Lezersbijdrage: Ik kocht een plug-inhybride en dit zijn mijn ervaringen

Een Autofanslezer was op zoek naar een nieuwe wagen en kon dus beginnen aan zijn zoektocht. Eentje waarbij niet alleen het merk en de prijs een rol speelden. Nee, er was ook aandacht voor het verbruik, brandstof, rijcomfort en... milieuvriendelijkheid. Een zoektocht die uitkwam bij een plug-in.

Ik was toe aan een nieuwe wagen en kon dus beginnen aan een zoektocht waarbij niet alleen het merk en de prijs een rol zouden spelen. Nee, er was ook nog het verbruik, de brandstof, het rijcomfort en... de milieuvriendelijkheid. Wat rijcomfort betreft moest het een wagen zijn waar je wat hoger zit ( gezien mijn leeftijd wordt het in- en uitstappen dan heel wat makkelijker). En jawel, een automaat is goed meegenomen. Na lang met een versnellingspook heen en weer geslingerd te hebben leek mij dat automatisch schakelen toch wel een stuk eenvoudiger.

Hoewel ik er eerst niet echt had bij stilgestaan leek mij een 'ecologische' wagen toch ook wel iets. Dieselgate was namelijk net het nieuws van de dag. Producenten die sjoemelen met verbruiks- en andere cijfers.... Dus dan toch maar even wat ecologischer denken!

plug-in-bijdrage

De zoektocht

Mijn zoektocht naar een ecologische wagen begon eind 2015 bij enkele merkenverdelers en op internet. Al snel werd duidelijk dat er een keuze is uit volgende mogelijkheden:
• Een elektrische wagen waar je enkele 100 kilometer kan rijden om daarna terug op moeten te laden (thuis of aan laadpaal).

• Een hybride die de batterijen oplaadt via de verbrandingsmotor of bij het remmen. Rijdt meestal op brandstof, korte stukken puur elektrisch.

• Een plug-inhybride die je thuis aan het stopcontact kan hangen (of aan een laadpaal) en daardoor verder geraakt op pure elektrokracht. Daarnaast is er nog een verbrandingsmotor.

Laadproblemen

De keuze hangt dus af van wat je met de wagen van plan bent. Daar kom ik later op terug maar eerst en vooral iets over LAADPALEN en OPLADEN. Je kan een plug-inwagen (eentje die puur op elektriciteit kan rijden of een plug-in Hybride) opladen thuis of aan een laadpaal. Thuis opladen is eenvoudig: stekker in het stopcontact en het zal 5 tot 6 uur duren voor de batterij voor 100% is opgeladen.

plug-in-bijdrage

Laden aan een laadpaal is momenteel chaos en een grote ellende.
• Er zijn weinig laadpalen te vinden in België.
• Het betaalsysteem is verschillend per uitbater van de laadpalen en wie exact welke laadpaal uitbaat - en waar - is een zoektocht zonder einde.
• De aansluiting aan de laadpaal kan van verschillende types zijn (Mennekes, ChDeMo, Combo...). En zo een laadkabel kopen is een dure aangelegenheid.

Ook wat het je gaat kosten om nu je wagen op te laden aan een laadpaal is, gezien de verschillende betaalformules, bijna onmogelijk te berekenen. In het buitenland gelden daarbovenop andere betaalformules. Door technische redenen zal de batterij, bij laden aan laadpalen, nooit meer dan 80% van de capaciteit laden. Hierbij dan ook een oproep voor iedereen die met laadpalen bezig is: zorg voor een uniform betaalsysteem én een uniforme aansluiting! Momenteel is het een zootje...

De keuze

We weten dus al iets meer in onze zoektocht en dus ga ik kijken wat zo een wagen kan voor wat ik er wil mee doen.
• De pure elektrische wagen valt weg gezien de beperkte afstand (ook al kan dat enkele 100 km zijn) en de onzekerheid om laadpalen te vinden en te kunnen opladen.
• De pure hybridewagen (niet oplaadbaar maar die zichzelf , bij remmen en vertragen, kan opladen ) lijkt mij ook maar een tussenoplossing.
• De plug-inhybride geniet mijn voorkeur gezien ik de wagen veel gebruik om 30 tot 40 km te rijden en regelmatig uitstappen doe of op reis ga. Bij langere afstanden heb ik gebruikszekerheid door de 'gewone brandstof'.

plug-in-bijdrage

De wagen van mijn voorkeur moet wat kofferruimte hebben, een hogere zithouding, automatisch schakelen en toch wat comfort hebben. Ik zit in de plug-inhybrideklasse al snel in een prijsklasse van 45.000 tot 70.000 €. Na wat merkengarages bezocht te hebben was mijn keuze gemaakt. O ja, bij alle merken wist de verkoper mij te vertellen dat ik de opgegeven waarden (in de catalogus) op gebied van verbruik , afstand dat je puur elektrisch kan rijden en uitstoot met een korreltje zout (en soms met een heel zoutvat) moest nemen.

En dat voor een ecologische wagen...

Maar kom.... dat zoutvat is ook geldig bij de opgegeven waarden voor wagens die op gewone brandstof rijden. Wat mij ook duidelijk werd: wil je echt ecologisch rijden met een (deels) elektrische wagen; pas dan je rijstijl aan. Trek je snel op en vlieg je over de autostrade, dan zie je de stroom zo uit de wagen vloeien. Mijn keuze viel op een Japanse plug-in. Specifiek de Mitsubishi Outlander PHEV. Vooraleer de wagen aan te kopen mocht ik een testrit maken en kreeg ook heel wat correcte uitleg van de verkoper.

plug-in-bijdrage

Na 6.000 kilometer

En wat na 6.000 km gereden te hebben? De wagen zelf beschikt over alle comfort en de zithouding is oké. Daarnaast is er redelijk wat kofferruimte, al nemen de batterijen wel plaats weg. Kortom: geen straf om te rijden met de wagen. Waar het evenwel om gaat: is die wagen echt ecologischer? Bespaar ik op de benzinekost?

Het gebruik van de nodige ECO-functies op mijn Mitsubishi en een aanpassing van mijn rijgedrag (110 km op de autosnelweg en niet optrekken als een pijl uit een boog ) zorgen ervoor dat mijn totaalverbruik aan brandstof beperkt blijft en ik dus redelijk wat kilometers op stroom kan afleggen. Nog een tip: zoals bij alle wagens verbruikt de airco heel wat energie. Wil je besparen: gebruik de airco slechts als het echt nodig is of gebruik deze, indien mogelijk, in combinatie met de Eco-funtie.

plug-in-bijdrage

Na 6.500 km gereden te hebben is mijn totaalverbruik aan benzine 4,8 liter/ 100 km (Wat voor dergelijke ruime en zware wagen zeer goed is). Aan dit cijfer kom ik trouwens door minutieus mijn tankbeurten te noteren en af te wegen tegen mijn afgelegde kilometers. De langste afstand (batterijen helemaal opgeladen) die ik op stroom heb gereden is 54 kilometer. De kortste afstand is 35 kilometer. Het aantal kilometers dat je kan rijden op stroom is dus duidelijk afhankelijk van het rijgedrag.

Nog een voorbeeld: als je elke dag maar een 40 km zou rijden en elke dag zou opladen is het benzineverbruik na 6.000 km zo gereden te hebben... 0 liter. Rij je elke dag meer dan 150 kilometer en ga je sporadisch opladen dan ga je makkelijk naar de 8 liter benzineverbruik. Mochten er meer laadpalen zijn en het betaal- en aansluitsysteem uniform en duidelijk zijn, dan zouden de ecologische- en verbruikscijfer nog veel positiever uitvallen.

De investering waard?

Een elektrische wagen is een vrij dure investering. Bij de aankoop speelt dus wel een ecologische kijk mee. Het opladen van de wagen is goedkoper dan tanken aan de benzinepomp maar het prijsverschil in aankoop is wel groot zodat het ‘terugverdienen’ vrij moeilijk is en misschien zelfs niet haalbaar.

plug-in-bijdrage

Een pluspunt waar weinig over gesproken wordt is de stilte bij het rijden. Je bent een ‘sportieve’ chauffeur waarbij snelheid en snel optrekken een must zijn? De Mitsubishi PHEV Outlander kan dat ook.... maar dat is niet de bedoeling van een Plug-inhybride. De ecologische afdruk zal niet veel beter zijn dan van een benzinewagen en het verbruik zal niet minder zijn. Ben je een gematigd chauffeur die graag uitstappen doet, rijcomfort wil en toch wat ecologie in het achterhoofd heeft, dan zal zo'n plug-in je zeker bevallen.

Nog enkele tips:
Zoek je informatie over elektrische wagens op internet hou rekening met het volgende:
• Vaak kom je op Nederlandse sites terecht: niet alle in Nederland aangeboden wagens worden ook in België verkocht
• Bekijk altijd goed de data waarop artikels en overzichten zijn verschenen: vaak gaat het om wagens die al lang niet meer verkrijgbaar zijn
• Sommige merken kondigen al jaren introducties aan van hybride wagens ... maar die blijken dan nooit op de markt te komen.

Zeker te doen:
• Informatie inwinnen via internet en kennis van de verkoper testen bij het merk van je keuze
• Proefrit laten uitvoeren door de verkoper en daarna ook zelf een proefrit doen

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Evo X 18:29
afbeelding van Evo X

Mooie techniek, en mooie wagen, knap dat baterijpack 8j garantie krijgt. (Ook Mitsu rijder en dus bevooroordeeld ;) ) Prijs 's ander verhaal echter, nu niet dat diene plug-in heel duur is doch wel zo'n 20d euro goedkoper dan hun prijsbeest 2.0i. 't Is beter voor 't milieu maar prijs per kilometer zie ik hem niet echt spectaculair beter uit komen.

Kevin 22:27
afbeelding van Kevin

Interessant artikel, dank je wel voor de tijd dit met ons te delen. Ik ben er zeker van dat lezers hier bruikbare informatie uit kunnen halen. Of dit artikel nodig hebben om het toch te proberen.

Vic 09:32
afbeelding van Vic

Bij deze wagen kan men ook , rijdend , op autosnelwegen bijvoorbeeld , de batterijen vrij snel herladen. Iets meer benzineverbruik maar dat wint men deels terug door op stroom te kunnen rijden na opladen. Voordeel is dat men zo kan kiezen waar men op stroom ( en geluidloos ) gaat rijden: landelijke wegen , dorpskernen om dan , bijvoorbeeld , op autosnelwegen op benzine te rijden. ( Dit kan men door gebruik te maken van een Charge en Save functie )

Ben 10:29
afbeelding van Ben

Ik rij sinds begin 2012 met een Opel Ampera. Tot nu toe 50.000 km afgelegd, ongeveer evenveel stad als autoweg. Verbruik autoweg op benzine @ 110km/u gemiddeld 5,5l/100km. Autonomie elektrisch in zomer tot 80 km, in winter ongeveer 50 km; kostprijs elektrisch rijden doorsnee 3,5€/100 km. Toch is voor mij het belangrijkste argument niet het financiële voordeel of de verminderde uitstoot, wel het ongeëvenaard rijcomfort: stil, automatisch, felle acceleratie wegens hoog koppel vanaf start.

RoCo4Car 10:54
afbeelding van RoCo4Car

bedankt Vic voor het mooie verslag.
Onze fleetmanager is echter van de overtuiging dat plugin-hybrides niet werkt als bedrijfswagen. De chauffeurs zouden thuis niet opladen en daardoor enkel meer verbruiken door het extra gewicht

Mike D 12:04
afbeelding van Mike D

@ Roco4car : En gelijk heeft hij. Waarom zou je als werknemer ook1 Euro eigen geld spenderen om met een gratis auto en tankkaart van de baas te rijden. Na 4 jaar krijg je toch terug een andere. Afschaffen die handel.

Patrick 15:28
afbeelding van Patrick

Ik rijd met een BMW 225xe. Mijn vorige was een DS5 Hybrid, dus ik heb al wel wat ervaring met hybride "elektrisch" rijden. Eerste voordeel: De stilte, dat blijft onwezenlijk. Het is maar pas als je in een andere wagen zit dat je het verschil merkt, en het nog meer waardeert...Nog: De eerste fenomenale optrekmeters.. Ik versla met mijn bmw de eerste 50 meters ALLE wagens, die duw in de rug is niet te schatten. De ogen van de andere bestuurders als mijn veredeld camionetteke wegschiet als een pijl ;-). Anders rijd ik ecologisch, hoor! Ik rijd zo goed als altijd elektrisch, een stopcontact op het bedrijf en bij mij thuis. Prijs 1.3 € per 100 km! Anders loopt het verbruik op tot een 9 liter, 300 kg batterijen in de koffer.... Ik geef toe, het zijn bedrijfswagens, De BMW kost zonder korting 48.000 € en dat kan de mijne niet trekken, maar zolang ik er kan van profiteren ;-). Als de prijs blijft zakken, doen!! En iedereen zal je bedanken, je kinderen, zij die langs de drukke wegen wonen, de natuur, Electrabel ;-),....

Eddy 13:53
afbeelding van Eddy

Ik heb gisteren een testrit gedaan met de 225xe omdat ik van plan ben mijn 220d van 2015 in te wisselen voor de 225xe. Het is inderdaad onwaarschijnlijk, de rust en stilte in zo'n wagen, echt boven verwachting meegevallen. Wel terug enige gewenning nodig na 20+ jaar diesel rijden, en het verschil met mijn huidige 8-speed en de 6-speed automaat van de 225xe.
Maar voor het fiscale voordeel en mijn km-gedrag is dit mijn ideale opvolger.

Mesoerrie 22:23
afbeelding van Mesoerrie

Kan/mag je met deze wagen een aanhanger trekken? Met de '16 Prius zou dit voor het eerst mogelijk zijn.

JanMijnBotte 16:18
afbeelding van JanMijnBotte

Er zijn veel (Toyota) hybrides waarmee je een aanhangwagen mag trekken, maar dat zijn inderdaad geen plug-in hybrides.

Vic 08:07
afbeelding van Vic

Bij deze Outlander PHEV is een trekhaak voor aanhanger/caravan toegelaten.
Een trekhaak was voor mij ook een voorwaarde om een plug in aan te kopen en deze PHEV wagen bleek zowat de enige te zijn waar dat kan / mag in deze categorie van wagens.

Bicmatic 09:58
afbeelding van Bicmatic

Kleine bemerking toch:
"Thuis opladen is eenvoudig: stekker in het stopcontact en het zal 5 tot 6 uur duren voor de batterij voor 100% is opgeladen."

Hangt sterk van de situatie af. Dit is enkel voor wie een garage/oprit heeft. Voor bijzonder veel mensen in steden, flats enz. is dit niet mogelijk.

Uw reactie

ACCE 2017

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws