Vrijdag Fandag: Volkswagen T2a Dormobile

t2a dormobile

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week is het de beurt aan de iconische T2a Dormobile - Ratty Partyvan - van Jelle.

Naam: Jelle
Leeftijd: 22 jaar
Wagen: Volkswagen T2a Dormobile
Eigenaar sinds: 2012
Vorige wagens: Seat Ibiza, Golf 4, 1972 Spaarkever

Het verhaal

Geschiedenis
Eerst had ik een 1972 Spaarkever die ik body-off had gezet maar toch had ik geen zin meer om hem verder af te werken aangezien het een van de "nieuwere" modellen was. Toen ik de kans kreeg om deze bus van een goede kennis over te kopen heb ik hier geen seconde over getwijfeld. Zo'n VW busje is toch ieders jongensdroom?

Toen ik de bus tot bij mij thuis haalde draaide ze nog maar op drie poten en gaf ze geregeld backfires. De remlichten bleven hangen en zowel de voor- als achterlichten werkten niet meer. Op de motor heb ik vervolgens nieuwe bougies gestoken, bougiekabels vervangen, een nieuwe rotor en een nieuwe delcokapje. Toen alles afgeregeld was van de kleppen van de delco tot de platinées en de carburateur draaide ze als een naaimachine. De bus terug iets hoger gezet en dan was ze er zelfs van de eerste keer door bij de oldtimerkeuring in Geel.

Wat zou je anders aanpakken?
Ik zou de benzinemeter gemaakt hebben toen het nog kon. En bij het schilderen van het Vedett logo de juiste verf gebruikt hebben, deze kan immers niet zo goed tegen water.

Waar krijg je een glimlach van?
Het geluid. En de lachende gezichten van mensen als ze me zien rijden.

Waar word je humeurig van?
Ontstekingsproblemen. En het schuren van de wielen in de wielkasten.

Kostenplaatje
De aankoopprijzen van deze bussen zijn de laatste jaren fel omhoog gegaan. De prijs van mijn bus blijft geheim maar afhankelijk van de staat schommelt de prijs ergens tussen de 5.000 en de 13.000 euro.

Onderdelen worden tegenwoordig allemaal repro gemaakt waardoor de rekening bij onderhoud en nieuwe stukken gelukkig eerder laag blijft. Enkele NOS (New Old Stock) onderdelen zijn prijzig.

Hamer en beitel
Autometer toerenteller, parketje, gordijnen, bier reclame, andere uitlaat, …

Waarom een Volkswagen T2a Dormobile?
Een bus die er lekker oud uitziet, een koelkast voor het bier en vier slaapplaatsen. Meer heb je toch niet nodig? Een perfecte bus zou niets voor mij zijn, ik zou er constant in rondrijden met schrik dat er iets mee zou gebeuren.

Blijver of afschrijver?
Blijver! Enige droom is nog een T1 met pijlpinkers maar daar gaat deze niet voor weg!

Gegevens

Huidige kilometerstand: 158.228 km
Leeftijd wagen: 42 jaar (1971)
Motor: 1641cc viercilinder (origineel 1600cc)
Overbrenging: 4-bak manueel
Topsnelheid: +- 120 km/u?
0 tot 100 km/u: Nog niet getest maar zal toch even duren! :D
Vermogen: +- 60pk
Koppel: +- 110 Nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: +- 1450 kg
Gemiddeld verbruik: 8 - 14 l/100km
CO2 uitstoot: Geen idee

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Techno Patat 09:30
afbeelding van Techno Patat

Geniaal! Echt geniaal dit soort karretjes! Enige dat ik zou doen is die velgen terug naar origineel brengen en de lak herdoen! Maar verder quasi perfect :P!

Ook leuk met die 4 slaapplekken! Ik moest eventjes terugkeren om te zien waar je die andere 2 legt, maar nu ik dat weet ben ik nog meer fan :P!

Dequal 22:16
afbeelding van Dequal

Geen fan van de velgen ook, maar voor de rest... echt <3 Zalige kar. Hopelijk blijft hij nog lang bollen.

Jimmy'z 19:48
afbeelding van Jimmy&#039;z

Ik kan het niet zo goed zien, maar het lijken BRM's. Niks mis mee op een oude VW! Zelfs al vind ik een setje Fuchs mooier!

JelleVW 11:08
afbeelding van JelleVW

Klopt!
Zijn inderdaad BRM's

Rob Wessels 21:31
afbeelding van Rob Wessels

Mooie T2a zeg.
Ik vind het ook mooi dat je er voor gekozen hebt om hem in deze staat te laten en niet voor de nieuwstaat te gaan, ik vind de velgen er wel mooi bij.
De velgen zijn een mooi contrast, met de oude look van de volkswagen.

Veel plezier er mee.

Gr Rob.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws