Special: Porsche 912E

Porsche 912E

De 911 is en was een beeldschone wagen, maar ook in 1965 een beetje duur voor onze portemonnee. Toen de productie van de 365 werd stopgezet, besloot men met een nieuw instapmodel te komen. Zo werd de Posche 912 geboren. Het ging om een volledige replica van de 911, maar dan zonder de 6-cilinder-boxer. In plaats daarvan gebruikten ze de 90pk sterke 1.6 viercilinder uit de Porsche 365. Van 0 naar 100 km/u gebeurde in meer dan 13 seconden, daarmee kon hij natuurlijk niet op tegen de meer dan 40pk sterkere 911's. Aan de andere kant woog de viercilinder van de 912 een stuk minder dan de zescilinder van de 911, waardoor hij lichtvoetiger door de bochten ging.

Porsche 912E

Natuurlijk zijn we hier niet met een 912 op pad, maar met een 912E. 'Klein verschil' zul je denken, toch is dat niet helemaal waar. De 912E is pas in 1976 gelanceerd, 7 jaar na de stopzetting van de 912. Ook was de 912E alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Dit heeft alles te maken met de bestaansreden van de 912E. Na de gewone 912, was de 914 het instapmodel bij Porsche. De 914  heeft het van 1969 tot 1976 uitgehouden en de 924 nam zijn plaats in als instapper. Althans in Europa, want in de VS zou de 924 nog een jaar op zich laten wachten. Daarom werd er besloten de naam 912 terug van onder het stof te halen. Ook het principe bleef hetzelfde, ze namen een 911(2.4) en verwisselde van motor. De 912E kreeg deze keer een 2 liter viercilinder van Volkswagen met wederom 90pk. De 1.6 viercilinder gebruikte men als basis voor deze nieuwe motor. Door de strengere milieunormen in California werd een gebruik gemaakt van injectie (E = Einspritzung). En om de motor wat meer vermogen te geven, werd hij nog eens opgeboord naar 2 liter. Door zijn korte levensduur zijn er maar 2.099 912E's geproduceerd. Een stuk minder dan de 30.000 van de 912.

Porsche 912E

Hoe rijdt nu zo'n 912E uit 1976? Uiteraard net hetzelfde als een 911 uit dezelfde periode, alleen moet je het met minder sensatie doen. Dat maakt dat je om hem te appreciëren er zelf mee moet rijden. En 912 of niet, het blijft een feest. Dunne ramen, dunne deuren, dunne isolatie, ze zorgen er allemaal voor dat heel wat beleving hebt achter het stuur.

Porsche 912E

De viercilinder kan zeker niet tippen aan de zescilinder qua geluid, maar slecht klinkt hij niet. Zoals vermeld zijn de prestaties niet even sensationeel als de 911, maar op een warme mooie zomerdag zal je dat worst wezen. Gewoon rustig rijden en genieten, daarvoor is deze Porsche gemaakt. En af en toe moet je afstand nemen, want zo'n schoonheden maken ze niet meer.

Porsche 912E

Porsche 912E

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Hannes 16:33
afbeelding van Hannes

Ironisch genoeg iets het niet ontdenkbaar dat er binnenkort weer VW motoren id instapmodellen liggen. Hoe is deze wagen in belgie verzeild geraakt en is hij gerestaureerd? Hij is echt in topconditie zo te zien. Een pluim voor de foto tss de bomen, perfect scherpgesteld.

Wim 16:45
afbeelding van Wim

deze is geïmporteerd vanuit de VS, gewoon op de container, er is absoluut niets aan gerestaureerd, alleen het interieur is wat gekuist, de bak schakelt ook nog vrij vlot voor een oude Porsche, hij heeft een een stuk minder te verwerken gekregen dan de zescilinders

Tom 18:30
afbeelding van Tom

Buiten de scheur in de zetel ziet deze er nog als nieuw uit. Al moet ik zeggen dat de europese variant 10 keer zo mooi is.

Alex 09:23
afbeelding van Alex

pracht van een klassieker

Pieter Ameye 08:51
afbeelding van Pieter Ameye

Leuk om een klassieker te zien passeren. Jammer van de nogal korte tekst mss.

912e white 23:32
afbeelding van 912e white

hallo, heel tof artikel dat ik met veel plezier gelezen heb.
heb zelf ook een 912e en momenteel in resoration, maar nu vroeg ik me af waar kan ik zien of ik een wagen met matching numbers heb?

groeten
jan

Frank De Winter 15:27
afbeelding van Frank De Winter

Jan,

Je kan gewoon een geboorte certificaat bij Porsche opvragen, daar staan alle gegevens in vermeld !

groetjes

Frank

Dirk 20:59
afbeelding van  Dirk

ik heb dit jaar een witte uit 1976 met witte fuchs velgen gekocht met een gereviseerde motor rijd zeer vlot maar is natuurlijk geen spurter de injectie is vervangen door 2 webers dit is veel gemaklijker om af te stellen
de carosserie is in zeer goede staat ,de het interieur moeten we nog gedeelltelijk in orde te brengen
kan iemand mij helpen met een goed adres voor betaalbare restauratie
groetjes uit schilde

Aj 07:13
afbeelding van Aj

Zonde om de Bosch inspuiting te vervangen. Laat mijn inziens de waarde zeker 20% dalen. Her bosch systeem maakt net de betrouwbare en zuinige auto

jan 12:38
afbeelding van jan

Hallo iedereen, matching numbers zou bij de 912e niet bestaan omdat het een speciale one time only combinatie is.
Persoonlijk vind ik dat je een 912e indien mogelijk op l jetronic moet houden.

Nu twee jaar problemen gehad met de afstelling en olie lekken maar zou binnen de maand na volledige revisie in orde moeten zijn.

Groeten
912E owner
trouwens dirk er is iemand uit calif die alle gevens zoekt van alle 912E voor databank aan te leggen
over de 912e

koetshuis@home.nl 17:44
afbeelding van koetshuis@home.nl

Hallo

Ik heb ook een porsche 912 E.
Nu zoek ik iemand die mijn motor kan reviceren.
Graag een reactie op koetshuis@home.nl

Gr.Joan

jan 15:12
afbeelding van jan

franks vw shop die is heel goed in type 4 motoren porsche en vw
daar heb ik men 912E laten doen

Vincent claerhout 16:30
afbeelding van Vincent claerhout

Beste,

Sinds kort heb een Porsche 912E, febr.76 gekocht. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe uitlaat?
Alleen zijn deze blijkbaar moeilijk te vinden. Sommigen zeggen mij ook als alternatief "Bursch Muffler Exhaust; 912e 1976”, maar dat moet dan uit amerika komen....

Iemand die me kan verder helpen?

gr vincent

Jan Van Hove 21:48
afbeelding van Jan Van Hove

Hey ik zie hier allemaal mensen met een 912E, Ik had er es aan gedacht om een meeting te doen deze zomer met alle mensen die een porsche 912E hebben. graag mailen naar me en dan kunnen we es bekijken hoe we dat organizeren. mvg Jan
vanhovejan77@gmail.com

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Zoute-Grand-Prix

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws