastenverzwaring treft niet alleen klassiekerbezitters, maar ook verzekeraars, onderdelenleveranciers, handelaren, uitgevers van klassiekerboeken en -tijdschriften, alsmede specialistische garagebedrijven en clubs. Minder inkomsten betekent minder arbeidsplaatsen, maar ook minder inkomstenbelasting. Dus er moet in het ergste geval geld uitgegeven worden aan werkloosheidsuitkeringen voor gepassioneerde vakmensen, terwijl er tegelijkertijd minder geld binnenkomt. En daarmee kan ik de werkelijke reden van de maatregel ook gelijk van tafel vegen: De schatkist wordt namelijk ook niet gespekt. Veel eigenaren zullen bovendien hun klassieker in de wintermaanden gaan schorsen, zodat in die periode ook geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd is. Deze maatregel kent dan ook alleen maar verliezers. De klassiekerbezitter is (onnodig) meer geld kwijt, het milieu wordt er niets beter van, een complete branche lijdt er onder en de staat loopt in elk geval een groot deel van de jaarlijks ingeschatte extra € 153.000.000,- aan belastinginkomsten mis. Sterker nog: De maatregel kon ze onder de streep wel eens geld gaan kosten.

Wat is dan wel een goede oplossing?

Alles laten zoals het is. Om het eenvoudig te houden zou je alles zo kunnen laten zoals het is. Dan is iedereen blij, behalve de bestuurder van de auto achter een rokende 190 D en een handvol milieuliefhebbers.

Strengere milieueisen voor klassiekers

Er zou ook gekozen kunnen worden voor strengere eisen bij de uitlaatgasmeting van klassiekers. Wordt niet voldaan aan de milieueisen, dan vervalt de belastingvrijstelling en daarmee het belangrijkste voordeel voor de belastingontduikende klassiekerrijder. De slecht onderhouden klassiekers (meestal zijn dit overigens youngtimers) verdwijnen op die manier vanzelf van de weg. Groot nadeel aan deze maatregel is, dat bij de ene soort klassieker de uitlaatgassen 'van nature' schoner zijn dan bij de ander. Dus zou per type bekeken moeten worden wat maximaal haalbaar is. Te ingewikkeld en kostbaar dus.

Invoeren van een klassiekerkenteken

Ook het invoeren van een klassiekerkenteken, zoals in Duitsland, zou een optie kunnen zijn. Maar hiervoor moeten weer ontzettend veel kentekens aangepast worden, wat jammer is omdat origineel Nederlandse kentekens zullen verdwijnen. Bovendien brengt het een enorme rompslomp en gigantische kosten met zich mee en is de controle hierop verre van eenvoudig. Niet doen dus.

Gedeeltelijke motorrijtuigenbelasting

Mijn favoriete mogelijkheid is de grootste vervuilers aan te pakken door het heffen van een gedeeltelijke motorrijtuigenbelasting. Deze zou moeten gaan gelden voor auto's met dieselmotor, en moeten bestaan uit de meerkosten ten opzichte van de motorrijtuigenbelasting van een vergelijkbare auto met benzinemotor. Hier is het milieu niet direct bij gebaat, maar het zou het rijden van een oude diesel iets kunnen ontmoedigen, wat uiteindelijk wel een geringere uitstoot van roet en ander fijnstof betekent. De vrijstelling voor een klassieker op LPG zou ongewijzigd moeten blijven, omdat de uitlaatgassen van die auto's vaak schoner zijn dan die van de modernste diesels met roetfilter.

De belastingontduikende-klassieke-diesel-rijder zal niet blij zijn met de laatste optie, maar de overgrote meerderheid van klassiekerrijdend Nederland komt niet voor onnodige kosten te staan en de klassiekerbranche loopt geen onnodige schade op. Het lijkt mij de meest eenvoudige, goedkoopste en daarom verreweg de beste oplossing.


Geschreven door onze Noorderbuur Wim te Riet, program manager / editor van CoolClassics, een in aanbouw zijnd wereldwijd platform voor alle klassiekerliefhebbers.

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Henk 15:31
afbeelding van Henk

Voor mij zijn oldtimers , autos die minimaal 35 jaar oud zijn. de jongeren zijn met de moderne techniek gewone autos en daar moet belasting voor betaald weorden, vind ik

Peter 11:45
afbeelding van Peter

Uitstekend verhaal (van Wim te Riet) met een heel zinnige conclusie. Goed voorstel!!

Voor mij zijn oldtimers minimaal 75 jaar oud. Alles wat daarna komt is zo modern, dat kun je geen oldtimer meer noemen en zou je voor moeten betalen.....

Yvesw 12:02
afbeelding van Yvesw

@Peter: Als je de grens op minimaal 75 jaar legt valt ongeveer 95% van het huidige "oldtimerlandschap" weg. Begeerlijke wagens van meer dan 75 jaar oud zijn tevens zo zeldzaam (lees: waardevol) dat ze amper -of helemaal niet- de baan op komen. Dus dan heeft het geen zin om er überhaupt nog een aparte belasting voor uit te dokteren.
Ik heb het sowieso moeilijk met heel het huidige systeem. Ze kunnen beter heel het systeem van taksen en belastingen overboord smijten en het systeem toepassen van "betalen per uitstoot x gereden kilometers"...
Zo worden bedrijven in de leasingwereld verplicht om de meest zuinige wagen te kopen en kunnen particulieren die veel verplaatsingen doen met de fiets/ te voet nog een leuk gebakje kopen om in het weekend te genieten van heerlijke ritjes.
Het is idioot, naïef en zelfs lichtjes crimineel van de overheid om wagens met veel vermogen/ uitstoot te belasten op, tja, wat? De leasingwagens kachelen per jaar 100.000km. De eigenaar van een Shelby Cobra? Die komt er misschien maar 10 keer per jaar mee buiten om er jaarlijks 1000km mee te doen.
Maar ja, gemakkelijke belastingen voor de overheid zeker...

Yvesw 12:03
afbeelding van Yvesw

En trouwens, in al mijn repliek vergeten, inderdaad een zeer duidelijk en uitstekende repo ;-)

Peter 15:26
afbeelding van Peter

@yvesw
Die 75 jaar was ook niet serieus bedoeld, hoewel er oldtimerliefhebbers zijn die alle auto's na 1900 te modern vinden. Naar mijn idee is die grens niet scherp te trekken.
Je kan ook stellen dat de technische ontwikkeling steeds sneller gaat en daardoor auto's steeds eerder verouderd/ouderwets zijn.

andre 23:01
afbeelding van andre

Nederland wordt overspoeld met afgedankte diesel auto's uit 1985,86 en 87 geïnporteerd uit Duitsland, België, Frankruik, polen en Littouwen. Deze wordt met grove winsten verkocht onder het mom belastingvrij en voor dagelijks gebruik. Ik begrijp wel dat de overheid er iets aan moet doen. Ik rij zelf ook in een Youngtimer maar de overheid in Nederland slaat weer door. Als de import strenger wordt gemaakt en de leeftijd van de auto van 25 naar 30 jaar gaat dan ben je al een heel eind.

Wim te Riet 12:34
afbeelding van Wim te Riet

Dank voor de complimenten.
Er werd de afgelopen jaren vanuit de politiek regelmatig geroepen dat niet het bezit, maar het gebruik van de auto belast (lees: bestraft?) zou moeten worden. Vanuit milieuoogpunt een logische gedachte.
Dat idee wordt echter met het terugdraaien van de vrijstelling weer keihard van tafel geveegd.

Tom 13:45
afbeelding van Tom

een grote groep mensen heeft een hobby, die niet uitgeoefend wordt om er belastingvoordeel mee te behalen om de simpele reden dat ze alleen maar geld kost.
maar het levert die mensen heel veel plezier op, en de regering ziet hier door een verkeerde berekening lekker wat geld in!
misschien een goed idee voor hen om iets anders wat veel mensen doen en slecht voor het milieu is te gaan belasten.......BARBEQUEN!

Antonio 08:33
afbeelding van Antonio

Het is een stuk cultureel erfgoed dat uit het Nederlandse straatbeeld gaat verdwijnen.
Er moet gewoon een verschil gemaakt worden of u er dagelijks mee rijd of zoals de echte oldtimer liefhebber maar een 1of 2 duizend km per jaar.
Dit zijn mensen waarvan de auto's in de wintermaanden nog niet eens buiten mogen komen
en sommige zijn als verzamelaar en als beleging in bezit van meerdere auto's.
Doordat de meeste verzekeringsmaatschappijen wat dat betreft nog slimmer zijn dan de regering zij weten hoe de echte oldtimer liefhebber zijn auto koestert zij zullen bij een lage km verbruik per jaar tot bv max 3000 km een zeer aantrekkelijke premie vragen en is het voor de liefhebber zeer interesant om er meer te hebben.Zie bv website www.gio.eu
Bij de nieuwe regeling zal de belasting bij veel Amerikanen en legerjeeps of Pick-ups ver boven de 2000 euro per auto komen,maar ook een klein licht oldtimertje gaat al gauw een paar honderd euro per jaar kosten.Ik vind zelf maar dat zullen sommige dan weer niet met me eens zijn dat de grens maar verhoogd moet worden naar alles voor bv 1980 dan zijn de import mercedes en etc er ver tussen uit.
IK hoop dat een donderdag a.s als er wordt gepraat over het nieuwe accoord niet alleen over de belachelijk hoge ziekenkosten wordt gepraat maar ook een paar kamerleden het voor ons op gaat nemen.

BELAST VERVUILING EN NIET HET BEZIT 13:52
afbeelding van BELAST VERVUILING EN NIET HET BEZIT

Net dit jaar een amerikaan uit 1978 op LPG gekocht. Ik rijd er minder dan 5000km per jaar mee maar zou vanaf 2014 het exorbitante bedrag van €2876 euro per jaar (dit is €240 per maand) moeten gaan betalen. Het walgelijke aan het wetsvoorstel is dat ik geen kant meer op kan omdat op dit moment de auto onverkoopbaar is geworden. Ik ben dus in één klap ofwel €8000 armer geworden of moet de auto blijven rijden en dan ben ik hetzelfde bedrag binnen 3 jaar ook kwijt.

Eens met dit epistel dus. Als het milieu het argument is moet je dat aanpakken en moet je de kilometers beperken. Importbeperking is makkelijk te regelen door auto's die vanaf 2013 een nieuw kenteken krijgen geen oldtimerprivileges toe te kennen. Het is toch niet zo heel moeilijk om een relatief makkelijk uit te voeren regeling te treffen die de echte oldtimerliefhebber recht doet en misbruik niet mogelijk maakt ?

ROBERT , '63 IMPALA 20:51
afbeelding van ROBERT , '63 IMPALA

Beste Wim te Riet ,
Wat een prachtig , helder en goed doordacht geschreven artikel.
Helemaal mee eens. Ik hoop dat de heren in den Haag net zo helder kunnen denken , en dit èèn op èèn zo over kunnen nemen.

Wim te Riet 12:16
afbeelding van Wim te Riet

Dank voor het grote compliment. Ik hoop ook zó dat de 60-dagenkaart er nooit gaat komen...

oplossing? 09:22
afbeelding van oplossing?

Als je een goed taxatierapport hebt: de brand er in! Dan is het : In de brand, uit de brand.. hehehe

Eddy 19:47
afbeelding van Eddy

Reactie van liefhebber uit België. Wat ik niet begrijp van jullie Nederlanders is waarom het rijden in een oldtimer belasting vrij moet zijn. Het misbruik van jullie systeem door nogal wat volgens mij ,niet liefhebbers ,maar gewoon profiteurs gaat in Europa voor opschudding zorgen en wij gaan allemaal in de zure appel bijten. Bij ons twee mogelijkheden 1) O plaat georganiseerde rondritten en 25 km rond de kerk. 2) gewone nummerplaat jaarlijks naar de autokeurig punt. Laatste zijn voor mij de echte liefhebbers ,wagen wordt onderhouden zoals het moet. Uitstoot wordt gecontroleerd, wat is het probleem, dat dit alles geld kost en er niet kan achter gewonnen worden ,dat zal het zijn. Goed bezig zeggen ze hier bij ons, bedankt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws