Column YW: Ze gaan het door onze strot rammen tot we slikken

Column-YW-Elektrische-Auto

'Elektrificatie', dat moet wel hét sleutelwoord geweest zijn van het Autosalon van Frankfurt dit jaar. Want nog nooit werden er zoveel baldadige uitspraken gedaan rond elektrische wagens in de Messe van Frankfurt... Terwijl Greenpeace buiten stond te betogen tussen het ochtendsmog van het werkverkeer. 2025? Wishful thinking.

Moeten we constructeurs uit alle windstreken geloven, dan zal elektrificatie dé grote doorbraak zijn van de komende jaren. Met in de achterban het goedkeurende geknik van overheden. Alleen vergeten ze dan wel even dat de allereerste automobiel al op elektrokracht reed. Niets van aan, want na decennia vervuilende, moordende en fossiele brandstofsouperende automobielen op de weg te zetten zal 2020 gemarkeerd staan als het decennia waarin automerken zichzelf een groen imago aansmeren. Met de elektrische wagen als wapenfeit.

Alleen...

Alleen staat de elektrische wagen al even bij de dealer en is de ontvangst op z'n minst magertjes. 'Problemen van het heden,' volgens diezelfde constructeurs. 'Want binnen enkele jaren geraakt de eletrokar gemakkelijk 600 kilometer ver op één lading.' Al is het knelpunt van de elektrische wagen nooit de range geweest, wel de prijs die daar tegenover werd gezet. Moest je morgen een elektrische Audi kunnen kopen voor 8.000 euro met een range van 180 kilometer, we zouden de laadpalen niet aan kunnen slepen.

En laat dat net het gevaar zijn van die 2025-dromen die verschillende automerken hebben. Want wat zien we? Elektrische SUV's, limousines en sportwagens met een prijskaartje dat vaak het tweehonderdvoud is van de range waar ze over beschikken. De man in de straat - én Greenpeace - hebben daar geen baat bij. Want zolang je een ruime gezinswagen op diesel kan kopen voor 20.000 euro en het elektrisch alternatief een kleiner karretje is met een range van 300 kilometer en een hoger prijskaartje, dan zullen er verbrandingsmotoren verkocht worden.

Het lijkt het gevolg te zijn van overheden wereldwijd die elektrificatie door onze strot willen rammen. Ook al is de infrastructuur er even goed op voorzien als de bankrekening van de gemiddelde werkmens en geven automerken tussen de lijnen door grif toe dat het in de realiteit niet zo'n mooi verhaal is als de marketingmensen voorleggen. Zwijgen, slikken en pluggen. Dat deden we tijdens de gouden jaren van de diesel tenslotte ook...

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
vanmanda 13:54
afbeelding van vanmanda

Toen de eerste automobielen geproduceerd werden, hebben we een strijd gezien tussen 3 technologiën:
- de verbrandingsmotor
- de elektromotor
- en de stoomgenerator
Zelfs in die tijd was de elektromotor superieur, maar het hoofdzakelijk mannelijk cliënteel verkoos massaal de verbrandingsmotor omdat die stoer 'vrooaam' doet tov het saaie 'Buzzz' van de elektromotor.
Het is eigenlijk zo dat de elektromotor zelf de oorzaak is van de 'tijdelijke' dood van de elektroauto. De uitvinding van de elektrische startermotor, zorgde er namelijk voor het cliënteel massaal voor de verbrandingsmotor koos.

Zo zat de automobiel industrie 100 jaar geleden in elkaar en zo zit die nu nog in elkaar. De technologische vooruitgang in deze industrie wordt gedreven door omzet/marge/tevreden aandeelhouders en niet door de wil om de beste of meest ecologische auto te maken.

De tactiek die hierbij gebruikt wordt is ook nog steeds dezelfde. Men verwacht dat een bepaalde technologie zal hypen bij de consument (vroeger was dat een servostuur, elektrische ramen of airco, nu de elektroauto). Dan wil men zoveel mogelijk marge maken op basis van deze technologie door deze eerst te introduceren in dure begerenswaardige modellen. Op die manier wordt die technologie door de consument gerelateerd aan succes of domweg 'veel geld hebben'. Kijk bijvoorbeeld naar de SUV. Eerst was er de Mercedes ML, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover, AUDI Q7... daarna pas volgde de Mercedes GLA, BMW X1, VW Tiguan,... Het succes wordt 2x uitgemolken.

Met de elektroauto zal dit niet anders zijn. Het is niet omdat iets technisch mogelijk is, dat de fabrikanten dit onmiddellijk zullen toepassen. Men zal dit enkel doen op de manier waarop er het meeste aan verdient wordt.

Verder ben ik ervan overtuigd dat de elektrische auto zal doorbreken: hij wordt nu gehypt door de fabrikanten om er later massa's van te kunnen verkopen op het moment dat iedere consument zegt: 'oh ik wil ook zo elektroauto'.

En heel dit verhaal staat 100% los van milieuvriendelijkheid. Dit is en zal altijd voor de fabrikanten van ondergeschikt belang zijn. Elke Tesla (en ik heb veel respect voor deze fabrikant) die in België rond rijdt doet dit voor min. 50% op nucleaire energie... I rest my case ivm milieuvriendelijkheid...

Kort samengevat, de elektrauto komt er, maar enkel op zo'n manier dat de traditionele fabrikanten er het meeste aan kunnen verdienen en niet omdat men zo 'milieubewust' is.

GM heeft met de Opel Ampera-e bewezen dat men perfect in staat is om een betaalbare elektrische wagen te bouwen me een grote range. GM weigert echter om je er ééntje te verkopen... De Ampera-e was een commercieel inschattingsfoutje...

Adriaan 15:25
afbeelding van Adriaan

Zijn ze goed honderd jaar geleden niet definitief overgestapt naar benzine auto's omdat er olie gevonden was in amerika, waardoor die brandstof oppeens gigantisch in prijs daalde en het land nog niet volledig voorzien was van een elektriciteits netwerk. Dat was toch wat ik er mij van herinnerde, er was inderdaad ooit een moment dat er meer elektrische auto's rond reden in new york, maar dat was maar van korte duur.

Edit: ik heb het eventjes opgezocht, en het was vooral de combinatie van verbeterde wegen, waardoor mensen langere afstanden reden (range en lang laden was toen ook al een probleem), de kostprijs van de ford model t dat tot 3 keer goedkoper was dan de goedkoopste elektrische auto en het ontdekken van olie in amerika met de sterk gedaalde prijs van brandstof als gevolg, dat ervoor gezorgd heeft dat de elektrische auto niet gewonnen heeft van de benzine auto.

Evo X 00:26
afbeelding van Evo X

Dat verhaal van die olie in Amerika klopt, ooit is docu van gezien. Verder klopt de redenering over de prijs, range mag zelfs 1000km zijn, gaat geen verschil maken. Ook qua brandstofkost maakt het weinig uit als je aan bv 1/5e van de prijs 'tankt'. Die batterij gaat geen 10j mee en die kost 'een grote zak centen'.

andre123 14:00
afbeelding van andre123

diegenen die er geen hebben,er nooit mee reden die weten steeds hoe het in mekaar zit.
ik rij er wel mee,nee geen tesla van 100000 euro er bestaan heus wel betaalbare alternatieven.kwestie van vergelijken,doe je bij andere autos toch ook,wat de levensduur betreft,daar kan niemand zich momenteel over uitspreken,ook ik niet.
een oplossing is er wel,voor de prijs van een flinke tankbeurt huur je de batterij waardoor je van de levensduur niets hoeft aan te trekken.
ok een maandelijkse kost,die bespaar je dan weer op onderhoud inschrijving en wegentax
nucleare energie? gebruik ik ook niet zijn ook oplossingen voor.
range? ik doorkruis het land van west naar oost nooit probleem ondervonden,integendeel,ik vind het zelfs prettig ergens te tanken en ondertussen iets te eten.
conclusie nooit meer een rokende roetmachine aan mijn deur.

arthur 11:57
afbeelding van arthur

Altijd dezelfde commentaren. Is men "vergeten" dat:

1. in 2010 een omgebouwde AUDI A2 600km reed met één lading, vol verkeer met alle toeters en bellen, nog lang niet uitgeput was, en daarna oplaadde in 10 minuten??? Het ging om een nieuwe batterij van Kolibrie, met veel minder zeldzame grondstoffen, lichter en goedkoper (volgens het persbericht). Waar is die batterij???
2. Tesla ongeveer 100 jaar geleden een systeem uitvond om draadloos energie over te brengen met nauwelijks "verlies"? En dat PHILIPS in het Evoluon in de 70er jaren dit principe demonstreerde? Waar is dat systeem nu? In de formule E wordt druk geëxperimenteerd met dit systeem zodat de wagens worden BIJGEDLADEN TERWIJL ZE RIJDEN. Dus: weg laadpalen maar Teslaspoelen alom. Ook Renault schijnt ermee te experimenteren, en een proefproject in Nederland op stapel met Teslaspoelen in de vangrails ... .

Concentreer u dus op nieuwe technologie in plaats van te lullen over achterhaalde troep.

TAAL - TAAL -TAAL, helaas taalfouten in het artikel:
1. "Met in de achterban ... ", "in de achtergrond ..." moest er staan
2. "als het decennia ...", decennia is een MEERVOUD, DECENNIUM is het enkelvoud.

Grunt 15:31
afbeelding van Grunt

Beste Artur,

"Waar is die batterij?" Google helpt.. Die testrit was indrukwekkend, maar daarna heeft de 27-jarige uitvinder van zijn revolutionaire batterij niemand meer geantwoord. De testrit is ook nooit meer herhaald.
Ofwel was het een farce, ofwel ging het om een proces dat niet productie-rijp kon worden gemaakt. Zoals zo vaak, bij de jaarlijks aangekondigde "revolutionaire doorbraken in batterijtechnologie"...

En over je draadloos rijden: "nauwelijks verlies" is nogal licht gebruikt, het rendement van de proefopstelling in NL is lager dan 60% bij een oplaad-afstand van 12cm!!

arthur 12:00
afbeelding van arthur

Nog nieuwe technologie: PERSLUCHT. Guy Nègre heeft daar jarenlang mee gewerkt maar kreeg in Europa geen licenties om zij auto's te bouwen. In INDIA lukt dat blijkbaar wel. Hier is de oliemaffia blijkbaar sterker.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws