Column YW: Ze gaan het door onze strot rammen tot we slikken

Column-YW-Elektrische-Auto

'Elektrificatie', dat moet wel hét sleutelwoord geweest zijn van het Autosalon van Frankfurt dit jaar. Want nog nooit werden er zoveel baldadige uitspraken gedaan rond elektrische wagens in de Messe van Frankfurt... Terwijl Greenpeace buiten stond te betogen tussen het ochtendsmog van het werkverkeer. 2025? Wishful thinking.

Moeten we constructeurs uit alle windstreken geloven, dan zal elektrificatie dé grote doorbraak zijn van de komende jaren. Met in de achterban het goedkeurende geknik van overheden. Alleen vergeten ze dan wel even dat de allereerste automobiel al op elektrokracht reed. Niets van aan, want na decennia vervuilende, moordende en fossiele brandstofsouperende automobielen op de weg te zetten zal 2020 gemarkeerd staan als het decennia waarin automerken zichzelf een groen imago aansmeren. Met de elektrische wagen als wapenfeit.

Alleen...

Alleen staat de elektrische wagen al even bij de dealer en is de ontvangst op z'n minst magertjes. 'Problemen van het heden,' volgens diezelfde constructeurs. 'Want binnen enkele jaren geraakt de eletrokar gemakkelijk 600 kilometer ver op één lading.' Al is het knelpunt van de elektrische wagen nooit de range geweest, wel de prijs die daar tegenover werd gezet. Moest je morgen een elektrische Audi kunnen kopen voor 8.000 euro met een range van 180 kilometer, we zouden de laadpalen niet aan kunnen slepen.

En laat dat net het gevaar zijn van die 2025-dromen die verschillende automerken hebben. Want wat zien we? Elektrische SUV's, limousines en sportwagens met een prijskaartje dat vaak het tweehonderdvoud is van de range waar ze over beschikken. De man in de straat - én Greenpeace - hebben daar geen baat bij. Want zolang je een ruime gezinswagen op diesel kan kopen voor 20.000 euro en het elektrisch alternatief een kleiner karretje is met een range van 300 kilometer en een hoger prijskaartje, dan zullen er verbrandingsmotoren verkocht worden.

Het lijkt het gevolg te zijn van overheden wereldwijd die elektrificatie door onze strot willen rammen. Ook al is de infrastructuur er even goed op voorzien als de bankrekening van de gemiddelde werkmens en geven automerken tussen de lijnen door grif toe dat het in de realiteit niet zo'n mooi verhaal is als de marketingmensen voorleggen. Zwijgen, slikken en pluggen. Dat deden we tijdens de gouden jaren van de diesel tenslotte ook...

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Adriaan 15:25
afbeelding van Adriaan

Zijn ze goed honderd jaar geleden niet definitief overgestapt naar benzine auto's omdat er olie gevonden was in amerika, waardoor die brandstof oppeens gigantisch in prijs daalde en het land nog niet volledig voorzien was van een elektriciteits netwerk. Dat was toch wat ik er mij van herinnerde, er was inderdaad ooit een moment dat er meer elektrische auto's rond reden in new york, maar dat was maar van korte duur.

Edit: ik heb het eventjes opgezocht, en het was vooral de combinatie van verbeterde wegen, waardoor mensen langere afstanden reden (range en lang laden was toen ook al een probleem), de kostprijs van de ford model t dat tot 3 keer goedkoper was dan de goedkoopste elektrische auto en het ontdekken van olie in amerika met de sterk gedaalde prijs van brandstof als gevolg, dat ervoor gezorgd heeft dat de elektrische auto niet gewonnen heeft van de benzine auto.

Evo X 00:26
afbeelding van Evo X

Dat verhaal van die olie in Amerika klopt, ooit is docu van gezien. Verder klopt de redenering over de prijs, range mag zelfs 1000km zijn, gaat geen verschil maken. Ook qua brandstofkost maakt het weinig uit als je aan bv 1/5e van de prijs 'tankt'. Die batterij gaat geen 10j mee en die kost 'een grote zak centen'.

andre123 14:00
afbeelding van andre123

diegenen die er geen hebben,er nooit mee reden die weten steeds hoe het in mekaar zit.
ik rij er wel mee,nee geen tesla van 100000 euro er bestaan heus wel betaalbare alternatieven.kwestie van vergelijken,doe je bij andere autos toch ook,wat de levensduur betreft,daar kan niemand zich momenteel over uitspreken,ook ik niet.
een oplossing is er wel,voor de prijs van een flinke tankbeurt huur je de batterij waardoor je van de levensduur niets hoeft aan te trekken.
ok een maandelijkse kost,die bespaar je dan weer op onderhoud inschrijving en wegentax
nucleare energie? gebruik ik ook niet zijn ook oplossingen voor.
range? ik doorkruis het land van west naar oost nooit probleem ondervonden,integendeel,ik vind het zelfs prettig ergens te tanken en ondertussen iets te eten.
conclusie nooit meer een rokende roetmachine aan mijn deur.

arthur 11:57
afbeelding van arthur

Altijd dezelfde commentaren. Is men "vergeten" dat:

1. in 2010 een omgebouwde AUDI A2 600km reed met één lading, vol verkeer met alle toeters en bellen, nog lang niet uitgeput was, en daarna oplaadde in 10 minuten??? Het ging om een nieuwe batterij van Kolibrie, met veel minder zeldzame grondstoffen, lichter en goedkoper (volgens het persbericht). Waar is die batterij???
2. Tesla ongeveer 100 jaar geleden een systeem uitvond om draadloos energie over te brengen met nauwelijks "verlies"? En dat PHILIPS in het Evoluon in de 70er jaren dit principe demonstreerde? Waar is dat systeem nu? In de formule E wordt druk geëxperimenteerd met dit systeem zodat de wagens worden BIJGEDLADEN TERWIJL ZE RIJDEN. Dus: weg laadpalen maar Teslaspoelen alom. Ook Renault schijnt ermee te experimenteren, en een proefproject in Nederland op stapel met Teslaspoelen in de vangrails ... .

Concentreer u dus op nieuwe technologie in plaats van te lullen over achterhaalde troep.

TAAL - TAAL -TAAL, helaas taalfouten in het artikel:
1. "Met in de achterban ... ", "in de achtergrond ..." moest er staan
2. "als het decennia ...", decennia is een MEERVOUD, DECENNIUM is het enkelvoud.

arthur 12:00
afbeelding van arthur

Nog nieuwe technologie: PERSLUCHT. Guy Nègre heeft daar jarenlang mee gewerkt maar kreeg in Europa geen licenties om zij auto's te bouwen. In INDIA lukt dat blijkbaar wel. Hier is de oliemaffia blijkbaar sterker.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws