Vraag: Mag het glas erop?

vraag-pano

De uitzonderlijke eer valt ons Belgenland weer te beurt dat de zon ons enkele dagen verblijdt met de nodige warmte. Waar ook één groot nadeel aan vast hangt; zo'n glazen of panoramisch dak op de auto, zijn jullie er fan van?

Gaan we terug naar de simpelere tijden van de automobiel, dan had je meestal maar één vraag wanneer iemand een nieuwe auto had gekocht; heeft 'ie ook een schuifdak? Logisch, want buiten metaalkleur en cassettespeler was dat de enige optie die je kon krijgen. Tijden zijn duchtig veranderd, want tegenwoordig moet je door een olympisch zwembad van opties zwemmen tijdens het samenstellen van je nieuwe automobiel.

Ook het schuifdak heeft een evolutie doorgegaan, want vroeger een stukje glas van 20 vierkant centimeter, tegenwoordig bestrijkt een glasplaat soms het gehele dak (we kijken naar jou Citroën en Opel).

vraag-pano

Je hebt dan ook voor- en tegenstanders van de glazen dakconstructie die constructeurs tegenwoordig hanteren. In welk kamp zitten jullie? Een must op een auto, of schuiven jullie meteen het gordijn er voor om dat knusse blikgevoel van een auto te versterken?

Mag het glas erop?

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
John 12:20
afbeelding van John

Van mij mag er wel een glaasje in het dak zitten. Maar als er bespaard moet worden op opties (budget beheren als goede huisvader) dan is dit wel het eerste dat geschrapt zou worden.

marksken 12:54
afbeelding van marksken

OK, het panoramisch dak optie 850€ geeft u een ruimtegevoel, zorgt voor een betere beleving als t gordijntje open is en voor de verzekering omnium is dit glas(breuk) zodat er geen vrijstelling van doen is. Echter er zijn ook enkele kleine(re) nadelen, minder hoofdruimte binnenin en indien de zon in een bepaalde hoek zit kan het vervelend zijn voor brildragers omdat die zon achter de bril kan uitkomen. Vorige auto kon je t gordijntje van voor naar achter verschuiven in elke mogelijke stand, bij de huidige net omgekeerd zodat je t volledig moet sluiten,slecht 4 vaste standen. Bij deze temp is die gewoon dicht en bij starten van een rit lang genoeg op afstandsbediening openen deuren drukken, alle ramen gaan open en na 200m rijden ruitjes dicht, airco begint koele lucht te blazen. Eerst op interne lucht daarna terug overschakelen op buitenlucht weliswaar manueel. Naar de avond toe kan t gordijntje terug open, zalig, ook al ben je op de baan, t gevoel contact te hebben met buiten.

Yvesw 13:26
afbeelding van Yvesw

Heb zelf - omdat het er nu eenmaal op zat - vast pano exemplaar. Kan dus niet open en er kan ook geen gordijntje voor. Ding is wel geïsoleerd als zot waardoor ik niet echt last van de zon heb. Die stoffen inzakkende fauteuils waar ik met dit weer in moet kruipen daarentegen...

Achteraf gezien wel zonde dat Citroën geen tweedelig exemplaar heeft gemaakt waardoor het voorste stuk kan opengeschoven worden. Al past dat natuurlijk niet in de laag gewicht/lage prijs ethos van de Cactus.

Glenn 14:06
afbeelding van Glenn

Klassiek (klein) schuifdakje zou ik direct terug nemen. Vroeger gehad en stond zomer en winter op kantelstand. Maar ja, dat is precies geen optie meer bij de meeste constructeurs, nu moet er direct een halve serre worden opgelegd.

Adriaan 14:26
afbeelding van Adriaan

Ik heb nog maar net mijn nieuwe auto mogen bestellen, en daarin gaat voor de eerste keer een panoramisch open dak in zitten. Ben er naar benieuwd, heb al veel meegereden met andere hun auto die dat hadden, en vond het fantastisch, bij lage snelheid dak open, de frisse wind naar binnen, 'snacht naar de sterren kunnen kijken :p
Ik vermoed dat mijn twee klein mannen dat ook wel leuk gaan vinden.

Adriaan 12:09
afbeelding van Adriaan

Leuk om te horen dat het panoramisch dak van de leon zich zo gedraagt :p Bij mij gaat het over een octavia, en als ik het goed heb gaat het over dezelfde daken.

Adriaan 12:11
afbeelding van Adriaan

Mijn laatste opties die ik echt niet wou aanvinken waren de lane change departure, pauze assistent en automatische grootlicht sensor :p dat heel pakket (met nog wat onnodige veiligheidsfoefjes) was marginaal goedkoper dan het opendak, dan was mijn keuze snel gemaakt :d

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws