In de Formule 1 remmen ze al jaren 'via de kabel', nu zou Brembo de technologie ook naar de openbare weg willen brengen. Zeg nu nog eens dat de F1 geen ontwikkelingsbad voor technologieën is.
Analoog versus digitaal, hydraulisch versus elektrisch, het is een strijd die al decennia aan de gang is in de automobiel. En ook de remmen blijven niet buiten schot, want Brembo werkt aan een systeem dat de hydraulische remmen overbodig maakt. Geen compleet experimenteel gedoe, want in de Formule 1 wordt dit systeem van 'elektrisch remmen' al jaren gebruikt.
Specifiek gaat het over braking by wire, wat zo veel wil zeggen als: jouw rempedaal staat niet meer fysiek in contact met werking van de remmerij. Een computer vertaal je rem-in-put naar een rembeweging. Het voordeel daarvan? Complete vrijheid. Zo kunnen ingenieurs puur via code bepalen hoe zwaar de rempedaal aan voelt, hoe ver je hem in moet drukken en wat de hoeveelheid kracht is. Vergelijk het met de variabele stuur- en ophangingsystemen die we tegenwoordig hebben. Daarnaast is er natuurlijk het feit elektronica sneller werkt en er minder variabelen zijn (lucht in de remleiding, iemand?).
Wettelijk kader
Moeten we Brembo geloven, dan is de technologie bijna productierijp voor de openbare weg en zullen we dit de komende decennia zien als een nieuwe trend. Alleen zal daar wel de regelgeving voor moeten aangepast worden. Zo heeft Infiniti op dit moment bijvoorbeeld al steer by wire, waarbij een computer je stuurbewegingen vertaalt naar de voortrein (alsof je op een spelconsole speelt), alleen is het merk verplicht om ook nog een fysieke verbinding in stand te houden voor moest de elektronica kaduul slaan.
We nemen dan ook aan dat dit niet anders zal zijn op remvlak, want een auto die plots niet meer wilt remmen door een foutcode in het remsysteem... daarmee wil je niet de voorpagina halen van de algemene pers.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden