Chinese BYD wilt voet op Europese bodem zetten via taxi's

BYD-e6-taxi-Brussel

Enkele dagen geleden schreven we nog over Infiniti dat de Chinese markt wilt binnen raken via Europa, ditmaal een omgekeerd verhaal. De Chinese autoconstructeur BYD wilt Europa bestormen... via taxi's!

BYD - uitgesproken op z'n Engels als 'Bie Waaj Die' -, ofte Build Your Dream is geen onbekende in autoland. Hey, zelfs op Autofans sleten we er al tientallen artikels aan. Maar zo dicht bij de realiteit als vandaag, zijn we nog nooit geweest. Die realiteit zijn 34 elektrische taxi's van BYD die hun ritjes zullen doen in Brussel. Vertoef je veel in onze hoofdstad, dan zal je ze zelfs al tegengekomen zijn.

Voor de grote trom kiezen ze echter een voorstelling van de vloot aan het gebouw van Autoworld in Brussel in het bijzijn van Pascal Smet (sp.a), Brussels Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. Eerlijk is eerlijk, al die elektrische taxi's staan in schril contrast met de klassieke mustangs binnenin Autoworld. Echter is het volgens Minister Smet the way to go om Brussel leefbaar te houden. Niet enkel moeten meer mensen de fiets - of de voet - nemen, ook de wagens moet een stuk milieuvriendelijker worden. Met elektrische taxi's hoopt hij zelf het goede signaal te geven aan de inwoners. Nu ja, eigenlijk was het zijn voorganger Bruno De Lille (Groen) die het idee vorm gaf.

BYD-e6-taxi-Brussel

Van taxichauffeur naar particulier

Het in kaart brengen van het politieke gemorrel laten we over aan andere publicaties. Echte Autofans willen natuurlijk weten of zo'n elektrische taxi uit China iets waard is. Wel, volgens Isbrand Ho, Managing Director voor BYD Europe is die vraag achterhaald. 'Brussel is niet de eerste stad in Europa die onze BYD e6 inzet. In Londen en Barcelona hebben we onze kracht al bewezen en wereldwijd hebben taxichauffeurs al miljoenen kilometers gereden met de e6', aldus Ho. 'In Londen loopt het zelfs zo goed, dat er wekelijks 5 taxi's van BYD bijkomen.'

Straffe praat natuurlijk, al zit er een slimme marketingstechniek achter. 'Het uiteindelijk doel is om gewoonweg wagens te verkopen in Europa. Echter zouden potentiële klanten BYD meteen associëren met minderwaardige Chinese merken. Daarom is onze strategie simpel: als ze goed genoeg zijn voor taxichauffeurs, dan moeten ze zeker goed genoeg zijn voor gewone chauffeurs. We willen kwaliteit uitstralen.'

BYD-e6-taxi-Brussel

Hun inzending om die kwaliteit uit te stralen is de e6, een BYD van de laatste generatie. Tegenover - taxi bij uitstek - een Mercedes E-Klasse nog steeds dag en nacht verschil qua afwerking, maar je hebt niet het gevoel dat alles uit elkaar gaat vallen. Van een wonder zoals bij die andere Chinese autofabrikant Qoros durven we echter niet spreken. Vooral het feit dat dit een elektrische wagen is lijkt Brussel over de streep te hebben getrokken.

Geraken die taxi's wel ver genoeg?

Onder de kap een setje 60 kWh sterke lithium-ion batterijen die goed genoeg zijn voor een theoretisch rijbereik van 300 km. Niet gelogen volgens de aanwezige taxichauffeurs. Enkelen wisten zelfs 320 kilometer te rijden op de batterijen, anderen moesten het dan weer doen met gemiddelde 280 kilometer. Veel hangt natuurlijk af van de rechtervoet. Qua performance wekt de elektromotor zo'n 120 pk en 450 Nm aan - meteen beschikbaar - koppel op. De topsnelheid ligt op 140 km/u. Over acceleratietijden wordt in alle talen gezwegen. Al zeggen de aanwezige chauffeurs dat de e6, hoewel hij een gewicht heeft van 2.380 kilogram, vlot doorheen het verkeer laveert.

BYD-e6-taxi-Brussel

Opladen zou dan weer in 2 uur geklaard moeten zijn. Al knelt daar de grootste groene schoen. Momenteel zijn er nog geen oplaadpalen specifiek voor taxi's. In andere woorden: Taxichauffeurs moeten gebruik maken van de openbare oplaadpalen. Gevaarlijk, want elke eigenaar van een elektrische wagen is ooit wel eens aangekomen aan zo'n oplaadpunt om dan te ontdekken dat een Porsche Cayenne die plaats lekker heeft ingepikt. En nee, het is dan nooit een Cayenne plug-inhybride. Daar wordt volgens minister Smet werk van gemaakt: 'Ik geef toe, in België lopen we wat achter op dat vlak. Al maak ik er een belangrijk punt van in deze regering om het aantal oplaadpalen in Brussel gevoelig te verhogen. Ikzelf heb ook een plug-inhybride besteld, dus ik weet hoe belangrijk het is om zo'n oplaadpunt te hebben.'

Nu is het aan BYD om te bewijzen dat haar e6 de Belgische taxichauffeurs kan overtuigen. In andere landen is het merk alvast zo succesvol dat er ook wel eens wordt gesproken van Bring Your Dollar. Willen ze meedingen in de markt van de privéwagens, dan vrezen we dat het Chinese merk toch nog wat werk heeft. Maar hey, Brussel is er alleszins weer een stukje groener op geworden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Adriaan 15:34
afbeelding van Adriaan

Ik vroeg mij al af wat ik vorige week zag rijden, this toch maar een mottig ding. En groen, een auto dat de halve wereld is moeten rond gaan om in elkaar te zetten en naar hier gebracht te hebben. Ik heb er toch mijn twijfels over...

Yvesw 16:56
afbeelding van Yvesw

Klopt, maar 'Groen' kan je op veel manieren invullen. Ik leef liever in een wereld waar mijn kinderen geen uitlaatgassen moeten inademen in de stad. Dat die wagens dan van ver komen, tja... :-)

Adriaan 19:41
afbeelding van Adriaan

Ik ook hoor, versta mij niet verkeerd, maar vandaag met ons energie "beleid" is een elektrisch voertuig echt niet groen te noemen.
We gaan onze kerncentrales sluiten (spijtig genoeg tot vandaag het enige echt grootschalige co2 arme alternatief, hoe graag ik het ook anders zou zien) en ons nog wat meer afhankelijk maken van buitenlandse energie. Wat doen ze in duistland, ook kerncentrales sluiten, maar als alternatief gaan ze ook steenkoolcentrales zetten. Hier in Belgie noemen we groene stroom ook die afkomstig van verbranding van pellet en andere bio brandstof. Daar komt ook allemaal fijn stof, co2 stikstof enz van hoor.
Er moet iets veranderen, akkoord, maar door van een vervuilend alternatief naar het andere te gaan, zo verstandig lijkt me dat toch niet hoor. En dan heb ik het nog niet gehad van de milieu impact voor de productie van die batterijen.

Sven 00:29
afbeelding van Sven

Als we echt een fijner milieu willen, moeten we gewoon minder gaan verbruiken. Weg van die luxe van de auto, weg van de smartphones en wifi toestanden. Economie veel lokaler houden zou ook wat helpen.

Dan is zulk een elektrische taxi gewoon een groene promostunt om je merk te lanceren in een land.

joeriL 13:06
afbeelding van joeriL

Groene mobiliteit ok, maar gaan wagens die de in bepaalde periode schaars wordende elektriciteit verbruiken dan de oplossing bieden de oplossing bieden? De prijs nog wat naar omhoog drijven terwijl deze al aanmerkelijk duurder is dan in buurlanden. Bovendien propere lucht ok, maar als Duitsland kerncentrales door vervuilende bruin/steenkool centrales vervangt heb ik men twijfels of de luchtkwaliteit hier beter gaat worden aangezien smog alarmen in Belgie meestal gepaard gaan die vanuit het Duitse roergebied gepaard gaat.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws