Vraag: Is BMW haar design-mojo kwijt?

bmwvraag

Ze verkopen nog steeds als zoete broodjes, BMW's. Toch komen er uit verschillende hoeken berichten dat het merk wat zit vastgeroest. Wat vinden jullie van de huidige BMW line-up? Spannende bolides, of is het merk haar design-mojo kwijt?

Vlaggenschepen zijn goede indicatoren om te zien hoe een merk de komende jaren zal varen qua designtaal. Bij de vorig jaar gelanceerde 7 Reeks kan je niet van een revelatie spreken. Niet onze woorden, wel die van de verkoopcijfers, want Mercedes verkoopt 40 procent meer S-klasses en is BMW voorbijgestoken in de totale verkooplijsten. Wat ons noopt te zoeken naar een achterliggende reden.

Die kan wel eens te vinden zijn in de huidige designtaal. Want na de eerst felbesproken 'Bangle-generatie' is het tegenwoordig allemaal wat braver en statiger. Een kritiek die we mee dan eens horen aan de cafétoog. Terecht?

Is BMW haar design-mojo kwijt?

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
kris 16:00
afbeelding van kris

Waarom BMW verwijten van éénheidsworst....zet maar eens bij elk merk al hun modellen op een rij......overal zelfde snoet van hun goedkoopste tot duurste model.

Sellewiet 16:32
afbeelding van Sellewiet

Tja, maar als ze dan iets anders proberen worden ze direct erop aangevallen. Bijvoorbeeld de eerste generatie X1 of de 1 voor de facelift, hadden allebei eens een andere maar nog steeds bmw look. Maar dit wordt dan als lelijk bestempeld, en nu met de nieuwe generatie/facelift hebben ze nu dezelfde generieke snoet net als alle andere bmws.

Adriaan 16:48
afbeelding van Adriaan

Ik vond de 1 voor de facelift veel leuker, maar ja, smaken en kleuren...
Om bmw van eenheidsworst te beschuldigen, klopt volgens mij niet, bij mercedes moet je al gaan dubbel checken bij de chauffeur of het al dan niet over een c, e of s klasse gaat, bij audi hetzelfde, is het een a3, a4, a6,... god mag het weten... Bmw is naar mijn mening wat aan het verglijden in het voortborduren van hun bestaande design, niet echt vernieuwend meer. Van de e30 naar de e36 was een serieuze sprong, en zo was dat tot en met de f30.
Maar als de G11 7 serie een nieuw model moet zijn, klopt er inderdaad iets niet. Ze zouden ermee kunnen wegkomen als een facelift van de F01. En net daar verschillen ze zo hard mee met mercedes, al die modellen lijken zo hard op elkaar, maar het generatie verschil is zo gigantisch groot dat ze daarmee wel weg kunnen komen.
Het is precies dat ze niet meer durven te vernieuwen bij bmw, wss zitten ze nog met een kater van bangle, die ze niet nog eens willen meemaken, maar stilstand is zeker in de auto wereld achteruitgang.

Gedece 21:44
afbeelding van Gedece

Ja BMW is haar design mojo kwijt. Triest om te zeggen maar de rollen zijn omgedraaid. BMW is het vroegere Mercedes (oubollig) terwijl Mercedes het vroegere BMW is (voor de jeugd). Buiten de 6 serie (gran coupe) het het merk niet echt iets verfrissends te bieden. Als je de huidige BMW 1 naast een A klasse zet dan zie je direct welk model het meest aanspreekt. Als je pakweg een decenium geleden een A klasse tegenover een 3 compact zette dan was het andersom.

Techno Patat 22:51
afbeelding van Techno Patat

Mooi verwoord. Had het nog niet zo bekeken eigenlijk, maar moet je wel gelijk geven :-)!

KevinV 22:09
afbeelding van KevinV

BMW lanceerde een aantal jaren terug een mooi concept voor de 7-reeks. Misschien moeten ze daar maar eens naar terug grijpen? Of een nieuwe ontwerper aanwerven?

http://1.bp.blogspot.com/-B52uPskemnY/U1MVxNUWvgI/AAAAAAAQ1i4/9o71jgQ9aa...

Maar alle premiumwagens zijn tegenwoordig op de één of andere manier mooi te noemen. Zou BMW geen groter publiek trekken door misschien onder de motorkap verder te ontwikkelen? Ik bedoel daarmee om tegen 2025 hun dieselaanbod af te slanken ten voordele van elektrische aandrijving.
En momenteel volop gaan voor elektrisch, hybride, CNG en benzine en ik mindere mate nog diesel.

Chasepatat 22:19
afbeelding van Chasepatat

Ach, BMW heeft zijn ziel al lang verloren sinds midden jaren 80. Toen waren het nog zeer sportieve compromisloze bolides, liefst tweedeurs, diesel uit den boze en geen break-model nonsense (in de jaren 60 en 70 was een "touring" gewoon een hatchback). Denk aan een 2002, 3.0 CSL,...Daarmee heeft dit merk niets meer te maken, zonder ziel...

Jos D. 18:36
afbeelding van Jos D.

Maar dan waren ze nu al lang failliet verklaard.

Chasepatat 23:43
afbeelding van Chasepatat

Niet noodzakelijk. Ze hadden zeker minder volumes verkocht en winst gemaakt maar er is zeker een lucratieve markt voor. Anders had ik de laatste decennia niet moeten langsgaan bij Luigi, Alpina of Schnitzer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws