Grote show bij Jeep, Alfa Romeo, Maserati en Ferrari op het autosalon van Genève. Hey, er was zelfs ruimte voor een Dodge Demon! Maar bij zusterbedrijf Fiat? Daar blijven ze verder boeren met oude modellen en generische producten. Wat is er aan de hand met het merk dat in de jaren 80 aan de Europese top stond?
De 500, dat moet zowat de laatste nieuwe Fiat zijn die het merk een frisse adam liet blazen. Alles dat daarop volgde baseerde zich op dat kleintje (500L, 500X), was hoogst middelmatig (Tipo) of leende de basis ergens anders (124, Fullback). En nu de lancering van de nieuwe 500 alweer een decennium achter ons ligt en er een nog hoogbejaardere Punto bij de dealer staat is het tijd om aan de alarmbel te trekken; wat is er aan de hand bij Fiat!?
Niet al te veel zo blijkt, want moederhuis FCA schenkt al haar aandacht aan Jeep en Alfa Romeo. Waardoor Fiat achterblijft met een sporadisch schouderklopje en een 'de 500 doet het toch nog goed, teer daar nog maar wat op'. Uiteraard niets mis met die 500. Alleen dalen de verkopen jaar na jaar en vinden ze het boven aan de top (lees: opperbaas Sergio Marchionne) geen goed idee om hier iets aan te doen.
Bij FCA zijn ze namelijk van mening dat energie best kan gestoken worden in Jeep, Alfa en Maserati. Vooral dat eerste merk weet door de groeiende vraag naar SUV's steeds betere cijfers voor te leggen. En FCA ziet het niet zitten om van elke Jeep een Italiaanse Fiat-rivaal te bouwen. Kortom; Fiat zal een minder relevante rol moeten gaan spelen in Europa. Niet onze woorden, wel die van Marchionne zelf op het autosalon van Genève. Of Italianen hun Fiat gaan laten staan voor een Amerikaanse Jeep, dat is nog maar de vraag.
Laat FCA het mythische Fiat dus doodbloeden zoals het deed met Lancia? Een volmondige ja.
Zonde?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden