De kleine garagist is op sterven na dood

Kleine-garage-belgie

Op drie jaar tijd is het aantal kleine garages in België gehalveerd. Genoeg voor Traxio, federatie van de autosector, om aan de alarmbel te trekken. Maar wat is er aan de hand?

Rond de eeuwwisseling waren er nog zo'n 6.100 lokale kleine garages. Rij je de laatste tijd door je gemeente dan zal het je echter al zijn opgevallen dat die vaak als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Het ging al steeds slechter met de kleine garagist maar de voorbij drie jaar vond er nog eens een halvering plaats, waardoor er in heel België nog maar 1.800 lokale kleine garages zijn.

Het gaat hier trouwens niet alleen over 'merkloze' garages, wel over kleine alleenstaande garages in een dorp/ gemeente die vaak door een familie worden gerund. Traxio verwacht daarenboven dat we tegen 2025 nog eens 20% van die garages zullen zien verdwijnen.

Geen marge om te vechten

De negatieve spiraal valt die lokale dealer langs alle kanten aan. Zo worden ze vaak tegengewerkt door het eigen merk omdat die haar netwerk aan het herstructureren is. Denk maar aan de VW-Audi-garage die plots beide merken niet meer door elkaar mocht hebben staan in de showroom maar twee aparte ruimtes ervoor moest optrekken. Of Citroën dat laatst nog besliste het aantal dealers terug te brengen van 60 naar 40 stuks.

Het resultaat is dat veel van die lokale dealers opgekocht worden door grote groepen met meerde garages in haar portefeuille, of genoodzaakt onafhankelijk moeten worden om zo onderhoud op "alle merken" uit te kunnen voeren. Vooral dat onderhoud is belangrijk voor een dealer, te meer omdat de garages daar hun broodnodig geld uit kunnen halen. Zo ligt de marge volgens de laatste cijfers van Traxio op 1,89% bij een dealer. Of met andere woorden; koop je een nieuwe of tweedehandswagen of kom je binnen voor onderhoud, dan zal het bedrijfje op elke 100 euro die je uit geeft 1,89 euro verdienen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Alfred 09:41
afbeelding van Alfred

Ketens nemen alles over, waar je onderhoud snel/half gedaan wordt, je een stom nummertje bent, er tijdens elk onderhoud een andere werknemer aan je wagen werkt door het grote verloop, en je de volle pot betaald.

Langs de andere kant zijn er in deze regio ook maar amper onafhankelijke specialisten te vinden, want ik geloof door alle snufjes en elektronica niet in "onderhoud alle merken". Moest ik een specialist vinden waar ik een naam was in plaats van een nummer, die zijn werk met eer doet, was ik weg bij de "grote" jongens.

Diedrik Moës 10:33
afbeelding van Diedrik Moës

Bedankt voor uw nuttige bijdrage...

Alfred 19:27
afbeelding van Alfred

Ik weet niet of ik nu sarcasme in je reactie moet vinden of niet, nadeel aan getypte tekst, maar ik vermoed van wel :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws