Brembo werkt aan 'elektrische' remmen voor de openbare weg

brembo-elektrisch-remmen

In de Formule 1 remmen ze al jaren 'via de kabel', nu zou Brembo de technologie ook naar de openbare weg willen brengen. Zeg nu nog eens dat de F1 geen ontwikkelingsbad voor technologieën is.

Analoog versus digitaal, hydraulisch versus elektrisch, het is een strijd die al decennia aan de gang is in de automobiel. En ook de remmen blijven niet buiten schot, want Brembo werkt aan een systeem dat de hydraulische remmen overbodig maakt. Geen compleet experimenteel gedoe, want in de Formule 1 wordt dit systeem van 'elektrisch remmen' al jaren gebruikt.

Specifiek gaat het over braking by wire, wat zo veel wil zeggen als: jouw rempedaal staat niet meer fysiek in contact met werking van de remmerij. Een computer vertaal je rem-in-put naar een rembeweging. Het voordeel daarvan? Complete vrijheid. Zo kunnen ingenieurs puur via code bepalen hoe zwaar de rempedaal aan voelt, hoe ver je hem in moet drukken en wat de hoeveelheid kracht is. Vergelijk het met de variabele stuur- en ophangingsystemen die we tegenwoordig hebben. Daarnaast is er natuurlijk het feit elektronica sneller werkt en er minder variabelen zijn (lucht in de remleiding, iemand?).

Wettelijk kader

Moeten we Brembo geloven, dan is de technologie bijna productierijp voor de openbare weg en zullen we dit de komende decennia zien als een nieuwe trend. Alleen zal daar wel de regelgeving voor moeten aangepast worden. Zo heeft Infiniti op dit moment bijvoorbeeld al steer by wire, waarbij een computer je stuurbewegingen vertaalt naar de voortrein (alsof je op een spelconsole speelt), alleen is het merk verplicht om ook nog een fysieke verbinding in stand te houden voor moest de elektronica kaduul slaan.

We nemen dan ook aan dat dit niet anders zal zijn op remvlak, want een auto die plots niet meer wilt remmen door een foutcode in het remsysteem... daarmee wil je niet de voorpagina halen van de algemene pers.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
andre123 07:42
afbeelding van andre123

waar komen de meeste mankementen voor in een moderne auto?
juist,de electronica

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws